Doua cuvinte tainice ale parintelui Sofian

Doua cuvinte tainice ale parintelui Sofian

Nu am fost unul dintre cei din apropierea imediata a parintelui. Experientele mele personale directe au fost putine. As dori sa evoc doua dintre acestea, cu doua cuvinte ale parintelui, transmise parca sub o inspiratie instantanee a Duhului, dar desigur asezate in el in urma unei indelungi experieri in prietenie cu Hristos. Prima vine de la inceputul anilor ‘80. Sotia mea lucra vara la ONT, undeva pe litoral.

La un moment dat mi-a telefonat, spunandu-mi ca vor trece prin Bucuresti o pereche de canadieni, oameni cu preocupari artistice, iubitori de arta buna. Acestia aveau un ragaz de o dupa-amiaza pana la plecarea spre casa si ma ruga sa-i insotesc ca sa le arat cate ceva din Bucuresti. I-am dus mai ales pe la biserici vechi, intre ele si la Manastirea „Sfantul Antim“. Am nimerit la terminarea Vecerniei, spre seara, pe la 5-6. Era o zi de lucru obisnuita, cu mai putina lume in biserica. Parintele primea pomelnice si dadea povete catorva credinciosi din usa din stanga altarului. Eu am inaintat cu cei doi oaspeti, ca sa le arat icoanele, in special pe cea cu Rugul Aprins, atat de speciala si de incarcata cu istorie. Parintele, terminandu-si toate solicitarile, a iesit ca sa treaca spre chilie. Cum se cuvine, dupa randuiala, i-am pus metanie, i-am cerut binecuvantare si i-am sarutat dreapta. Apoi i-am prezentat pe cei doi straini, spunandu-i ca sunt credinciosi si interesati de cele ale credintei, dar ca sunt catolici, pentru ca asa s-au nascut ei si n-au prea avut cum sa cunoasca cele ale Ortodoxiei, dintre care cateva incerc sa le arat eu acum. „Ei“, a oftat parintele, si o umbra de tristete i-a innorat chipul. „Daca ti-a dat Dumnezeu minte, nu mai ai nici o scuza ca nu alegi dreapta credinta!“ A spus-o in limba romana, mai mult pentru mine, care incercam oarecum sa motivez necunoasterea celor doi intru ale dreptei credinte. Nu mai tin minte daca am tradus sau nu spusa parintelui si, daca da, care a fost reactia celor doi oaspeti. Erau, de altminteri, oameni extrem de cumsecade.

Ramane invatatura. Ea ar fi aceea ca pentru oameni cu un anumit nivel intelectual (care este, in fond, un dar al lui Dumnezeu!) orice neglijenta sau abatere in discernerea si alegerea caii dreptei credinte este vinovata. Nasterea intr-o credinta (religie) nu inseamna dispensarea de o alegere asumata a ei dupa o judecata in ceea ce priveste gradul ei de concordanta cu Adevarul revelat. Normal ar fi ca omul cu invatatura de carte si preocupat de problema legaturii sale cu Dumnezeu sa ajunga sa aleaga si sa traiasca in dreapta credinta si dreapta slavire. Un lucru spus fara patima, dar atat de limpede intr-o epoca in care se cultiva tot mai asiduu relativismul si sincretismul, in ultima instanta o confuzie a valorilor, inclusiv a celor religioase. Si inca, adevarat este: oricat de apropiati si de dragi ne-ar fi unii oameni de treaba apartinand unor spatii de credinta mai mult sau mai putin abatute de la Cale, Adevar si Viata, o geana de tristete face ca bucuria insotirii cu ei sa fie adumbrita.

A doua vine de prin a doua jumatate a anilor 1990, cand am vrut sa-i iau un interviu sau poate sa-l invit la o emisiune la radio. M-am strecurat printre alti credinciosi, cei mai multi veniti sa se spovedeasca si sa ceara diverse rugaciuni, pe culoarul din fata chiliei sale. I-am spus maicii care se ocupa ca toate sa fie in randuiala cine sunt si ce vreau. La un moment dat am fost introdus in chilia parintelui. Acesta mi-a ascultat rugamintea, dar m-a refuzat pe cat de bland, pe atat de categoric. Pana astazi pastrez credinta ca pe undeva a facut-o pentru pacatele mele, pe care le stravedea, cu toate ca nu ma spovedisem niciodata la el. Dar altceva este important de la aceasta intalnire. Tot incercand sa-l conving, i-am spus ca printre alte teme pe care as dori sa le abordam ar fi si aceea a sfinteniei. Atunci a murmurat, aproape fara voie, parca jumatate pentru el, jumatate pentru mine: „Noi am vrea totdeauna ca celalalt sa fie sfant.“ Mi se pare un cuvant la fel de puternic si la fel de greu ca acela al Sfantului Siluan de la Muntele Athos: „Tine-ti mintea in iad si nu deznadajdui!“ Luat in sens simplu, a dori ca celalalt sa fie sfant nu poate fi decat o dorinta generoasa, de bine, un lucru pozitiv. Din cuvintele parintelui Sofian razbea insa o evidenta mustrare. Gandul lui exprima faptul ca noi asteptam de la altul efortul ascetic intru sfintenie, noi marginindu-ne sa ne dedulcim, mai mult sau mai putin decent, cu cele ale placerilor lumesti, sperand totodata intr-o rasfrangere neabatuta si asupra noastra a sfinteniei celui care a obtinut-o cu multa si aspra lucrare duhovniceasca. Ca ne-ar placea sa aflam un drum caldut spre sfintenie, fara eforturi ascetice deosebite, pe care le-am dori compensate prin impliniri destepte sau izbutiri artistice. Acest lucru este de detectat indeosebi la multi dintre intelectualii cu preocupari crestine certe, dar cu o straduinta ascetica aproximativa.


Fericiti acei care au stat in preajma parintelui Sofian si au stiut sa se foloseasca, nu sufocandu-i rabdarea si risipindu-i timpul cu fleacuri nesfarsite, ci ascultand vocea lui Dumnezeu graind limpede prin el si raspunzand indemnului ei!

Fericiti si aceia care, plecand la Domnul, raman vii, parca tot mai vii, langa noi, in Biserica, spre insotire intaritoare si izbavitoare!

Fericit dragul lui Dumnezeu si dragul nostru parinte Sofian!

Costion Nicolescu

Sursa: ziarullumina.ro
 

.
Pe aceeaşi temă

25 August 2014

Vizualizari: 2699

Voteaza:

Doua cuvinte tainice ale parintelui Sofian 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

parintele sofian boghiu

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact