Un nou tip de scanare cu ultrasunete a produs imagini surprinzatoare ale unui fetus de 12 saptamani, ce “umbla” in pantecele mamei lui - informeaza site-ul Catholica. Imaginile obtinute il mai arata pe fetus cascand si frecandu-se la ochi. Aceste scanari au fost obtinute de prof. Stuart Campbell, de la o clinica din Londra. Unele dintre ele ii arata pe fetusi razand. Noua tehnologie folosita de medicul englez produce imagini tridimensionale, care pot inregistra miscarile fetusului in timp real. BBC, care a dat aceasta stire, a publicat un set de 10 fotografii care arata ca la 12 saptamani fetusii se intind, lovesc cu piciorul, se agita in uter, cu mult inainte ca mama sa poata sa simta miscarile. La 18 saptamani ei deschid ochii, iar la 26 de saptamani bebelusii nenascuti au deja stari de buna dispozitie sau, dimpotriva, se scarpina, plang, sughit, isi sug degetul. Dincolo de aceste observatii senzationale, fotografiile prezentate de BBC certifica un adevar tulburator: copii nenascuti au un comportament complex inca din primele stadii de dezvoltare. Ii tratan noi oare asa cum s-ar cuveni?
Cruciada Lordului
In ultima vreme, in tarile occidentale se discuta tot mai mult despre protectia nenascutilor. In parlamentul englez, de pilda, Lordul David Alton - mebru fondator al mai multor organizatii care lupta pentru drepturile omului - a elaborat un proiect de lege impotriva avortului tardiv si a organizat o campanie impotriva incercarilor guvernului de a legaliza clonarea terapeutica. Intr-un interviu aparut in Dosar Provita Media, Lordul Alton a declarat ca “suntem pur si simplu obsedati de drepturi. Datoria noastra fata de copii, prin contrast, se vede atunci cand acestia sunt exploatati, traficati, cand viata copilului nenascut este distrusa. Dreptul la viata, de la conceptie, este un drept suprem. Desi este mentionat in Cartea Drepturilor Omului a Natiunilor Unite, acest principiu nu este respectat. As vrea ca accentul dezbaterilor sa se mute de pe drepturi, pe datorii. Acest lucru va ajuta foarte mult la protejarea vietii copiilor nenascuti”.
Referindu-se la situatia avortului, problema deosebit de disputata in Statele Unite, dar si in Europa occidentala, Lordul David Alton a spus ca “in prezent ar trebui sa ne ingrijoreze cel mai mult evolutia domeniului bioeticii, cale pe care Uniunea Europeana nu a mers chiar atat de departe ca Marea Britanie... care este cu un pas in fata, in ceea ce priveste experimentarea pe embrion sau clonarea embrionilor umani, in scopuri de cercetare sau pentru obtinerea celulelor embrionare stem. Din pacate, tarile Uniunii Europene se indreapta tot mai mult spre pozitia adoptata de Marea Britanie. Trebuie sa stopam aceste intentii”.
Cu privire la dreptul la viata de la conceptie, parlamentarul englez a declarat ca acesta este “un drept suprem... Daca neglijezi dreptul la viata in sine, celelalte drepturi devin pur si simplu inutile”. In conceptia sa, “oamenii pro vita ar trebui sa fie mai staruitori in sustinerea cauzei lor, implicandu-se in actiunile partidelor politice”. De asemenea, un rol important in acesta problema revine presei: “Am intalnit un numar mare de ziaristi care au deschis ochii la aceasta chesiune”. In Marea Britanie, o sarcina din 5 se termina cu un avort. “Se fac cam 184 de mii de avorturi pe an si, de la legalizarea avorturilor in 1967 si pana acum, s-au efectuat peste 6 milioane de avorturi”, a mai atras atentia Lordul Alton.
Statut juridic sau statut divin?
Desi cercetarile si imaginile obtinute de doctorul Campbell aduc argumente zdrobitoare cu privire la viata si “statutul” fatului, inca din primele saptamani de la concepere, forurile internationale nu au o coerenta si ferma atitudine protectoare fata de acesta. Un caz semnificativ a facut, nu demult, ocolul pamantului. O frantuzoaica de origine vietnameza, Thi-Nho Vo, l-a dat in judecata pe medicul care a confundat-o cu o alta pacienta, tot de origine vietnameza, cu nume asemanator, facandu-i un avort. Doctorul a fost acuzat de omor involuntar, invocandu-se un articol din Conventia Europeana pentru Drepturile Omului, care se refera la dreptul la viata. Dupa ani de zile de dezbatere prin tribunalele franceze, cazul a ajuns la
Biserica Ortodoxa Romana si-a exprimat in repetate randuri punctul de vedere cu privire la problema avortului. In viziunea sa, “viata specifica persoanei umane, unica si irepetabila, este un dar al lui Dumnezeu, inteles ca vietuire a sufletului in trup”. Crestinul va purta de grija pentru amandoua, dar ii va acorda maxima importanta sufletului, luptand pentru mantuirea sa. Darul vietii consta in sfintenia ei, de aceea urmarirea „calitatii vietii” ar trebui sa se faca pentru sporirea sfinteniei, iar prelungirea vietii pentru lucrarea mai departe a mantuirii si prezenta benefica a persoanei in mijlocul semenilor. Invatatura ortodoxa acorda importanta cuvenita cinstirii trupului, atat in timpul zamislarii si vietuirii lui, cat si dupa moarte, pentru ca trupul reprezinta o materie structurata de Dumnezeu in taina persoanei, Trupul „este templul Duhului Sfant” (I Corinteni 6, 9) si, sub o forma spiritualizata, urmeaza sa participe si la viata de dincolo de mormant. „Moartea, ca despartire a sufletului de trup, nu justifica ideea considerarii trupului ca un obiect, care sa poata fi folosit dupa bunul plac al unor terte persoane”.
Cruciada Lordului Alton este cruciada intregii Europe crestine, iar aici Rasaritul si Apusul se intalnesc in aceeasi afirmare a Vietii ca dar al lui Dumnezeu, de la originile ei si pana la apoteoza obstestii invieri.
Dumitru MANOLACHE
Lumea credintei, anul II, nr. 12(17)
-
Rugaciune pentru nasterea de prunci
Publicat in : Rugaciuni - Rugaciuni Ortodoxe
-
Familia si planificarea familiala
Publicat in : Morala
-
Problematica nasterii pruncilor
Publicat in : Morala
-
Sfanta Cuvioasa Eufrosina; Sfantul Serghie de Radonej
Publicat in : Calendar ortodox
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.