Intrebuintarea termenului eretic

Intrebuintarea termenului eretic

Intrebuintarea termenului "eretic"

Socotim ca n-ar fi in zadar daca am spune cateva cuvinte despre intrebuintarea unui termen care din nefericire a dobandit o reputatie peiorativa. Cele ce urmeaza au fost scrise de parintele Serafim de la Platina, intr-o scrisoare catre o femeie care era interesata sa devina ortodoxa, dar care se nedumerea de modul in care unii din Biserica Ortodoxa (de obicei cei convertiti) se raportau la cei din afara ei, persoane care recurgeau si la ocari jignitoare:

"Am fost bucuros sa primesc scrisoarea ta - bucuros nu pentru ca esti confuza in legatura cu problema care te tulbura, ci pentru ca atitudinea ta scoate la iveala ca in adevarul Ortodoxiei de care te simti atrasa doresti sa gasesti loc si pentru o atitudine iubitoare, de mila fata de cei din afara credintei Ortodoxe. Cred cu tarie ca asta este intr-adevar ceea ce ne invata Ortodoxia. (...) Cuvantul "eretic" (...) este, intr-adevar, folosit prea frecvent in zilele noastre. El are un anumit inteles si functie, pentru a deosebi noile invataturi de cea Ortodoxa; dar putini crestini heterodocsi de astazi sunt in mod constient "eretici" si, intr-adevar, nu face nici un bine sa-i numim astfel.

In concluzie, cred ca atitudinea parintelui Dimitrie Dudko este corecta: noi ar trebui sa-i vedem pe heterodocsi ca oameni carora Ortodoxia nu li s-a dezvaluit inca, ca oameni potentiali ortodocsi (doar daca noi insine le-am da un exemplu mai bun!). Nu este nici un motiv pentru care sa nu-i putem numi crestini si sa fim in termeni buni cu ei, sa recunoastem ca avem in comun cel putin credinta in Hristos si sa traim in pace in special cu propriile noastre familii. Atitudinea Sfantului Inochentie fata de romano-catolicii din California este un bun exemplu pentru noi. Se apeleaza la o atitudine aspra, polemica numai atunci cand heterodocsii incearca sa ne ia credinciosii sau sa ne schimbe invataturile.

"Traim intr-o cultura de un relativism ateu extrem, unde singura dogma ingaduita este aceea conform careia noi trebuie sa fim intoleranti fata de cei care cred ca exista dogme ce reflecta adevarul absolut. Combinati aceasta cu atitudinile populare care reflecta sensibilitatea fata de "diversitatea multiculturala" si a "limbajului corect din punct de vedere politic", si termenii "eretic" si "erezie" sfarsesc prin a parea suparatori si "neiubitori".

Totusi, acesti termeni traditionali, pe care-i gasim adesea in scrierile Parintilor, n-ar trebui priviti de catre oamenii rationali si bine-documentati si cumpatati intr-un mod atat de negativ sentimental. Pe unii oameni, acest limbaj ii poate "plictisi", dar aceasta numai din pricina ca ei nu stiu ce se exprima prin termenii "eretic" si "erezie", si necesitatea lor. Aceste cuvinte au existat in glosarul teologic al Bisericii Ortodoxe inca de la inceput.

Un "eretic" este pur si simplu cel ce sustine o "doctrina eretica". Sinceritatea si bunavointa "ereticului" nu este pusa la indoiala. Cu toate acestea, "erezia" este rea, deoarece este un puternic mijloc prin care diavolul cauta sa aiba o influenta asupra Bisericii.

Crestinii din Apus trebuie sa nu uite ca pozitia Bisericii vizavi de eretici si invatatura eretica - afirmata cu tarie in diferitele ei anateme - s-a ridicat, si va continua sa se ridice - atata timp cat ea va razbate in aceasta lume, din ratiuni pastorale (de exemplu, pentru a pazi turma de si a-i trezi pe cei aflati in eroare), nu pentru a-i condamna pe altii cu asprime. Dupa cuvantul Arhiepiscopului Hrisostom:

"Trebuie sa intelegem faptul ca Biserica Ortodoxa este "Soborniceasca". Este menita tuturor. De aceea, atunci cand cautam sa-i pazim pe cei dinlauntrul Bisericii de bacteria credintei heterodoxe, trebuie sa fim permanent constienti ca aceasta o facem si cu scopul de a pastra Ortodoxia ca un standard al curatiei pentru toti cei ce-L marturisesc pe Hristos (daca nu cumva si pentru toti aceia care nu sunt, de fapt, marturisitori ai credintei crestine).

Ca nu cumva sa ne aratam ca oferim pietre in numele Ortodoxiei, vrem sa pastram cu sfintenie si cu toata puterea painea mantuirii transmisa noua de prooroci, Mantuitorul, Apostolii si Parintii si Maicile Bisericii. Exclusivitatea noastra, parutul nostru dispret fata de ritualurile religioase ale altora si frica noastra de relativismul chiar si al celor mai bine-intentionati ecumenisti sunt lucruri care purced in ultima instanta din curatul si adevaratul ecumenism, care se exprima prin spiritul misionar al dorintei din toata inima si din tot sufletul de a aduce toata lumea la Ortodoxie. Nu trebuie sa uitam aceasta. Si daca nu o vom uita, atunci vom fi foarte atenti sa nu ranim, sa nu ocaram sau sa nu umilim pe heterodocsi. Toate lucrarile duhovnicesti sunt, desigur, menite spre folosul sufletelor noastre; dar, in acelasi timp, ele tintesc spre mantuirea aproapelui nostru.

"Se intelege ca trebuie sa fim foarte atenti cand folosim termenii "erezie" si "eretic". Din nefericire, ei sunt incarcati cu o multime de conotatii negative, prin care acestia sunt transformati intr-un mod de exprimare ce depinde de destinatar.

Atunci cand nu se afla pe mainile unei persoane care este "inteleapta ca serpii, si nevinovata ca porumbeii" (cf. Matei 10: 16), asemenea cuvinte ar putea fi gresit interpretate ca o afirmatie despre sinceritatea sau dragostea pentru Dumnezeu - care poate fi foarte autentica - sau despre soarta din vesnicie. Desi utilizarea acestor termeni este foarte indreptatita de catre Sfanta Traditie si de exemplele Purtatorilor de Dumnezeu Parinti, putinta de abuz este mare, mai ales pentru cei care nu sunt iscusiti la "a grai adevarul in iubire" (Efeseni 4, 15).

Patrick Barnes

Pe aceeaşi temă

08 Iunie 2012

Vizualizari: 5898

Voteaza:

Intrebuintarea termenului eretic 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact