Mantuit sau osandit?

Mantuit sau osandit?

 Mai toate religiile lumii vorbesc despre mântuirea sufletului omenesc, dar puține sunt acelea care pot spune cu adevărat ce înseamnă această mântuire. Sunt o mulțime de definiții date termenului de mântuire, dar puține sunt în adevăr. Cea mai frecventă este aceasta: „mântuirea înseamnă câștigarea vieții veșnice, salvarea sufletului de la pieire”. Mulți oameni, în zilele noastre, mai ales cei bogați joacă cartea „milosteniei” și speră ca această virtute să-i ducă în rai. Problema care se pune, până la urmă este această întrebare, dacă poate ști cineva dinaintea judecății, dacă este mântuit sau osândit?

Există culte creștine neoprotestante, care spun cu mult curaj: „Da, eu sunt mântuit”. Chiar eu am un fost camarad care s-a botezat la Penticostali și care într-o zi mi-a spus: „Ștefan, nu știu care este situația ta, dar eu m-am botezat din nou, merg pe calea lui Hristos și da pot spune că sunt mântuit”. Ori, nu știu dacă poate fi cineva sigur de mântuirea lui.

Și în credința creștină ortodoxă sunt unii Sfinți Părinți, cu viață duhovnicească îmbunătățită, care au ajuns la desăvârșirea duhovnicească, care au anumite vedenii și care prind curaj să afirme că ei sunt mântuiți. Iată ce spunea Sfântul Simeon despre sine: „Eu nu am ținut îndelungate posturi, nu am petrecut fără de somn nopți, nu am dormit pe pământul gol, nici alte osteneli nu am săvârșit. Ci numai am căutat la neputința mea și m-am umilit pe mine însumi, și Domnul m-a mântuit.”

Într-o duminică am participat la slujba sfintei liturghii la Mănăstirea „Nașterea Maicii Domnului” din Ciucea, județul Cluj, unde a slujit Părintele Teofil Părăian, un călugăr orb. La terminarea slujbei religioase l-am întrebat: „Părinte Teofil, dumneavoastră sunteți mântuit?” și mi-a răspuns cu mult curaj și cu o mare bucurie duhovnicească: „Dragul meu, nu numai că sunt mântuit, ci eu voi merge direct în brațele Domnului Iisus Hristos. Amin.” La un asemenea răspuns rămâi uimit și fără glas. Nu poți decât să pui capul în pământ să faci o plecăciune, eventual o metanie și să spui așa: „Doamne, dacă Părintele Teofil este mântuit, nădăjduiesc și eu la mântuire. Amin.”

Ortodoxia este caracterizată, în principal, prin virtutea smereniei, care te îndeamnă mai mult la tăcere și la ascultare, decât la faptul de a-ți da tu, personal cu părerea despre un anumit lucru, cu atât mai mult despre mântuire. Repet sunt cazuri puține și unice în credința ortodoxă de Sfinți Părinți, care au prins curaj, tocmai datorită desăvârșirii lor duhovnicești și a altor vedenii personale, afirmând posibilitatea de a ști că ei sunt mântuiți. Majoritatea Sfinților Părinți vorbesc despre o nădejde a mântuirii, pentru că într-adevăr, nimeni nu poate știi dinainte de moarte dacă este mântuit sau osândit. Ei vorbesc despre faptul că mântuirea este un proces duhovnicesc, de durată, care ține până în ultima clipă a vieții. Mai mult, unii dintre ei afirmă că acest proces al mântuirii continuă și în veșnicie, unde vom urca „din slavă în slavă”, precum Domnul nostru Iisus Hristos.

Unii Sfinți Părinți susțin ideea că în fiecare ființă omenească are în structura sa o flacără a divinității, dar și o scânteie din întunericul Satanei, lumină și întuneric, de aceea se și spune că un om poate ajunge, cu ajutorul lui Dumnezeu, un mare sfânt, dar în același timp este posibil să fie prins în păianjenul diavolesc și să ajungă un mare criminal. Depinde de voința și determinarea lui de a merge pe calea virtuții, a curățirii și iluminării sufletului, ajungând, în cele din urmă la mântuire sau să meargă pe calea păcatului, care înseamnă moarte și deci osândirea sufletului. În acest sens, contează enorm alegerile pe care le facem noi, în această viață. Dumnezeu ne cheamă pe toți oamenii la El să-l cunoaștem, să credem în El și să ne mântuim. Mulți sunt chemați, dar puțini aleși. El dorește ca toți oamenii să se mântuiască, dar lasă un liber arbitru omului... Nu există mântuire forțată. „Dumnezeu voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină” (I Timotei 2, 4).

Însuși Domnul Iisus Hristos ne spune în Evanghelie că în veșnicie sunt mai multe lăcașuri pregătite pentru fiecare, mai multe ceruri, mai multe structuri de slavă etc. „Să nu se tulbure inima voastră; credeți în Dumnezeu, credeți și în Mine. În casa Tatălui Meu multe locașuri sunt. Iar de nu, v-aș fi spus. Mă duc să vă gătesc loc.” Iar apoi continuă cu certitudine: „Și dacă Mă voi duce și vă voi găti loc, iarăși voi veni și vă voi lua la Mine, ca să fiți și voi unde sunt Eu.” Apoi, face următoarea precizare: „Și unde mă duc Eu, voi știți și știți și calea.” (Ioan 14,1-4).

Sunt și Sfinți Părinți care susțin faptul că ultima clipă a vieții este importantă: „în ce te găsește moartea, în starea în care te afli, aceea este definitorie, adică dacă ești în virtute, împăcat, mulțumit, mergi în rai, dacă ești în păcat, într-o stare de neliniște, de nemulțumire permanentă, mergi în iad, iar în iad vei continua cu chinul păcatului cu care ai venit în iad, de pildă un bețiv va fi stăpânit de chinul beției acolo în iad”. De aceea, este importantă fiecare clipă a vieții, pentru că nu știm nici ziua, nici ceasul când plecăm dincolo. Să ne păstrăm permanent o stare de pace, de liniște de mulțumire... În această idee, Părintele Arsenie Papacioc spunea mereu creștinilor care ajungeau la el pentru sfat: „Fraților, să aveți mare grijă de pacea voastră sufletească, pentru că pacea sufletului este de patru, chiar de opt ori mai mare decât dreptatea. Să aveți mare grijă!”.

Așadar, noi, creștinii ortodocși, așa cum ne învață și Sfinții Părinți, să mergem pe virtutea smereniei și să nu ne grăbim să ne dăm cu părerea despre lucruri greu de pătruns, cum este mântuirea sufletului. Totuși, dintre răspunsurile cele mai potrivite, în legătură cu această problemă sunt acestea: „Dumnezeu știe dacă mă mântuiesc, eu doar nădăjduiesc la mântuirea sufletului meu. Amin,” sau „Sunt angajat în această luptă, mă străduiesc, dar numai Dumnezeu știe dacă eu mă mântuiesc. Amin,” Viața creștină ortodoxă este Calea lui Hristos, să ne grăbim să mergem pe ea și ajungem la mântuire. „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața” (Ioan 14, 6).

Doamne, ajută!

Comandor (r) Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2024

Vizualizari: 721

Voteaza:

Mantuit sau osandit? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact