Oameni neplacuti

Oameni neplacuti

Deunăzi, un băiat mă întreba ce trebuie să faci când îţi vine un musafir neplăcut. Ca să arăţi bucurie pentru venirea lui, ar fi o minciună şi o prefăcătorie. Pe de altă parte însă, nici nu poţi să strigi:

- Pentru numele lui Dumnezeu, iar te abătuşi pe aici! Nu scapă omul niciodată de tine. Ar fi trebuit să bagi de seamă de mult că nu te pot suferi. Am dat băiatului următorul răspuns:

De bună seamă că nu trebuie să făţărniceşti o plăcere pe care n-o simţi. Dacă te gândeşti însă puţin, ai putea întrucâtva să ajungi să priveşti ca ceva îmbucurător şi vizita unui om neplăcut şi atunci nu mai ai nevoie să te constrângi să-ţi iei o mutră prietenoasă. Eu zic aşa: ia gândeşte-te odată ce soartă tristă este să fii „un om neplăcut", adică să ai însuşiri care sunt nesuferite celorlalţi oameni. Cine a văzut pe alţii că se bucură la apropierea lui ar trebui de asemenea, să se întrebe: Ce-ar fi dacă toţi ar lua-o la picior când m-aş arăta? Un astfel de gând e ca un vis urât, nu-i aşa? E sigur apoi că oamenii, când bagă de seamă aşa ceva, se fac şi mai neplăcuţi şi mai amărâţi. Care poate fi din capul locului pricina firii lor aşa de supărătoare? Poate o copilărie tristă, lipsa unui cuib, lipsa de iubire, o ursită aprigă sau dezamăgiri.

Dacă ne gândim la aceasta, atunci încolţeşte în noi mila şi aproape un fel de ruşine pentru norocul nostru nemeritat. Vizita cea neplăcută ni se face deodată plăcută, fiindcă inima ne îmbie să facem noi pentru dânsul binele pe care viaţa l-a trecut cu vederea şi să căutăm dacă sub învelişul cel supărător nu se găseşte încă un sâmbure nobil. A primi vizite plăcute este negreşit mult mai bine, dar tocmai aceasta ar trebui să ne îndemne să ne punem odată la încercare puterea şi în lucrurile neplăcute, să ne dăm osteneala să ne biruim pornirile şi toanele şi să ne punem în serviciul iubirii. Aceasta are să ne prindă bine pentru toată viaţa. Căci omul nu e niciodată în stare să-şi aleagă pe cei din jurul său numai după gustul lui, ci până şi prietenii cei mai de aproape şi mai de încredere au adesea trăsături care cer de la noi răbdare şi stăpânire de fine.

Mă credeţi acum că nu mai e nevoie să te sileşti spre a întâmpina cu un aer cinstit, prietenos pe un musafir?

Am să vă istorisesc aici o poveste de demult care îmbracă toate câte vi le-am spus cu o haină frumoasă. Un om sfânt se duse odată, într-o noapte de vară, într-un cimitir părăsit spre a se ruga pentru morţii uitaţi. Ceasuri după ceasuri trecură, iar rugăciunea lui se făcea tot mai fierbinte. Pe la obezul nopţii însă, când luna poleia cu licărirea ei crucile gârbovite şi în sat luminile de la ferestre se stinseseră de mult, iar el veghea singur pentru cei morţi, deodată întră pe poarta paşnicului locaş o ceată de îngeri.

Veşmintele lor albe sclipeau în bătaia lunii, iar ochii sfântului îi urmau plini de mirare, când se opriră în tăcere dinaintea unei cruci năruite, năpădită de muşchi şi-şi tălăzuiră cădelniţele, de parcă s-ar fi aflat înaintea raclei unui sfânt. Niciodată tămâia de pe pământ nu împrăştiase o mireasmă mai plăcută. După aceea porniră mai departe printre şiragurile de morminte, iar smirna ardea înaintea unei cruci de lemn fără niciun nume. Pe urmă, rătăciră pe lângă zidurile cimitirului, pe unde împuiau urzicile şi nu se mai zărea nici urmă de vreo movilă. Aici se aplecară adânc şi lăsară să se înalţe în văzduh nori de fum; după aceea, la alte trei sau patru morminte uitate, apoi plecară, în tăcere, aşa cum veniseră.

Acum vedeţi. Ingerii se roagă la mormintele morţilor uitaţi; noi, deci, oamenii vii, n-ar trebui să trecem cu răceală pe lângă nişte oameni uitaţi şi izgoniţi de vii şi n-ar trebui să le facem o mutră duşmănoasă şi să le aruncăm un cuvânt rece, ci să îngenunchem măcar o dată înaintea florilor călcate în picioare ale vieţii lor, iar din fericirea noastră să le hărăzim o fărâmă de iubire. Atunci nici ei n-au să ne mai fie neplăcuţi.

Cine nu se poate ridica până acolo, aceluia i s-ar putea întâmpla ca rolurile să se schimbe şi el însuşi, fără să bage de seamă, să ajungă un „musafir neplăcut" şi să pară de nesuferit semenilor lui.

F.W. Foerster
Cartea vieţii, Editura Editura Episcopia Devei si Hunedoarei

Cumpara "Cartea vieţii"

 

Pe aceeaşi temă

19 Martie 2018

Vizualizari: 1319

Voteaza:

Oameni neplacuti 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

comunicarea comuniunea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact