Rugaciunea astazi

Rugaciunea astazi

Viaţa şi rugăciunea sunt de nedespărţit. O viaţă fără rugăciune este o viaţă lipsită de înţelegerea unei dimensiuni esenţiale a existenţei. Este o viaţă anostă, insipidă, lipsită de energie, de orice vlagă, fără profunzime, fără adâncimi, o viaţă bidi-mensională, în spaţiu şi în timp. Este o viaţă care îşi găseşte mulţumirea în partea cea văzută, cu aproapele nostru, dar cu aproapele nostru fizic, în care nu reuşim să descoperim imensitatea şi veşnicia destinului său. Valoarea rugăciunii constă în a descoperi, a afirma şi a trăi conform realităţii că în tot ce ne înconjoară există o dimensiune a veşniciei şi a nemărginirii.

Lumea în care trăim nu este o lume profană, dar e o lume despre care ştim prea bine cât de secularizată a ajuns, însă această lume purcede din mâinile lui Dumnezeu şi El o iubeşte. Valoarea pe care Dumnezeu i-o acordă este viaţa şi moartea Fiului Său, iar rugăciunea noastră exprimă recunoaşterea acestui lucru, descoperirea faptului că în ochii lui Dumnezeu fiecare om, fiecare persoană din jurul nostru şi fiecare lucru au o valoare sacră. Faptul că Dumnezeu ne iubeşte devine pentru noi ceva nespus de preţios. Nerugându-ne înseamnă să-L ţinem pe Dumnezeu în afara existenţei noastre - nu numai pe Dumnezeu, dar şi tot ceea ce reprezintă El pentru lumea pe care a plămădit-o, cea în care noi trăim.

De multe ori realizăm faptul că viaţa şi rugăciunea sunt greu de coordonat şi gândim că, trăind o viaţă dominată de fuga după ţeluri iluzorii, această armonizare este greu de împlinit. E un gând total greşit, rezultând dintr-o falsă concepţie atât despre viaţă, cât şi despre rugăciune. Noi credem că viaţa constă în a ne mişca fără încetare, iar rugăciunea constă în a ne retrage undeva uitând de situaţia în care ne aflăm, cât şi de aproapele nostru. Acest lucru nu este adevărat şi reprezintă o defăimare la adresa vieţii şi a rugăciunii.

Pentru a înţelege ce este rugăciunea trebuie mai întâi să intrăm într-o relaţie de solidaritate cu întreaga realitate a omului, cu destinul său şi al întregii omeniri, asumând-o în totalitate. Aceasta este lucrarea fundamentală pe care Dumnezeu a desăvârşit-o odată cu întruparea. Acesta este aspectul fundamental a ceea ce numim noi mijlocire.

De obicei, când ne referim la mijlocire ne gândim că ea constă în a-I aduce aminte în mod politicos lui Dumnezeu de cele ce a uitat să le facă. Mijlocirea constă în a face un pas către ceea ce ne aduce în miezul unor situaţii tragice - un pas care are aceeaşi calitate ca şi cel întreprins de Hristos, Care S-a făcut Om o dată pentru totdeauna. Inseamnă să intri, să păşeşti în mijlocul unor situaţii din care nu mai poţi găsi cale de ieşire. Este vorba de o solidaritate creştină, orientată în mod simultan către doi poli opuşi: Hristos Cel întrupat, Om adevărat şi Dumnezeu adevărat, Care dovedeşte o solidaritate desăvârşită cu omul în starea lui de păcătoşenie, atunci când acesta se întoarce către Dumnezeu. Dar, la rândul său, omul dovedeşte o desăvârşită solidaritate cu Dumnezeu atunci când Dumnezeu Se întoarce cu faţa către el. Această dublă solidaritate ne face într-un fel oarecum străini ambelor părţi şi în acelaşi timp ne uneşte cu ele.

Această situaţie oglindeşte în mod esenţial statutul nostru de creştini.

Veţi întreba: „Deci ce să facem?" Rugăciunea izvorăşte din două surse: fie dintr-o stare de minunare în faţa lui Dumnezeu şi a realităţilor Lui -aproapele nostru şi lumea din jur, în ciuda umbrelor ei -, fie din adâncul tragediei noastre sau a altor oameni.

Berdiaev spunea: „Când mi-e foame este vorba de un factor fizic, când aproapelui meu îi este foame, se pune problema unui factor moral." Aceasta este tragedia căreia îi facem faţă în fiecare moment al existenţei noastre. Doar că aproapelui meu îi este mereu foame, însă nu doar foame de pâine, ci uneori îi este foame de un gest omenesc, de o licărire de afecţiune.

Şi acum, în acest moment, începe rugăciunea, în această stare de sensibilizare în faţa minunii dumnezeieşti, a minunării şi a tragediei. Atâta timp cât această stare dăinuie, totul devine mai uşor. în această stare de uimire, de minunare, ne rugăm mai uşor, ca atunci când suntem sub impactul unei tragedii.

De altfel, viaţa şi rugăciunea ar trebui să formeze o unitate. De exemplu, când ne trezim dimineaţa şi stăm înaintea lui Dumnezeu, îi putem spune: „Doamne, binecuvântează-mă şi binecuvântează această zi care începe acum!"; după care să tratăm ziua ca pe un dar de la Dumnezeu şi să ne considerăm a fi nişte trimişi ai Lui în această mare necunoscută, care este noua zi. Nimic din ceea ce se va petrece de-a lungul zilei nu va fi străin voii lui Dumnezeu. Totul, fără nici o excepţie, va fi o situaţie în care Dumnezeu ne-a aşezat pentru a aduce cu noi o prezenţă dumnezeiască, prezenţa Lui, iubirea Lui, milostivirea Lui, inteligenţa Lui creatoare, curajul Lui... De fiecare dată când ne vom confrunta cu o situaţie dificilă, vom fi cei pe care Dumnezeu i-a pus acolo pentru a îndeplini slujirea de creştin, aceea de a fi o părticică din Trupul lui Hristos şi o lucrare a lui Dumnezeu.

Dacă vom face aşa, vom vedea că în fiecare clipă va trebui să ne întoarcem către Dumnezeu, să-L rugăm şi să-I spunem fiecare în parte: „Doamne, lămureşte-mi înţelegerea, întăreşte-mă şi călăuzeşte-mi voia, dăruieşte-mi o inimă de foc, ajută-mă!" Altădată poate îi vom spune doar: „Mulţumesc Ţie, Doamne!"

Şi, dacă suntem înţelepţi şi recunoscători, vom şti cum să evităm acea nebunie care se mai numeşte vanitate sau mândrie, care constă în a ne închipui că am făcut ceva ce nu a mai fost. Dar, de fapt, Dumnezeu este Cel care a făcut-o. El este Cel care ne-a făcut acest dar minunat: a fi cei care ducem la îndeplinire lucrarea Lui.

MITROPOLITUL ANTONIE DE SUROJ
FĂCÂND DIN VIAŢĂ RUGĂCIUNE, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "FĂCÂND DIN VIAŢĂ RUGĂCIUNE"

Pe aceeaşi temă

03 Decembrie 2015

Vizualizari: 3309

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

rugaciunea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact