Sarbatoarea Inaltarii Domnului

Sarbatoarea Inaltarii Domnului

Inaltarea Domnului este sarbatorita anul acesta pe 29 mai. Nu are o data fixa. Inaltarea este praznuita la 40 de zile de la Invierea Domnului. In popor, sarbatoarea Inaltarii Domnului este cunoscuta si sub numele de Ispas. Inainte de a Se inalta, Hristos le-a promis ucenicilor ca le va trimite pe Mangaietorul, Duhul Sfant, care S-a pogorat peste Apostoli la Cincizecime, la zece zile de la Inaltarea Sa. Iar Duhul Sfant Il face prezent pe Hristos in Biserica si in fiecare membru al ei.

In primele secole, Inaltarea Domnului se serba la 50 de zile dupa Pasti, impreuna cu Rusaliile. In secolul al V-lea este amintita de Fericitul Augustin ca fiind praznuita in a 40-a zi dupa Inviere, data care va si ramane stabilita in calendarul bisericesc.

Inaltarea este indumnezeirea deplina a firii omenesti pe care Domnul a asumat-o pentru vesnicie. Sfantul Evanghelist Marcu mentioneaza ca Hristos, dupa ce S-a inaltat la cer, a stat "de-a dreapta Tatalui" (Marcu 16, 19). "Si cu milostivire inaltand firea noastra cea cazuta ai pus-o sa sada impreuna cu Tatal", se spune in Penticostar.

Spun Sfintii Parinti ca prin Inaltarea Sa, Hristos nu ridica la ceruri Dumnezeirea, pentru ca El nu a fost niciodata despartit de Tatal Sau, ci asaza pe tronul ceresc firea noastra pe care a luat-o asupra Sa. In fata acestui eveniment si ingerii sunt uimiti, caci atunci cand li se spune sa ridice portile ca sa intre Imparatul slavei, ei intreaba cu uimire: "Cine este Imparatul slavei" (Ps. 23.10)

Din Sfanta Scriptura aflam ca ucenicii au fost dusi dincolo de Betania, pana la Muntele Maslinilor (Eleonului), iar Domnul, pe cand ii binecuvanta, S-a inaltat la cer. In icoana praznicului Mantuitorul este infatisat inconjurat de ingeri, in timp ce se inalta la Cer. Mantuitorul este infatisat in mandorla de unde binecuvinteaza cu mana dreapta, iar in cea stanga are un manuscris. In partea de jos a icoanei se afla Sfintii Apostoli, cu Maica Domnului in mijloc. Sfintii Apostoli nu au aureole pentru a scoate in evidenta ca Hristos Se inalta pentru a le trimite pe Duhul Sfant.

Domnul Hristos S-a inaltat la cer fiind invaluit de un nor, in vazul Apostolilor si al celor doi barbati (ingeri) care le spuneau Apostolilor ca tot asa va veni Domnul, la sfarsitul veacurilor. Mantuitorul Hristos S-a inaltat nu doar catre slava cereasca (dumnezeiasca), ci si in slava trupului Sau inviat si indumnezeit. Iconografii exprima acest lucru prin mandorla, ca simbol artistic al slavei divine.

"Pe cand ei priveau, S-a inaltat si un nor L-a luat de la ochii lor" (Fapte 1, 9). Norul a fost prezent si la Schimbarea la Fata a Mantuitorului, pe Muntele Taborului. Norul de la Inaltarea Domnului evidentiaza prezenta Duhului Sfant. Asa cum Duhul Sfant a lucrat la coborarea lui Iisus Hristos din ceruri, la intruparea Sa, tot asa El este prezent si la Inaltarea Sa.

Si privind ei, pe cand El mergea la cer, iata doi barbati au stat langa ei, imbracati in haine albe, Care au si zis: "Barbati galileieni, de ce stati privind la cer? Acest Iisus care S-a inaltat de la voi la cer, astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la cer". (Fapte 1, 10-11)

De la Inaltare si pana la Rusalii, crestinii se saluta cu "Hristos S-a Inaltat!" si raspund "Adevarat S-a Inaltat!". In unele regiuni se vopsesc si se impart oua rosii si de Inaltare.

Sarbatoarea Inaltarii Domnului - Pomenirea Eroilor Neamului

Exista o legatura profunda intre praznicul Inaltarii Domnului si pomenirea generala a eroilor din toate timpurile si din toate locurile: „Hristos S-a inaltat la ceruri dupa ce mai intai a trecut prin jertfa crucii si prin moarte. Asa si eroii neamului romanesc, prin sacrificiul lor suprem s-au inaltat la viata cea fericita si vesnica, luminata de prezenta iubitoare a Preasfintei Treimi” (Preasfintitul Parinte Varlaam Ploiesteanul).

Pomenirea eroilor romani la sarbatoarea Inaltarii Domnului a fost hotarata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in anul 1920 si consfintita ulterior prin alte doua hotarari sinodale din anii 1999 si 2001, cand aceasta zi a fost proclamata Sarbatoare Nationala Bisericeasca.

Prin legea 379/2003 privind regimul mormintelor si operelor comemorative de razboi, cea de-a patruzecea zi de la Sfintele Pasti, sarbatoarea Inaltarii Domnului Iisus Hristos, a fost proclamata Ziua Eroilor, ca sarbatoare nationala a poporului roman.

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

28 Mai 2025

Vizualizari: 791

Voteaza:

5.00 / 5 din 2 voturi.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2025-05-28 15:13

    Norul care a aparut in timpul Inaltarii si care L-a ascuns pe Hristos de ochii ucenicilor era prezenta heruvimilor. "Heruvimii iau chip de nor pentru cei indumnezeiti" (Macarie Hrisochefalul).

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact