Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom

Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom


Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom

 

Crestinatatea este cea care depaseste intelegerea casatoriei ca simpla asociere in vederea urmaririi unui tel comun si o inalta la demnitatea de taina, o imagine in oglinda, desigur pastrand proportiile, a logodnei dintre Hristos si Biserica. De aici si denumirea inspirata data de Sfantul Ioan Gura de Aur familiei ca mica biserica. Sigur ca s-a scris mult pe aceasta tema in literatura patristica, dar am vrea sa ne apropiem aici de cel care a valorificat aceasta Taina, considerandu-o la fel de importanta ca si calea monahismului. El se opune chiar unor Parinti bisericesti ce reduc cununia la o simpla concesie facuta naturii neputincioase a unora, spre a evita desfraul, conform interpretarii eronate a texului paulin: "Dar din cauza desfranarii, fiecare sa-si aiba femeia sa si fiecare femeie sa-si aiba barbatul sau" (1 Cor. 7,2).

Credem ca tema este cat se poate de actuala, mai ales avand in vedere unele acuze la adresa Ortodoxiei, "care ar practica inferiorizarea femeii", dar si conceptia unora dintre predecesorii nostri, deformatori ai adevarului scripturistic. Si am in vedere aici pe cei care, exaltand unilateral fecioria, ajung extremist la subapreciind casatoria, cand in fapt cele doua nu sunt decat doua metode spre a strabate piscul aceluiasi munte - desavarsirea. in acest sens, teologul rus Paul Evdochimov observa ca "multe din parerile unor teologi despre dragostea conjugala par a fi extrase din manualele de zoologie, iar cuplul este privit doar din punctul de vedere al inmultirii si al cresterii copiilor".

in timp ce mentalitatea dominanta a primelor secole reducea menirea casatoriei doar la procreare, primul care va face nota discordanta vis-a-vis de acest crez va fi Ioan Hrisostom, cel ce va reabilita institutia Casatoriei, numindu-o Taina a iubirii, si se va ridica violent impotriva acestei stari de fapt. in Omilia a XII-a la Epistola catre Coloseni el scrie: "Acest dar al lui Dumnezeu a fost acoperit de infamii pana la radacina. Sa-l curatim asadar... Vreau sa purific casatoria si sa o readuc la nobletea care ii este proprie, pentru a inchide gura ereticilor...".

Orice cununie, facuta in interiorul Bisericii este o imagine a nuntii din Cana si o prezenta reala a lui Hristos, care o binecuvanteaza prin participarea Sa. Iubirea reciproca trece dincolo de placerea epidermica; ea devine cunoastere a celuilalt, iubire jertfelnica. Elementul intim binecuvantat in Taina Nuntii este fara doar si poate iubirea - materia Tainei. Mirii se daruiesc deplin unul altuia la toate nivelurile. Nu mai exista singularul, totul se raporteaza la Noi. Nu procreatia este motivatia casatoriei, ci desavarsirea; copilul este un fruct, o urmare fireasca a plenitudinii Tainei. in fond, orice pom bun se cunoaste dupa roadele sale. Copilul nu poate fi decat o sublima materializare a dragostei; cei doi devin una in chip real si se implinesc prin nasterea de prunci. O casatorie fara copii este sterila, o dovada ca cei doi nu au ajuns la dragostea desavarsita.

"Doua suflete unite astfel n-au a se teme de nimic. Cu intelegere, pace si iubire reciproca, barbatul si femeia sunt in posesia tuturor bunurilor... Iubirea ii face mai tari ca diamantul si mai duri ca fierul, navigatori in plenitudine, se indreapta spre slava vesnica, atrag mereu mai mult harul lui Dumnezeu" {Omilii la Facere 38,7). Monadele se metamorfozeaza in diada si, prin aparitia copilului devin triada: familia este o imago Trinitas. "Casatoria este unirea intima a doua vieti"(Omilia a IlI-a: Despre casatorie), "Taina a iubirii" (Omilia la I Corinteni, mP.G. 51,230).

Biserica a privit cu circumspectie asa numita casatorie alba; abstinenta poate interveni la un moment dat, dar numai cand cuplul a atins un anumit nivel duhovnicesc, moment in care trupescul este depasit, transfigurat. Dar, pana aici, nimeni nu poate desacraliza Taina, refu-zandu-si iubirea celuilalt. De aceea, arhiepiscopul Constantinopolului se remarca prin virulenta la adresa sectelor gnostice sau encratiste, generatoare de derapaje doctrinare.

Se uita cu desavarsire un lucru evident: cand se naste iubirea ca traire pentru celalalt, orice gand carnal este cu desavarsire exclus. Acelasi Ioan Hrisostom intelege optim acest fapt, marturisind ca singura posibilitate de vindecare impotriva depravarii si concupiscentei este magnus amor.

Dragostea barbatului si a femeii ar putea fi considerata in afara Bisericii ca un desfrau, lipsita de substanta, romantism desuet. Dar aceasta intelegere a Tainei se schimba ireversibil cand ea primeste darul Duhului Sfant si binecuvantarea Fiului lui Dumnezeu.

preot Manuel RUSU

Parohia Galatui

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 21644

Voteaza:

Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact