Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom

Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom


Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom

 

Crestinatatea este cea care depaseste intelegerea casatoriei ca simpla asociere in vederea urmaririi unui tel comun si o inalta la demnitatea de taina, o imagine in oglinda, desigur pastrand proportiile, a logodnei dintre Hristos si Biserica. De aici si denumirea inspirata data de Sfantul Ioan Gura de Aur familiei ca mica biserica. Sigur ca s-a scris mult pe aceasta tema in literatura patristica, dar am vrea sa ne apropiem aici de cel care a valorificat aceasta Taina, considerandu-o la fel de importanta ca si calea monahismului. El se opune chiar unor Parinti bisericesti ce reduc cununia la o simpla concesie facuta naturii neputincioase a unora, spre a evita desfraul, conform interpretarii eronate a texului paulin: "Dar din cauza desfranarii, fiecare sa-si aiba femeia sa si fiecare femeie sa-si aiba barbatul sau" (1 Cor. 7,2).

Credem ca tema este cat se poate de actuala, mai ales avand in vedere unele acuze la adresa Ortodoxiei, "care ar practica inferiorizarea femeii", dar si conceptia unora dintre predecesorii nostri, deformatori ai adevarului scripturistic. Si am in vedere aici pe cei care, exaltand unilateral fecioria, ajung extremist la subapreciind casatoria, cand in fapt cele doua nu sunt decat doua metode spre a strabate piscul aceluiasi munte - desavarsirea. in acest sens, teologul rus Paul Evdochimov observa ca "multe din parerile unor teologi despre dragostea conjugala par a fi extrase din manualele de zoologie, iar cuplul este privit doar din punctul de vedere al inmultirii si al cresterii copiilor".

in timp ce mentalitatea dominanta a primelor secole reducea menirea casatoriei doar la procreare, primul care va face nota discordanta vis-a-vis de acest crez va fi Ioan Hrisostom, cel ce va reabilita institutia Casatoriei, numindu-o Taina a iubirii, si se va ridica violent impotriva acestei stari de fapt. in Omilia a XII-a la Epistola catre Coloseni el scrie: "Acest dar al lui Dumnezeu a fost acoperit de infamii pana la radacina. Sa-l curatim asadar... Vreau sa purific casatoria si sa o readuc la nobletea care ii este proprie, pentru a inchide gura ereticilor...".

Orice cununie, facuta in interiorul Bisericii este o imagine a nuntii din Cana si o prezenta reala a lui Hristos, care o binecuvanteaza prin participarea Sa. Iubirea reciproca trece dincolo de placerea epidermica; ea devine cunoastere a celuilalt, iubire jertfelnica. Elementul intim binecuvantat in Taina Nuntii este fara doar si poate iubirea - materia Tainei. Mirii se daruiesc deplin unul altuia la toate nivelurile. Nu mai exista singularul, totul se raporteaza la Noi. Nu procreatia este motivatia casatoriei, ci desavarsirea; copilul este un fruct, o urmare fireasca a plenitudinii Tainei. in fond, orice pom bun se cunoaste dupa roadele sale. Copilul nu poate fi decat o sublima materializare a dragostei; cei doi devin una in chip real si se implinesc prin nasterea de prunci. O casatorie fara copii este sterila, o dovada ca cei doi nu au ajuns la dragostea desavarsita.

"Doua suflete unite astfel n-au a se teme de nimic. Cu intelegere, pace si iubire reciproca, barbatul si femeia sunt in posesia tuturor bunurilor... Iubirea ii face mai tari ca diamantul si mai duri ca fierul, navigatori in plenitudine, se indreapta spre slava vesnica, atrag mereu mai mult harul lui Dumnezeu" {Omilii la Facere 38,7). Monadele se metamorfozeaza in diada si, prin aparitia copilului devin triada: familia este o imago Trinitas. "Casatoria este unirea intima a doua vieti"(Omilia a IlI-a: Despre casatorie), "Taina a iubirii" (Omilia la I Corinteni, mP.G. 51,230).

Biserica a privit cu circumspectie asa numita casatorie alba; abstinenta poate interveni la un moment dat, dar numai cand cuplul a atins un anumit nivel duhovnicesc, moment in care trupescul este depasit, transfigurat. Dar, pana aici, nimeni nu poate desacraliza Taina, refu-zandu-si iubirea celuilalt. De aceea, arhiepiscopul Constantinopolului se remarca prin virulenta la adresa sectelor gnostice sau encratiste, generatoare de derapaje doctrinare.

Se uita cu desavarsire un lucru evident: cand se naste iubirea ca traire pentru celalalt, orice gand carnal este cu desavarsire exclus. Acelasi Ioan Hrisostom intelege optim acest fapt, marturisind ca singura posibilitate de vindecare impotriva depravarii si concupiscentei este magnus amor.

Dragostea barbatului si a femeii ar putea fi considerata in afara Bisericii ca un desfrau, lipsita de substanta, romantism desuet. Dar aceasta intelegere a Tainei se schimba ireversibil cand ea primeste darul Duhului Sfant si binecuvantarea Fiului lui Dumnezeu.

preot Manuel RUSU

Parohia Galatui

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 21483

Voteaza:

Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact