De ce e Taina Cununiei esentiala pentru implinirea vietii de cuplu?

De ce e Taina Cununiei esentiala pentru implinirea vietii de cuplu?

De ce e Taina Cununiei esenţială pentru împlinirea vieţii de cuplu? Tot mai mulţi au impresia că relaţiile de simplă convieţuire dăinuie mai mult decât căsătoriile (a se vedea rata divorţurilor), că despărţirile în cadrul lor sunt, oricum, mai puţin dureroase?

Păi, sigur că e mai puţin dureros, om draş! De ce stai cu cineva în concubinaj? Pentru că-ţi place. Iţi place cum arată, cum găteşte, ce face, cum se poartă, şi stai tot timpul pe pragul psihologic al siguranţei că dacă n-o să-ţi mai placă, poţi căuta alta, altul. Dureros în aceste relaţii este tocmai aceasta, că eşti oricând schimbabil! Ştii precis că nu se căsătoreşte cu tine, că poate să te lase. Fie pe tine, băiat, fie pe tine, fată: în plus, este o preocupare psihologică, o grijă psihologică mai mare. Având această nesiguranţă, că nu ştiu dacă se căsătoreşte cu mine sau nu, să nu fac, să nu-i arăt tot ce fac eu, tot ce pot eu să zic. Deci este un control de sine mai puternic atunci când nu eşti căsătorit. Şi durează atâta timp cât durează plăcerea. Concubinii sunt mai interesaţi să-şi producă unul altuia plăcere. Sunt aici, de fapt, servicii reciproce. O firmă care aduce servicii: ea lui şi el ei. Şi sunt interesaţi de menţinerea acestor servicii până când nu le mai place, nu le mai trebuie.

In căsnicie, după Cununie, apare acel sentiment de siguranţă - e al meu, e a mea -, îmi dau drumul, sunt eu: ce e-n guşă e şi-n căpuşă. Şi ce e-n guşă!... Doamne, iartă-mă! - ce e acolo!... Si toate cele ascunse, tinute în frâu de frică, năvălesc să se arate, să se exprime. Fiecare doreşte să fie iubit aşa cum este! Atunci, sigur că această perioadă este foarte grea şi foarte dureroasă, dar este şi cea mai rodnică. Să te uiţi la ea cum şi-a dat arama pe faţă şi să zid: „Doamne, împărate ceresc, Mângâietorule, vino şi te sălăşluieşte întru noi, că avem de lucru!". Da, avem de lucru: „Doamne, dă-mi Tu harul Tău, ca eu să pot s-o iubesc, să-l pot iubi aşa cum e!". Aşa cum e - nu s-o schimbi, nu să-l schimbi. Dacă vrei doar să-l schimbi pe celălalt, ai încurcat-o, nu mai scapi din iad. Aşa că: „Doamne, dă-mi puterea s-o/să-l iubesc aşa cum e!". Pentru că nu-i toată aşa, nu-i tot aşa. Tot ce se vede nu-i decât ce ţinea înăuntru, ascuns, înainte de căsătorie, şi acum şi-a dat drumul. Şi să spui: „Hai, acum facem baie, ne spălăm, frecăm bine cu peria, să aflăm ce-i dedesubt, care-i comoara". Şi, cu cât defectele-s mai mari, să ştiţi, cu atât comoara e mai mare. (Nu ştiţi cum e în basme? Dacă te repezi la un cufăr frumos, e plin cu balauri.)

Să primim aceasta cu dragoste! Asta-i dragostea! Numai astfel celălalt capătă încredere. N-aţi văzut? V-aţi spovedit prima dată la un Părinte şi n-aţi spus tot, că „ăsta nu înţelege, e popă, nu ştie el, habar n-are ce-i viaţa...", i-aţi spus aşa, doar câte ceva, nu tot. Şi vezi că te dezleagă, că te iubeşte, că te-nvaţă şi, încet-încet, începi să-i spui tot, şi pe urmă, pur şi simplu, trăieşti ruşinea că eşti cum eşti şi-ai făcut ce-ai făcut şi de-abia aştepţi s-o trăieşti împreună cu Dumnezeu, prin părintele duhovnic. Ei, gândiţi-vă că asta este chemarea în căsnicie: „Eu am ajuns să nu mă mai ruşinez de omul ăsta şi pot să mă arăt cum sunt. Te rog, Doamne, să mă vindeci! Şi el să mă iubească, şi eu să-l văd cum este - dă-mi, Doamne, să-l iubesc!". Altfel, cu cât ne ascundem, cu atât viaţa noastră este mai chinuitoare. Cu cât ne arătăm iubindu-ne şi rugându-ne, cu atât mai profund ne vindecăm şi ni se vindecă iubirea...

Pentru mine e important, şi vă învăţ şi pe dumneavoastră, să nu vă „apuce" pe amândoi odată, să vă apuce pe rând. Dacă acum a apucat-o pe ea - „ţine-mă, Doamne, ca eu să fiu în rugăciune, până îi trece ei". L-a apucat pe el - „Doamne, trec eu la rugăciune!" şi tot aşa. Tot timpul trebuie să fie cineva la volanul „împărate ceresc". Doamne, ajută! Asta-i dragostea, oameni buni! Ne iubim - atunci când ne iubim - ca să ne sfinţim, să ne mântuim împreună, să ne curăţim împreună. Ne iubim cu ale noastre: suntem răi, suntem bolnavi, suntem mizerabili, dar suntem făpturi minunate şi avem nevoie de vindecare. Şi unul pe altul ne vindecăm prin iubire. Numai prin iubire!

Numai harul Sfintei Cununii vă ocroteşte şi vă vindecă iubirea şi o transformă în iubire divino-umană. Nu mai iubiţi doar voi, ci [în primul rând] Hristos prin voi şi în voi!

Monahia Siluana Vlad

Fragment din cartea "Trăirea ortodoxă în contextul provocărilor de azi", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Trăirea ortodoxă în contextul provocărilor de azi"

 

Pe aceeaşi temă

08 Octombrie 2021

Vizualizari: 5584

Voteaza:

De ce e Taina Cununiei esentiala pentru implinirea vietii de cuplu? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact