Un conflict constructiv este mai bun decat o 'cearta buna'

Un conflict constructiv este mai bun decat o 'cearta buna'

Iubiţii mei fraţi, orice om să fie grabnic la ascultare, zăbavnic la vorbire, zâbavnic la mânie. (Iac. 1,19)

Toată lumea ştie vorba: „O pace rea este mai bună decât o ceartă bună." Ce-i drept, unii consideră, dimpotrivă, că o „ceartă bună", când oponenţii spun unul despre celălalt tot ce gândesc, dau frâu liber emoţiilor, poate ajuta la înţelegerea reciprocă, pune toate punctele pe „i", şi că un asemenea mod de rezolvare a conflictelor este mai bun decât o împăcare şubredă, când cei aflaţi în conflict, cu toate că pe dinafară s-au împăcat, de fapt „ţin pietre de aruncat în sân". Mie nu-mi este apropiat nici unul dintre aceste puncte de vedere. După cum spunea un personaj al lui Mihail Bulgakov, „nu sunt de acord cu amândoi". Nici una dintre aceste două variante nu este constructivă şi nu reprezintă o soluţie reală a problemei. In sociologie, psihologie, există o disciplină specială care se ocupă cu studierea conflictelor, a situaţiilor conflictuale. Ea se numeşte CONFLICTOLOGIE. Evident, conflictologia studiază conflictele, originea, formele şi modurile de aplana re a lor. Cu toată diversitatea metodelor de rezolvare a conflictelor, metodele fundamentale sunt două: cel constructiv si cel neconstructiv. Cel constructiv (sau productiv) este nu doar capabil să aplaneze situaţia conflictuală, ci îi şi influenţează pozitiv pe participanţii la conflict: depăşind împreună conflictul, aceştia devin mai solidari, capătă experienţa comunicării şi a rezolvării problemelor.

Fireşte, într-un conflict constructiv părţile ajung la un acord de succes.

Metoda neconstructivă de comportament într-o situaţie conflictuală duce fie la ceartă, fie la o situaţie nerezolvată, adică la „pacea rea". Contradicţiile n-au fost soluţionate, iar părţile, în cel mai bun caz, se împacă vremelnic, aflându-se într-o stare de „război rece". Conflictul neconstructiv este adesea însoţit de „procedee interzise": jigniri, presiune, şantaj etc. Când dialogul este purtat astfel, câteodată oponenţii chiar uită în ce consta obiectul iniţial al disputei.

Lipsa de contradicţii şi ciocniri vizibile într-un grup de oameni nu înseamnă neapărat că între ei domnesc iubirea şi armonia. Se ştie, de exemplu, că în comunităţile americane de hippies erau foarte puţine conflicte dintre cele obişnuite între oameni care trăiesc împreună pe un teritoriu restrâns. Lipsa aproape totală a certurilor şi altor conflicte în coloniile hippie se explică prin atitudinea foarte superficială a hippie-lor faţă de viaţă şi faţă de ceilalţi. Ei propovăduiau iubirea şi libertatea, însă de fapt soarta sonfraţilor le era profund indiferentă. Filosofia hippie e următoarea: „Atâta timp cât eşti cu noi, ne simţim bine, ne distrăm, împărţim cu tine mâncarea, drogurile, dar eşti liber să pleci, să ne părăseşti, şi nimeni nu te va regreta în mod special." Dacă cineva din colonie dispărea, nimeni nu-l căuta şi nu-şi făcea griji deosebite cu privire la soarta lui, nu-şi făcea griji că poate a ajuns la închisoare, poate a fost omorât, poate a murit ui urma unei supradoze de narcotice. In anii '60, o fată dintr-o colonie hippie a înnebunit în urma unei doze de LSD; a fost dusă într-un spital de psihiatrie, şi nimeni dintre confraţii ei n-a încercat s-o scoată de acolo sau măcar să o viziteze la spital. Aşadar, lipsa de conflicte din aceste comunităţi, care practic nu erau conduse de nimeni, se baza pe atitudinea de indiferenţă reciprocă.

Adeseori, în cuplurile care trăiesc în concubinaj se observă o coexistenţă absolut paşnică, dar îndată ce un asemenea cuplu se căsătoreşte legal încep conflictele. De ce? Oamenii uniţi prin plăcerea reciprocă lipsită de responsabilitate nu construiesc o relaţie adevărată, nu sunt uniţi prin sentimente autentice. Atâta timp cât se simt bine împreună, trăiesc împreună; atunci când nu le mai convine, se despart: în fond, sunt indiferenţi unul faţă de celălalt. Partenerul nu le e foarte drag, nu ţin prea mult la el, şi ca atare se împacă uşor cu neajunsurile lui. Ceva de genul: „Suntem împreună nu pentru o lucrare comună, nu ca să ne autodepăşim împreună, ci ca să ne odihnim şi să ne distrăm împreună; şi atunci, de ce să ne călcăm pe bătături unul pe celălalt?" Intr-o asemenea situaţie, când oamenii sunt uniţi prin păcatul curviei, nici demonii nu-i prea ispitesc: de ce să strice o unire clădită în numele păcatului şi fărădelegii ?

De aceea, când între soţi apar ciocniri, neînţelegeri, asta nu înseamnă deloc că nu se iubesc unul pe celălalt. Dimpotrivă, poate că vor sa-şi îmbunătăţească relaţia, îi doare de celălalt, însă, din păcate, adeseori nu ştiu cum să procedeze corect în cazul unui diferend.

Desigur, toţi trebuie să ne străduim să reducem la minimum conflictele, să ne ocupăm de prevenirea lor, dar dacă a apărut totuşi o situaţie conflictuală trebuie neapărat să ştim cum s-o rezolvăm în mod constructiv şi productiv pentru ambele părţi.

Regulile cele mai generale, dar şi cele mai importante, de comportament într-o situaţie conflictuală sunt expuse în motto-ul acestui capitol. Intr-un conflict, cel mai prost sfătuitor este mânia. Enervarea, mânia întunecă raţiunea şi paralizează voinţa omului; acesta pur şi simplu nu-i în stare să ia deciziile corecte. Cel iute la mânie săvârşeşte nebunii (Pilde 14, 17), spune înţeleptul Solomon. Pe această temă există o mulţime de proverbe: „Mânia nu-i un sfetnic bun", „Omul la mânie cade-n nebunie", „Cine se scoală mânios, se culcă păgubit" şi aşa mai departe. De aceea Sfântul Apostol Iacov dă următorul îndemn: Fiecare om să fie zabavnic la vorbire, zâbavnic la mânie, ca să nu spună vreun lucru de prisos, ce poate doar să complice conflictul şi să-l ofenseze pe celălalt. Un cuvânt imprudent, nechibzuit, poate fi foarte dăunător într-o discuţie serioasă. De aceea, trebuie să învăţăm să-l ascultăm cu atenţie pe celălalt (să fim grabnici la ascultare), ca să înţelegem ce vrea să ne spună şi ce vrea de la noi, şi doar atunci să îi răspundem, chibzuind nu numai sensul, ci şi forma răspunsului nostru, fiindcă, se ştie, nu are atâta importanţă ce spui, cât cum o spui. Una şi aceeaşi idee poate fi exprimată în aşa fel încât celălalt se va supăra rău şi pentru mult timp, sau în aşa fel încât o sa dea ascultare vorbelor noastre.

PR. PAVEL GUMEROV
CONFLICTELE FAMILIALE: PREVENIRE ŞI REZOLVARE, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "CONFLICTELE FAMILIALE: PREVENIRE ŞI REZOLVARE"

 

Pe aceeaşi temă

02 Noiembrie 2016

Vizualizari: 2492

Voteaza:

Un conflict constructiv este mai bun decat o 'cearta buna' 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact