Un conflict constructiv este mai bun decat o 'cearta buna'

Un conflict constructiv este mai bun decat o 'cearta buna'

Iubiţii mei fraţi, orice om să fie grabnic la ascultare, zăbavnic la vorbire, zâbavnic la mânie. (Iac. 1,19)

Toată lumea ştie vorba: „O pace rea este mai bună decât o ceartă bună." Ce-i drept, unii consideră, dimpotrivă, că o „ceartă bună", când oponenţii spun unul despre celălalt tot ce gândesc, dau frâu liber emoţiilor, poate ajuta la înţelegerea reciprocă, pune toate punctele pe „i", şi că un asemenea mod de rezolvare a conflictelor este mai bun decât o împăcare şubredă, când cei aflaţi în conflict, cu toate că pe dinafară s-au împăcat, de fapt „ţin pietre de aruncat în sân". Mie nu-mi este apropiat nici unul dintre aceste puncte de vedere. După cum spunea un personaj al lui Mihail Bulgakov, „nu sunt de acord cu amândoi". Nici una dintre aceste două variante nu este constructivă şi nu reprezintă o soluţie reală a problemei. In sociologie, psihologie, există o disciplină specială care se ocupă cu studierea conflictelor, a situaţiilor conflictuale. Ea se numeşte CONFLICTOLOGIE. Evident, conflictologia studiază conflictele, originea, formele şi modurile de aplana re a lor. Cu toată diversitatea metodelor de rezolvare a conflictelor, metodele fundamentale sunt două: cel constructiv si cel neconstructiv. Cel constructiv (sau productiv) este nu doar capabil să aplaneze situaţia conflictuală, ci îi şi influenţează pozitiv pe participanţii la conflict: depăşind împreună conflictul, aceştia devin mai solidari, capătă experienţa comunicării şi a rezolvării problemelor.

Fireşte, într-un conflict constructiv părţile ajung la un acord de succes.

Metoda neconstructivă de comportament într-o situaţie conflictuală duce fie la ceartă, fie la o situaţie nerezolvată, adică la „pacea rea". Contradicţiile n-au fost soluţionate, iar părţile, în cel mai bun caz, se împacă vremelnic, aflându-se într-o stare de „război rece". Conflictul neconstructiv este adesea însoţit de „procedee interzise": jigniri, presiune, şantaj etc. Când dialogul este purtat astfel, câteodată oponenţii chiar uită în ce consta obiectul iniţial al disputei.

Lipsa de contradicţii şi ciocniri vizibile într-un grup de oameni nu înseamnă neapărat că între ei domnesc iubirea şi armonia. Se ştie, de exemplu, că în comunităţile americane de hippies erau foarte puţine conflicte dintre cele obişnuite între oameni care trăiesc împreună pe un teritoriu restrâns. Lipsa aproape totală a certurilor şi altor conflicte în coloniile hippie se explică prin atitudinea foarte superficială a hippie-lor faţă de viaţă şi faţă de ceilalţi. Ei propovăduiau iubirea şi libertatea, însă de fapt soarta sonfraţilor le era profund indiferentă. Filosofia hippie e următoarea: „Atâta timp cât eşti cu noi, ne simţim bine, ne distrăm, împărţim cu tine mâncarea, drogurile, dar eşti liber să pleci, să ne părăseşti, şi nimeni nu te va regreta în mod special." Dacă cineva din colonie dispărea, nimeni nu-l căuta şi nu-şi făcea griji deosebite cu privire la soarta lui, nu-şi făcea griji că poate a ajuns la închisoare, poate a fost omorât, poate a murit ui urma unei supradoze de narcotice. In anii '60, o fată dintr-o colonie hippie a înnebunit în urma unei doze de LSD; a fost dusă într-un spital de psihiatrie, şi nimeni dintre confraţii ei n-a încercat s-o scoată de acolo sau măcar să o viziteze la spital. Aşadar, lipsa de conflicte din aceste comunităţi, care practic nu erau conduse de nimeni, se baza pe atitudinea de indiferenţă reciprocă.

Adeseori, în cuplurile care trăiesc în concubinaj se observă o coexistenţă absolut paşnică, dar îndată ce un asemenea cuplu se căsătoreşte legal încep conflictele. De ce? Oamenii uniţi prin plăcerea reciprocă lipsită de responsabilitate nu construiesc o relaţie adevărată, nu sunt uniţi prin sentimente autentice. Atâta timp cât se simt bine împreună, trăiesc împreună; atunci când nu le mai convine, se despart: în fond, sunt indiferenţi unul faţă de celălalt. Partenerul nu le e foarte drag, nu ţin prea mult la el, şi ca atare se împacă uşor cu neajunsurile lui. Ceva de genul: „Suntem împreună nu pentru o lucrare comună, nu ca să ne autodepăşim împreună, ci ca să ne odihnim şi să ne distrăm împreună; şi atunci, de ce să ne călcăm pe bătături unul pe celălalt?" Intr-o asemenea situaţie, când oamenii sunt uniţi prin păcatul curviei, nici demonii nu-i prea ispitesc: de ce să strice o unire clădită în numele păcatului şi fărădelegii ?

De aceea, când între soţi apar ciocniri, neînţelegeri, asta nu înseamnă deloc că nu se iubesc unul pe celălalt. Dimpotrivă, poate că vor sa-şi îmbunătăţească relaţia, îi doare de celălalt, însă, din păcate, adeseori nu ştiu cum să procedeze corect în cazul unui diferend.

Desigur, toţi trebuie să ne străduim să reducem la minimum conflictele, să ne ocupăm de prevenirea lor, dar dacă a apărut totuşi o situaţie conflictuală trebuie neapărat să ştim cum s-o rezolvăm în mod constructiv şi productiv pentru ambele părţi.

Regulile cele mai generale, dar şi cele mai importante, de comportament într-o situaţie conflictuală sunt expuse în motto-ul acestui capitol. Intr-un conflict, cel mai prost sfătuitor este mânia. Enervarea, mânia întunecă raţiunea şi paralizează voinţa omului; acesta pur şi simplu nu-i în stare să ia deciziile corecte. Cel iute la mânie săvârşeşte nebunii (Pilde 14, 17), spune înţeleptul Solomon. Pe această temă există o mulţime de proverbe: „Mânia nu-i un sfetnic bun", „Omul la mânie cade-n nebunie", „Cine se scoală mânios, se culcă păgubit" şi aşa mai departe. De aceea Sfântul Apostol Iacov dă următorul îndemn: Fiecare om să fie zabavnic la vorbire, zâbavnic la mânie, ca să nu spună vreun lucru de prisos, ce poate doar să complice conflictul şi să-l ofenseze pe celălalt. Un cuvânt imprudent, nechibzuit, poate fi foarte dăunător într-o discuţie serioasă. De aceea, trebuie să învăţăm să-l ascultăm cu atenţie pe celălalt (să fim grabnici la ascultare), ca să înţelegem ce vrea să ne spună şi ce vrea de la noi, şi doar atunci să îi răspundem, chibzuind nu numai sensul, ci şi forma răspunsului nostru, fiindcă, se ştie, nu are atâta importanţă ce spui, cât cum o spui. Una şi aceeaşi idee poate fi exprimată în aşa fel încât celălalt se va supăra rău şi pentru mult timp, sau în aşa fel încât o sa dea ascultare vorbelor noastre.

PR. PAVEL GUMEROV
CONFLICTELE FAMILIALE: PREVENIRE ŞI REZOLVARE, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "CONFLICTELE FAMILIALE: PREVENIRE ŞI REZOLVARE"

 

Pe aceeaşi temă

02 Noiembrie 2016

Vizualizari: 2431

Voteaza:

Un conflict constructiv este mai bun decat o 'cearta buna' 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact