Sfantul Ioan Damaschin - Dumnezeu nu este cauza raului

Sfantul Ioan Damaschin - Dumnezeu nu este cauza raului

 

Trebuie sa se stie ca este obiceiul dumnezeiestii Scripturi sa numeasca ingaduinta lui Dumnezeu activitatea Sa, ca atunci cnd spune apostolul in epistola catre romani: "Sau n-are olarul putere peste lutul lui sa faca din aceeasi framntatura un vas de cinste si altul de necinste?" (Romani IX, 21). El face si pe acestea si pe acelea, caci numai El este Creatorul tuturora; totusi El nu construieste lucruri cinstitea si necinstite, ci voia libera a fiecaruia. Acest lucru este evident din cele ce spune insusi apostolul in a doua epistola catre Timotei: "intr-o casa mare nu sunt numai vase de aur si de argint, ci si de lemn si de lut. Unele sunt spre cinste, altele spre necinste. Deci de se curata cineva pe sine de acestea, va fi vas de cinste, sfintit si de buna trebuinta stapnului, potrivit pentru tot lucrul bun" (Timotei II, 20-21).

Este clar ca in chip voluntar se indeplineste curatirea, caci spune: "Daca se curata cineva pe sine". Si este justa si inversiunea termenilor: daca nu se va curati, va fi un vas de necinste, nefolositor stapnului si vrednic de distrugere. Asadar citatul de mai sus si acesta: "Dumnezeu i-a inchis pe toti in neascultare" (Romani XI, 32), si acesta: "Le-a dat Dumnezeu duh de amortire, ochi ca sa nu vada, urechi ca sa nu auda" (Isaia XXIX, 10; Romani XI, 8) nu trebuie intelese ca sunt savrsite de Dumnezeu, ci ca Dumnezeu le ingaduie din cauza liberului arbitru si din cauza ca binele este nefortat.

Este obiceiul dumnezeiestii Scripturi sa numeasca ingaduinta Lui activitate si fapta a Sa. Cnd Scriptura spune: "Dumnezeu face rele" (Isaia XLV, 7) si: "Nu este rautate in oras pe care n-a facut-o Domnul" (Amos III, 5) nu arata ca Dumnezeu este cauza relelor, ci cu totul altceva. Cuvntul "rautate" are sens dublu: uneori arata raul prin natura; acesta este contrar virtutii si vointei lui Dumnezeu; alteori arata raul si durerosul in raport cu simtirea noastra, adica supararile si nenorocirile. Acestea sunt numai in aparenta rele, deoarece sunt dureroase, dar in realitate sunt bune. Pentru cei care pricep rostul lor, ajung pricinile convertirii si ale mntuirii. Acestea, spune Scriptura, se intmpla prin Dumnezeu.

Trebuie sa se stie ca noi suntem cauza acestor rele, caci din relele voluntare se nasc relele involuntare.

Trebuie sa se stie si aceasta: este obiceiul Scripturii sa exprime cauzal pe unele care trebuiesc exprimate incidental, ca acest text: "Tie unuia am gresit si rau inaintea Ta am facut, ca sa Te indrepti intru cuvintele Tale si sa birui cnd vei judeca Tu" (Psalmul L, 6). Cel care a pacatuit n-a pacatuit cu scopul ca Dumnezeu sa invinga, si nici Dumnezeu n-are nevoie de pacatul nostru ca sa se arate prin acesta invingator - caci Dumnezeu este, in mod incomparabil, biruitorul tuturor, chiar al acelora care nu pacatuiesc, deoarece este creator, incomprehensibil, nezidit si pentru ca are o slava naturala si nu una primita din afara - ci ca sa se arate biruitor al rautatii noastre, prin faptul ca ne pedepseste, in virtutea dreptatii Sale, daca pacatuim si ne iarta daca ne pocaim.

Totusi nu am pacatuit in vederea acestui scop, ci pentru ca asa se intmpla lucrul. Spre exemplu: daca cineva sta si lucreaza si vine un prieten, el spune: prietenul a venit ca sa nu lucrez astazi. Prietenul, insa, n-a venit ca sa nu lucreze, ci asa s-a intmplat. El nu lucreaza, fiind ocupat cu primirea prietenului. Se numesc si acestea incidentale, pentru ca asa stau lucrurile.

Dumenezeu nu vrea sa fie numit drept, dar ca toti sa se asemene Lui, atat cat este cu putinta.

.

24 Noiembrie 2006

Vizualizari: 7686

Voteaza:

Sfantul Ioan Damaschin - Dumnezeu nu este cauza raului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact