Interpretari patristice la Facere - Sfantul Efrem Sirul

Interpretari patristice la Facere - Sfantul Efrem Sirul

Interpretari patristice la Facere - Sfantul Efrem Sirul

In cazul Parintilor, am mai vorbit despre acest lucru, cuvintele nu intoneaza niciodata monodia pe care o cauta, reductionist, mintile simpliste ale timpurilor noastre. Asa se face ca, spre exemplu, Sfantul Efrem, (a)sirianul care a dedicat un sobru comentariu in proza Cartii Facerii, surprinde prin nonsalanta cu care se avanta spre zenitul sensurilor de dincolo de text, in lungul poem intitulat Imnele despre paradis. Urmand Sfantului Pavel, care observa ca, in vreme ce litera ucide, "duhul", sensul ascuns in si dincolo de trupul ei este cel care da viata (2 Corinteni 3, 6) (text citat de sfantul Maxim, in Ambigua, in cadrul unei insistente respingeri a literalismului), Sfantul Efrem (cf. 5,7) are constiinta ca abia intreband "despre ce nu sta scris" ajunge contemplativul sa invete "ce este scris". Evident, metoda pe care o aplica aici, numita mai tarziu - in traditia bizantina - mystagogica, implica jocul complex al depasirii sensului prim tocmai pentru a imbogati textul cu semnificatiile duhovnicesti imposibil de cuprins in tesatura sintactica.

Pentru Sfantul Efrem, textul reprezinta o cale de acces la duhul Scripturii sau la realitatile pe care Biblia le semnifica. Asemenea unui coridor catre sala banchetului spiritual, "cartea m-a adus la usa raiului", spune el (imagine reluata de catre Sfantul Maxim in Raspunsuri catre Talasie). Utilizand cele doua instrumente necesare interpretarii, ochiul (analiza) si mintea (intelegerea), el a calatorit "peste randuri ca peste un pod". Scriitura primeste aici rolul unei cortine dincolo de care se deruleaza adevarata poveste, si abia dinspre aceasta poveste cortina insasi, actiunea si decorul, primesc lumina inteligibilitatii.

Purtata de catre ochi printre-peste randuri, mintea, in demersul sau comprehensiv, ajunge in cele din urma sa concedieze ochiul, sa-i dea odihna. Aluzia la metoda mystagogica, sau mai precis la vederea mistica (cu ochii inchisi, cu simturile amortite), este mai mult decat transparenta in acest punct. Pentru ca miezul semantic al Scripturii se afla dincolo de litera, analiza trebuie sa lase loc contemplatiei si participarii nemijlocite la cele de taina: "ochiul mi-a ramas afara, dar inima a intrat inauntru" (cf. 5,4; 5,5; 5,7; 6,2). Imaginile efremiene evoca discret cele doua tipuri ale vederii reprezentate de cuplul paradisiac. In efortul sau de a pune nume, de a cunoaste lumea, barbatul inchisese ochii, renuntase la patimi si la judecatile exterioare, pentru a se apropia mistic de taina-sensul lumii, in timp ce femeia asumase conditia "stiintifica" - desi nu fara patima - a analizei dinspre afara spre inauntru. Acum, sfantul propune recuperarea caii barbatului, inchiderea ochiului trupesc, dezbracarea mintii de prejudecati si pasiuni irationale, spre a permite exersarea duhovniceasca nu doar a puterilor cognitive, ci deodata a tuturor energiilor persoanei umane ("inima").

Concret, Sfantul Efrem aplica aceste principii la relatarea despre paradis din Facerea 2-3 (tangential si asupra inceputului Cartii Genezei), punand in evidenta dificultatile intampinate de interpret. Moise infatiseaza tainele cu economie de cuvinte, observa sfantul, dezvaluind "istoria gradinii" prin intermediul limbajului analogic ("zugravita intru cele vazute"), astfel incat contemplativul, dator sa le cerceteze si pe "cele vazute", este indemnat sa se apropie prudent-tacut de "cele ascunse" (cf. 1,1-3.). Prudenta este ceruta de faptul ca partea superioara a muntelui paradisiac, simbol al initierii mistice (o imagine a Sinaiului si a foisorului Cinei tainice), "unde salasluieste Slava", "nu poate fi zugravita de mintea omeneasca" (cf. 3,1).

Avertismentele Sfantului Efrem se afla in perfecta consonanta cu precautiile pe care le ia un alt mare (a)sirian, Sfantul Dionisie, in tratatul Despre numirile divine (4,11), in care sunt descrise deopotriva efortul dumnezeiesc al comunicarii mesajului in forme inteligibile pentru noi si efortul solicitat omului de a descifra - prin ascensiune apofatica, prin succesivele negari ale straturilor semantice - adevaratele noime divine.

In lumina traditiei, Facerea, si cu ea intreaga Scriptura, se dovedesc a nu fi ceea ce par la prima vedere. Poate nu intamplator, in vechime, pe cand noimele traditionale inca nu se scufundasera in uitare, Scriptura nu era lasata la indemana gramaticilor indragostiti, cum ii arata si numele, de litera...

preot dr. Doru Costache

Pe aceeaşi temă

27 Ianuarie 2017

Vizualizari: 16450

Voteaza:

Interpretari patristice la Facere - Sfantul Efrem Sirul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact