Dochia

Dochia


Dochia

Sunt argumente convingatoare ca locul obiceiurilor din cele doua saptamani care incadreaza Lasatul Secului era la echinoctiul de primavara si numai calculul pascal le-a desprins de acolo si le-a mutat inainte de 21 martie. Dar, paralel cu acest ciclu de sarbatori mobile, a functionat ciclul de sarbatori cu data fixa, care incepea la Dochia (1 martie) si se incheia in ziua echinoctiului de primavara din calendarul iulian, la Macinici (9 martie).

Ciclul incepea la 1 martie, cand biserica crestina sarbatoreste pe mucenita Eudochia care, in greceste, inseamna "binevoitoarea". Din mineiul pe luna martie reiese ca Eudochia, originara din Heliopolis, si-a petrecut tineretea in desfrau. A fost botezata de episcopul Teodot, s-a pocait, iar pentru unele presupuse minuni si inspiratia de a imparti o frumoasa avere la saraci a fost trecuta printre sfinti.

Dochia carpatica nu este, dupa atributiile sale in calendarul popular, un personaj crestin, ci unul precrestin, care a preluat de la Eudochia crestina numai numele si data de sarbatorire, 1 martie. Poporul nu-i spune sfanta sau mucenita, ci pur si simplu Dochia, o baba cloanta, urata, rea, care isi pune nora la mari incercari, are un limbaj licentios, etc.

Considerand probabil, ca ocupa un loc nemeritat in calendar, poporul i-a pus in spate nu numai 9 sau 12 cojoace, ci si zilele friguroase de la inceputul lunii martie, ca si necazurile oamenilor pentru prelungirea iernii. Si totusi, Babei Dochia i se facea o mare favoare: este sarbatorita la inceputul sezonului invierii naturii, primavara, alaturi de o intreaga generatie de personaje calendaristice tinere (Sangiorz, Santoader, Dragobete si altele).

Pe baza informatiilor etnografice si folclorice se poate afirma ca Dochia este o zeitate feminina sezoniera care moare si renaste anual. Zilele urcusului, echivalente cu numarul cojoacelor purtate in spate, formau ciclul de renovare rituala a timpului, iar moartea ei in ziua echinoctiului de primavara (9 martie in calendarul iulian) simboliza moartea anului vechi si renasterea anului nou.

Legendele Dochiei ne introduc in atmosfera specifica a unui sat romanesc cu economie pastorala. Nelipsitele tensiuni si conflicte care domina relatia nora-soacra in folclorul romanesc sunt revalorizate cu ingeniozitate pentru redarea opozitiei timp vechi - timp nou. Conform legendelor, la sfarsitul lunii februarie Baba Dochia isi trimite nora la padure sa culeaga fragi. Tanara nevasta primeste ajutor de la un mos care o sfatuieste sa mearga intr-o valcea apropiata sa culeaga fragi copti, si, cand ajunge acasa, sa-i ceara Dochiei branza de capra. Vazand fragii copti, Dochia crede ca a venit vara si, ca urmare, poate sa urce cu oile (caprele) la munte. Imbraca totusi 9 cojoace, in unele variante 12, si porneste la drum. Dar, cum pleaca de acasa, incepe o ploaie care nu inceteaza 9 zile si 9 nopti, ingreunandu-i-se cojoacele in spate, Dochia le dezbraca unul cate unul, pana ramane in camasa (ie). In alte legende Dochia dezbraca cojoacele din cauza unei calduri toride. In a noua sau a douasprezecea zi de urcus, lasandu-se un ger puternic, baba si caprele ingheata si devin stane de piatra. In alte legende, Dochia isi trimite nora la rau sa spele lana: pe cea alba s-o faca neagra, iar pe cea neagra s-o faca alba. Nevasta trece proba cu ajutorul aceluiasi mos. Ca sa se convinga ca a venit intr-adevar primavara, Dochia o trimite si in padure ca sa-i aduca fragi copti.

Indiferent de varianta, Dochia moare inghetata langa oile sau caprele sale, iar trupurile lor, transformate in stane de piatra numite si "oameni de piatra", s-ar vedea in diferite locuri din Carpatii Orientali si Meridionali: Ceahlau, Vama Buzaului, Caraiman, Izvorul Raului Doamnei, Semenic. Pentru a o rapune pe Dochia, Martie imprumuta cateva zile friguroase de la fratele sau Februarie, zile pe care acesta refuza sa i le mai dea inapoi. Din acest motiv, zilele friguroase din luna martie ar reprezenta disputa violenta pentru zilele imprumutate.

Probele cerute de Dochia si implinite de nora sa cu ajutorul unor forte miraculoase sunt nefiresti pentru peisajul climatic romanesc: coacerea fragilor si schimbarea iernii (lana neagra) cu vara (lana alba) la inceputul lunii martie. Zilele urcusului, echivalente cu numarul cojoacelor, reprezinta durata ciclului de renovare a timpului, iar moartea Dochiei in ziua echinoctiului simbolizeaza moartea Anului vechi.

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 11118

Voteaza:

Dochia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact