Teologia si lumea moderna

Teologia si lumea moderna


Teologia si lumea moderna

Teologul se poate adresa oricui si poate cauta oriunde temeiuri pentru gandirea sa. Dar aceasta gandire va fi teologica numai in masura in care va porni de la Theos si Logos. In ultima analiza, Teologia este un comentariu al Revelatiei. Teologul poate, bineinteles, in cercetarile sale, sa depaseasca zona de gravitatie teologica, dar punctul de referinta nu-l poate nici schimba, nici deplasa.

Iata insa ca in ultima vreme, notiunilor pana mai ieri cuminti, de istorie, cultura, gust, om, ideal, gandire, lume etc, in care teologia isi stabilise un loc, si cu care coexista pasnic sau isi intrepatrundea preocuparile, li s-a adaugat ceva care tinde sa produca o mutatie, sa circumscrie aceste notiuni unor exigente noi, sa le dea un continut nou.

Li s-a adaugat cuvantul "modern". Asadar, istorie moderna, cultura moderna, gust modern, gandire moderna, om modern, lume moderna. S-a stabilit printr-un acord tacit, dar puternic, ca totul trebuie sa primeasca adaosul "modern" ca sa supravietuiasca, ca sa nu fie trimis la arhiva.

Ce inseamna "modern"? Cuvantul e mai mult subinteles decat definit. E intrebuintat de savanti si de cei care lanseaza moda. E prezent ori de cate ori se argumenteaza o noutate, ceva ce iese din tiparele familiare de pana acum. Chiar si ceea ce socheaza bunul simt obisnuit, e numit "modern" si capata indata carte de libera trecere. Cuvantul exprima relatii de tip nou intre parinti si copii, anumite mutatii din domeniul moralei si al gustului, o noua civilizatie produsa de tehnica, subit avansata, o noua cultura alcatuita pe aceste noi relatii si mutatii. El vrea sa insemneze chiar o modificare a structurii inteligentei. Nu stim daca el va denumi epoca noastra, in felul in care alte epoci au fost numite, de pilda Ev-mediu sau Renastere, dar deocamdata e numele pe care l-am dai noi insine epocii noastre, ca si cum ar reprezenta tot ce poate realiza geniul uman mai nou si mai definitiv.

Dar conceptul e dinamic si aceasta ne apara de ridicol in fata viitorimii. El inseamna a fi mereu actual, prezent in epoca, mereu in azi. Asadar, punctul de referinta e mereu in schimbare. A fi modern e, in primul rand, a schimba criteriile, a le ajusta de indata pe masura ultimei descoperiri, fie ea stiintifica, fie tehnica, fie sociala, de domeniul gustului, al imbracamintei etc. Dinamica aceasta confera vietii un plus de interes si o tine in tensiunea noutatii.

Dar lumea aceasta, zisa "moderna", este, in substanta ei, o lume in cautare. Si cautand, arunca pe fereastra tot mai mult din ceea ce era considerat altadata esential, dorind alte si alte criterii pentru tot alte si alte moduri de existenta. Exista insa cautari si nerabdari sfinte, arderi interioare intelepte chiar cand se intalnesc cu goluri anguasante. Notiunea este din aceasta pricina inca ambigua. De aceea, noi vom avea in vedere doar ceea ce denumeste ea pozitiv.

In ce situatie se afla Teologia in aceasta lume moderna, ale carei puncte de referinta sunt mereu in schimbare?

Cu doua aspecte ale problemei este confruntata acum Teologia. Cel dintai se refera la adaosul "modern" care prezinta, sau cel putin pretinde ca prezinta, noi termeni de relatie pentru Teologie - un om, o cultura si o lume noua, altele decat cele de pana acum, cu care Teologia ar trebui sa se puna de acord din nou si ca la inceput - iar cel de al doilea priveste dinamica situatiei, evolutia permanenta, schimbarea, devenirea, "actualul" fiecarei zile, cu care Teologia trebuie sa tina pasul, reinnoindu-se mereu.

Se pun intrebari, daca Teologia isi va mai afla un loc in contextul modern, si, daca si-l va afla, se pun intrebari daca va rezista ritmului de acomodare perpetua si rapida la care va fi solicitata de acum incolo. Chiar unii teologi apuseni s-au alarmat prematur din pricina acestor confruntari posibile si au incercat solutii disperate si inutile. Vrand sa fie in ritm cu moartea lumii vechi, au venit si ei cu o solutie asemanatoare si au "descoperit" si ei "moartea lui Dumnezeu" dupa care au adaugat acestei teologii cuvantul miraculos -"moderna" - si s-au pus la adapost de orice surprize.

Conciliul Vatican II a luat si el act de noua situatie, de notiunea, care o denumeste si de noile relatii pe care le presupune si a elaborat o Constitutie pastorala "Biserica in lumea moderna", Gaudium et Spes. Sa retinem din aceasta constitutie titlul. El indica un mod de a se pune problema, Vatican II n-a zis "Biserica moderna si." ci simplu: "Biserica si.".

Putem extinde procedeul si in ceea ce priveste Teologia. Teologia va ramane Teologie si Biserica va ramane Biserica, intotdeauna aceleasi. Cuvantului lui Dumnezeu nu i se va putea adauga niciodata atributul de "modern", sau altul, pentru ca il are pe acela de vesnic, valabil ieri, astazi si in veac, deci mereu actual.

Daca in vorbirea curenta, zicem totusi "teolog modern" si "Teologie moderna", cum zicem "medievala" sau "a secolului XVIII" adaosul arata doar ca avem de-a tace cu teologi dintr-un anumit timp, in cazul nostru cu contemporani, si cu activitati contemporane.

E adevarat ca si teologii si lucrarile lor contemporane abordeaza in special probleme puse de lumea de azi, cauta un limbaj pentru lumea de azi, pe masura ei, accentueaza ceea ce preocupa aceasta lume, dar punctul de referinta ramane mereu Theos si Logos. Directia e mereu dinspre Revelatie spre lume. In clipa in care directia s-ar schimba, n-am mai avea de-a face cu Teologia.

Numai in sensul interesului pentru problemele lumii moderne, Teologia va trebui sa fie mereu cu antenele intinse spre schimbarile, care modifica fizionomia lumii, pentru ca ea trebuie sa fie mereu in slujba omului, pe care are misiunea sa-l pastreze legat de Dumnezeu, sa-l invete credinta dreapta si sa-l indrumeze spre fapta buna. Pentru aceasta trebuie sa-l cunoasca, sa-i vorbeasca pe inteles, sa-i invete limba.

Cum insa aceeasi propozitie, spre exemplu, o spui francezului in franceza si englezului in engleza, fara sa-i schimbi continutul, din pricina schimbarii limbii, tot asa si adevarul vesnic despre Dumnezeu se va putea spune intotdeauna in limba oricarei societati, neschimbat.

Antonie Plamadeala

.

29 Decembrie 2006

Vizualizari: 5764

Voteaza:

Teologia si lumea moderna 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact