Teologia si lumea moderna

Teologia si lumea moderna


Teologia si lumea moderna

Teologul se poate adresa oricui si poate cauta oriunde temeiuri pentru gandirea sa. Dar aceasta gandire va fi teologica numai in masura in care va porni de la Theos si Logos. In ultima analiza, Teologia este un comentariu al Revelatiei. Teologul poate, bineinteles, in cercetarile sale, sa depaseasca zona de gravitatie teologica, dar punctul de referinta nu-l poate nici schimba, nici deplasa.

Iata insa ca in ultima vreme, notiunilor pana mai ieri cuminti, de istorie, cultura, gust, om, ideal, gandire, lume etc, in care teologia isi stabilise un loc, si cu care coexista pasnic sau isi intrepatrundea preocuparile, li s-a adaugat ceva care tinde sa produca o mutatie, sa circumscrie aceste notiuni unor exigente noi, sa le dea un continut nou.

Li s-a adaugat cuvantul "modern". Asadar, istorie moderna, cultura moderna, gust modern, gandire moderna, om modern, lume moderna. S-a stabilit printr-un acord tacit, dar puternic, ca totul trebuie sa primeasca adaosul "modern" ca sa supravietuiasca, ca sa nu fie trimis la arhiva.

Ce inseamna "modern"? Cuvantul e mai mult subinteles decat definit. E intrebuintat de savanti si de cei care lanseaza moda. E prezent ori de cate ori se argumenteaza o noutate, ceva ce iese din tiparele familiare de pana acum. Chiar si ceea ce socheaza bunul simt obisnuit, e numit "modern" si capata indata carte de libera trecere. Cuvantul exprima relatii de tip nou intre parinti si copii, anumite mutatii din domeniul moralei si al gustului, o noua civilizatie produsa de tehnica, subit avansata, o noua cultura alcatuita pe aceste noi relatii si mutatii. El vrea sa insemneze chiar o modificare a structurii inteligentei. Nu stim daca el va denumi epoca noastra, in felul in care alte epoci au fost numite, de pilda Ev-mediu sau Renastere, dar deocamdata e numele pe care l-am dai noi insine epocii noastre, ca si cum ar reprezenta tot ce poate realiza geniul uman mai nou si mai definitiv.

Dar conceptul e dinamic si aceasta ne apara de ridicol in fata viitorimii. El inseamna a fi mereu actual, prezent in epoca, mereu in azi. Asadar, punctul de referinta e mereu in schimbare. A fi modern e, in primul rand, a schimba criteriile, a le ajusta de indata pe masura ultimei descoperiri, fie ea stiintifica, fie tehnica, fie sociala, de domeniul gustului, al imbracamintei etc. Dinamica aceasta confera vietii un plus de interes si o tine in tensiunea noutatii.

Dar lumea aceasta, zisa "moderna", este, in substanta ei, o lume in cautare. Si cautand, arunca pe fereastra tot mai mult din ceea ce era considerat altadata esential, dorind alte si alte criterii pentru tot alte si alte moduri de existenta. Exista insa cautari si nerabdari sfinte, arderi interioare intelepte chiar cand se intalnesc cu goluri anguasante. Notiunea este din aceasta pricina inca ambigua. De aceea, noi vom avea in vedere doar ceea ce denumeste ea pozitiv.

In ce situatie se afla Teologia in aceasta lume moderna, ale carei puncte de referinta sunt mereu in schimbare?

Cu doua aspecte ale problemei este confruntata acum Teologia. Cel dintai se refera la adaosul "modern" care prezinta, sau cel putin pretinde ca prezinta, noi termeni de relatie pentru Teologie - un om, o cultura si o lume noua, altele decat cele de pana acum, cu care Teologia ar trebui sa se puna de acord din nou si ca la inceput - iar cel de al doilea priveste dinamica situatiei, evolutia permanenta, schimbarea, devenirea, "actualul" fiecarei zile, cu care Teologia trebuie sa tina pasul, reinnoindu-se mereu.

Se pun intrebari, daca Teologia isi va mai afla un loc in contextul modern, si, daca si-l va afla, se pun intrebari daca va rezista ritmului de acomodare perpetua si rapida la care va fi solicitata de acum incolo. Chiar unii teologi apuseni s-au alarmat prematur din pricina acestor confruntari posibile si au incercat solutii disperate si inutile. Vrand sa fie in ritm cu moartea lumii vechi, au venit si ei cu o solutie asemanatoare si au "descoperit" si ei "moartea lui Dumnezeu" dupa care au adaugat acestei teologii cuvantul miraculos -"moderna" - si s-au pus la adapost de orice surprize.

Conciliul Vatican II a luat si el act de noua situatie, de notiunea, care o denumeste si de noile relatii pe care le presupune si a elaborat o Constitutie pastorala "Biserica in lumea moderna", Gaudium et Spes. Sa retinem din aceasta constitutie titlul. El indica un mod de a se pune problema, Vatican II n-a zis "Biserica moderna si." ci simplu: "Biserica si.".

Putem extinde procedeul si in ceea ce priveste Teologia. Teologia va ramane Teologie si Biserica va ramane Biserica, intotdeauna aceleasi. Cuvantului lui Dumnezeu nu i se va putea adauga niciodata atributul de "modern", sau altul, pentru ca il are pe acela de vesnic, valabil ieri, astazi si in veac, deci mereu actual.

Daca in vorbirea curenta, zicem totusi "teolog modern" si "Teologie moderna", cum zicem "medievala" sau "a secolului XVIII" adaosul arata doar ca avem de-a tace cu teologi dintr-un anumit timp, in cazul nostru cu contemporani, si cu activitati contemporane.

E adevarat ca si teologii si lucrarile lor contemporane abordeaza in special probleme puse de lumea de azi, cauta un limbaj pentru lumea de azi, pe masura ei, accentueaza ceea ce preocupa aceasta lume, dar punctul de referinta ramane mereu Theos si Logos. Directia e mereu dinspre Revelatie spre lume. In clipa in care directia s-ar schimba, n-am mai avea de-a face cu Teologia.

Numai in sensul interesului pentru problemele lumii moderne, Teologia va trebui sa fie mereu cu antenele intinse spre schimbarile, care modifica fizionomia lumii, pentru ca ea trebuie sa fie mereu in slujba omului, pe care are misiunea sa-l pastreze legat de Dumnezeu, sa-l invete credinta dreapta si sa-l indrumeze spre fapta buna. Pentru aceasta trebuie sa-l cunoasca, sa-i vorbeasca pe inteles, sa-i invete limba.

Cum insa aceeasi propozitie, spre exemplu, o spui francezului in franceza si englezului in engleza, fara sa-i schimbi continutul, din pricina schimbarii limbii, tot asa si adevarul vesnic despre Dumnezeu se va putea spune intotdeauna in limba oricarei societati, neschimbat.

Antonie Plamadeala

.

29 Decembrie 2006

Vizualizari: 5672

Voteaza:

Teologia si lumea moderna 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact