Patimi si patimi...

Patimi si patimi...


        Un film despre viata pamanteasca a lui Iisus Hristos este, vrand-nevrand, o provocare complexa, care angajeaza nu doar prezentul, ci o intreaga ereditate spirituala. In jurul marilor Patimi ale Domnului se agita, uneori deconcertant, micile noastre patimi omenesti.

 

Printre numeroasele consecinte ale interesului cu care a fost primit in lumea occidentala recentul film al lui Mel Gibson The Passion of the Christ (Patimile, iar nu „Pasiunea“ lui Hristos, cum s-a tradus in unele cotidiene!) se inscrie si aceea ca productia cinematografica a inceput deja sa se rasfranga si in productii artistice de alt gen, ca de pilda in artele plastice.

Astfel, chiar regizorul secund al filmului, Jean Michelini (despre care aflam cu acest prilej ca a fost primul copil botezat de actualul Papa, dupa inscaunarea sa din 1978), a expus recent, la Galeria Colibri din Los Angeles, lucrari de arta inspirate de film.


Dincolo de exploatarea tipic americana a unei conjuncturi, fenomenul echivaleaza, intr-un fel, si cu intoarcerea unei datorii pe care filmul o are fata de o lunga traditie a picturii occidentale: aceea a reprezentarilor predilecte ale suferintei fizice a omului Iisus (prelungita si in asa-numita „mistica a stigmatelor“). Intre faimosul Christ contorsionat al lui Grunewald si Christul hacuit al lui Gibson este o certa linie de continuitate, exprimand un spirit specific de raportare la „drama“ jertfei mantuitoare. Evlavia catolica - pornind de la contextul exclamatiei lui Pilat (Ioan 19, 5): Ecce homo («Iata omul!») si radicalizand o veche reprezentare iconografica bizantina a lui Iisus in mormant, aratandu-Si ranile - Il venereaza mai ales ca «Om al durerilor» (homo sau vir dolorum). Accentul se muta astfel, chiar fara voie, de pe dumnezeirea pe umanitatea lui Iisus Hristos si de pe sensul mistic pe scenariul istoric al mantuirii. Credinciosul compatimeste astfel cu Iisus Hristos mai degraba din oroarea de suferinta decat din oroarea de pacat.


Aceasta pierdere a dimensiunii dumnezeiesti a lui Hristos este, de altfel, principalul repros formulat in lumea ortodoxa fata de filmul lui Mel Gibson, in vreme ce in lumea occidentala (fie catolica, fie protestanta), cu o sensibilitate mai apropiata de cea a australianului, faptul a deranjat mai putin sau aproape deloc. Perceptia este atat de diferita, dupa apartenenta confesionala, incat chiar in privinta mult mai „obiectiva“ a conformitatii cu Evangheliile, Papei Ioan Paul II i se pare ca filmul e intru totul fidel acestora, in timp ce Arhiepiscopului Hristodoulos al Athenei i se pare ca se abate in multe puncte de la ele!


Trecand de la planul interconfesional la cel interreligios, evreilor li s-a parut ca filmul ar avea turnura „antisemita“ (chiar daca printre producatori si interpreti se numara si destui evrei, cum este si cazul Maiei Morgenstern, care a realizat memorabil rolul Maicii Domnului si ar merita macar o nominalizare pentru Oscar). Liga de Anti-Defaimare, foarte influenta in Statele Unite, s-a pus imediat in miscare. Probabil ca daca ar exista si o Liga de Anti-Defaimare latina, aceasta s-ar arata cel putin la fel de nemultumita, daca nu pentru felul in care slavizeaza limba latina cutare actor bulgar (spre amuzamentul unui Andrei Plesu), in orice caz pentru puternica exagerare a bestialitatii soldatilor romani. Daca in ce priveste atitudinea liderilor evrei ai vremii (si a poporului influentat de acestia) Mel Gibson poate invoca numeroase locuri evanghelice, salbaticia slujitorilor lui Pilat (ca in faimoasa scena a biciuirii, care dureaza in film nu mai putin de 16 minute!) nu prea reiese ca atare din texte. Daca ne gandim putin, ostasii romani trebuie sa fi fost mai degraba toropiti de caldura si plictisiti, ca si Pilat insusi, de o cazuistica pe care n-o intelegeau. Iisus nu le facuse lor nimic si nici macar nu era un tip monstruos (criminal, violator etc.), asa ca e foarte de presupus ca nu au investit prea mult zel in chinuirea acuzatului, mai mult ridiculizandu-l decat schingiuindu-l.


Mel Gibson a vrut insa sa socheze cu tot dinadinsul, adevarata miza si adevaratul protagonist al filmului fiind sangele care tasneste din belsug, agresand constientul si subconstientul unei lumi altminteri harsite cu violenta cinematografica si care, desigur, nu mai poate fi impresionata cu adevarat decat prin asemenea provocari maximale.


Se poate spune ca, desi transpar adeseori „retetele“ hollywoodiene, filmul nu e rau ca film, dar discutia „estetica“ mai are, se pare, de asteptat, pana cand se vor mai imblanzi „patimile“ extra-estetice (religioase, confesionale, ideologice), pe care transpunerile cinematografice de acest gen le-au starnit intotdeauna si care sunt altminteri firesti, caci arta nu-l va putea niciodata abstrage cu totul pe om realitatii, nici nu-L va putea preface pe Dumnezeul cel Viu intr-o fabula suficienta siesi.

 

                                                                                    Razvan CODRESCU 
                                                                       Lumea credintei, anul II, nr. 6(11)

.

22 Februarie 2006

Vizualizari: 9296

Voteaza:

Patimi si patimi... 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact