Despre viata monahala - Andrei Plesu

Despre viata monahala - Andrei Plesu


Despre viata monahala

Calugaria nu e o cale pentru toti, si nici macar una pentru multi. Traiectoria ei are o stralucire supralumeasca: e calea "regala", exceptia exemplara, "orizontul" spre care tinzi asimptotic. Ea e expresia normei, intr-o lume in care norma e minoritara. A face optiunea monahala in chip frivol sau dupa criterii de conjuctura e o forma de iresponsabilitate. La fel de grava este alegerea "vietii ingeresti" in numele unui zel trufas, sau al unui pietism euforic.

E ceea ce se cheama viciul "angelismului", al palorii fanatice care confunda asceza cu o idila privata, sau, mai rau, cu o cariera. Nu trebuie uitat ca oamenii si ingerii sunt totusi "regnuri" diferite, si ca analogiile, intersectiile, dialogul nu presupun indistinctie si confuzie a planurilor. Pe de alta parte, nu e nevoie sa fii calugar pentru a obtine "isanghelia". Patericul pomeneste, in cel putin doua randuri, de implinirea discreta a virtutilor ceresti in afara comunitatii monahale: un medic de la oras, de pilda, sau un cioban egiptean de la tara (Euharist). Caile desavarsirii sunt deci multiple, si la fel de diverse pe cat de diversa este multimea aspirantilor.

Ca si ingerul, monahul se istoveste, senin, intr-o dubla slujire: a lui Dumnezeu, si a oamenilor. In comunitatea din care face parte - tinut sau neam -, el e pastor, calauza, protector, preia, cu alte cuvinte, atributele ingerului pazitor. Monahul ajunge, in cele din urma, sa urce si sa coboare, asemenea ingerilor, scara lui Iacob (Ioan 1, 51), ca un atlet al intermedierii, ca o punte intre lumi. El se invredniceste, mai ales, sa stea, ca ingerii, "lipit de Domnul", in perfecta intimitate cu Duhul Sau (I Cor. 6, 17).

Calugarul ajunge sa fie, prin stradania sa supraomeneasca, "o realizare anticipata a Bisericii eshatologice", un concetatean timpuriu al ingerilor din ceruri, dar drumul sau e presarat cu sinistre obstacole, si cu posibilitatea unor derapaje fatale. Primejdia cea mai intunecata este orgoliul. O sminteala pe masura dificultatii uriase a sarcinii asumate. De la "imitatia" ingerilor pana la a te crede inger nu este decat un pas. La rand vine lipsa discernamantului. A apuca o cale de asemenea anvergura, fara a-ti cantari limitele (ale tale si ale contextului), calificarile, cu un cuvant "vocatia", si fara a te asigura de supravegherea unui duhovnic experimentat, e o nebunie, ale carei consecinte duc in directia opusa celei vizate.

O traditie care isi are in Platon expresia clasica pune in relatie sufletul omenesc cu imaginea pasarii, si interpreteaza tot ceea ce e tendinta antigravitationala, impuls al desprinderii, al inaltarii, al orientarii spre valori diafane, drept apropiere a "vietii aeriene" duse de pasari. "Viata aeriana" - citim in Bachelard - e viata reala; dimpotriva, viata terestra e o viata imaginara, o viata fugitiva si indepartata. Ca si ingerii, calugarii si pasarile sunt "firi inaripate", care cauta o stramutare statornica in "limpezimea vazduhului mintii". Nepatimirea si cugetarea sunt "aripi". "Indraznirea catre Dumnezeu", saltul analogic, e aripa. "Sufletul ce se veseleste in dragostea lui Dumnezeu in ceasul dezlegarii se inalta atunci cu ingerii pacii deasupra ostilor intunecate. Caci dragostea duhovniceasca parca il intraripeaza.". Ca si ingerii, calugarii si pasarile populeaza spatiul dintre cer si pamant, sunt purtatori de semen si bune-vestiri, canta si planeaza liber in nelimitarea vazduhului. Aerul e la fel de gol ca si desertul, observase candva Ruysbroeck, proclamand o data mai mult inrudirea dintre calugari si pasari, dintre asceza in pustii si irumperea verticala a zborului. Pasarile sunt polul opus al serpilor, al firilor taratoare, insidioase, malefice. Legate organic de metabolismul luminii solare (drept care vestesc, cantand, rasaritul), invelite, adeseori, intr-un penaj somptuos, ca al curcubeului, pasarile, ca si ingerii, ca si calugarii, se numara printre splendorile liturghisitoare ale creatiei. Cu migratia lor, ele ritmeaza ciclurile vremii, orientate spre primavara, adica spre reinnoire si reinviere. Calugarii sunt si ei "fii ai invierii" (Luca 20,36). Si ei se imbraca in lumina.

Pasarea e expresia sublimata a animalitatii. Dar ascetul are de-a face, in efortul lui de a imita ingerii, cu salbaticia unei animalitati de sens contrar: animalitatea pedestra, taratoare, grea. Parintii vorbesc frecvent despre menajeria interioara, despre lutul aluvionar, cu forme monstruoase, pe care trebuie sa-l domesticeasca si sa-l modeleze, in adancurile omului cazut e un aglomerat abis zoologic: serpi, vulpi, dragoni, caini, porci, muste bazaitoare si broaste care oracaie, magari, viermi, lupi, hiene s.a.m.d. Toate laolalta alcatuiesc, in combinatii terifiante, o bogata morfologie a demonicului. Asceza este temeritatea de a infrunta acest infern, iar locul optim al luptei e singuratatea. Singuratatea are, in traditia monahala, doua dimensiuni posibile: una orizontala (desertul sau "pustia"), si una verticala (muntele). Batalia se da, cu alte cuvinte, fie in amplitudinea unui spatiu vid, dezolat, inconjurat de un orizont fara repere, fie in exaltarea culmii inaccesibile, a unei riscante suspensii, la egala distanta de pamant si de cer. Chilia eremitului e un desert comprimat, iar manastirea cenobitica e o parabola a muntelui. As adauga ca, in spatiul balcanic, un mediu privilegiat al sihastriei este padurea. Imi amintesc o vorba a parintelui Cleopa, care traise ani lungi in deplina singuratate, ascuns printre dealurile impadurite ale Neamtului: "Domnii mei" - spunea el celor dispusi sa-l asculte - "cand esti la oras, diavolul vine sub felurite chipuri de imprumut: prieteni, carti, femei etc. Cand esti in padure, vine personal!"

In singuratate, o consistenta aparte capata, o data cu figura dusmanului, figura ingerului, aliatul cel mai insemnat al monahului, in "razboiul nevazut" care ii sta dinainte. Monahul traieste in pustie ca un inger, alaturi de ingeri. Isaac Sirul vorbeste despre "pustnicii care au prefacut pustia in cetate, si au facut-o locuinta a ingerilor". Iata si marturia lui Ioan Scararul: "Anahoretul se deosebeste de monahul ce duce o viata in comun (.); acestuia ii ajuta ingerul, pe cand celui de-al doilea ii ajuta deseori celalalt (adica cel ce traieste impreuna cu el in obste). Puterilor inteligibile (ingerilor) le place a salaslui in sufletul isihastului si a sluji impreuna cu el Domnului. (.) Cel ce traieste singuratic are nevoie de o putere ingereasca.". E nevoie de o putere ingereasca si ca sa infrunti puterile raului. In desert, pustnicii indeplinesc, ca si ingerii, un dublu oficiu: sunt preoti si razboinici. Extrema contemplativitate se combina cu extrema actiune. Avem de-a face cu o veritabila "cavalerie spirituala", cu o ostire subtila, care ia cu asalt "Graalul", rezistand fortelor uzurpatoare. Desertul e teatrul de desfasurare al unui razboi sfant. Un razboi aspru, purtat intr-o mare tacere, in a carei solemnitate e greu sa deosebesti oamenii de ingeri.

Va asigur ca oamenii cei mai interesanti pe care i-am intalnit intre calugari i-am intalnit, si ca onoarea lor rascumpara din plin nemernicia rebuturilor.

Andrei Plesu

Extras din lucrarea "Viata monahala - in texte alese".

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 11457

Voteaza:

Despre viata monahala - Andrei Plesu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact