Ziua a opta

Ziua a opta


"Ziua a opta"

Biserica "asteapta invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie". Acesta lume a stricaciunii si a mortii isi va intregi odata si odata ciclul sau existential, nu pentru a se afunda in existenta din care a provenit, ci pentru a se arata "in alta forma" - a se arata Trupul inviat al lui Hristos in dimensiuni universale, cosmice, pentru a descoperi lumea ca trup al lui Dumnezeu, "ca Dumnezeu sa fie totul in toate" (1 Corinteni 15, 28).

Aceasta va fi "ziua a opta" a creatiei. In contrast cu "saptamana care masoara timpul", ziua a opta "arata modul existentei mai presus de natura (materie) si de timp" . Va fi un timp format nu din succesiuni de momente trecatoare, pieritoare, ci din relatia de dragoste plenara, care se savarseste neincetat intr-o transfigurare dinamica "din slava in slava" (2 Corinteni 3, 18).

Orice am spune acum despre aceasta slava viitoare n-ar fi decat o palida reprezentare a acelei realitati. "Caci vedem acum ca prin oglinda, in ghicitura, iar atunci, fata catre fata" (1 Corinteni 13, 12). In dimensiunile zilei a opta se arata realitatea invierii, unirea lui Dumnezeu cu "Adam cel universal" - cu toti oamenii fara exceptie. Dar aceasta unire, desi va desfiinta distanta fizica dintre om si Dumnezeu, nu va forta, nici atunci, libertatea fiecarei persoane. Astfel, pentru cei "vrednici", cum spune Sfantul Maxim, care primesc iubirea lui Dumnezeu, unirea cu El va fi o "desfatare dumnezeiasca si mai presus de orice intelegere", in timp ce pentru "nevrednici", pentru cei care au refuzat posibilitatea iubirii, va fi "o suferinta de negrait". Alta calitate de viata nu exista in ziua a opta: iubirea este cea care judeca, iubirea este cea care da fiecaruia dupa dreptate.

Pana atunci pregustam in limitele "aluatului" dinamic care pregateste toata framantatura lumii in vederea implinirii celei de-a opta zi - limitele Bisericii. Trupul Bisericii este "inceput" si "logodire" a slavei viitoare. Aici traim impartasindu-ne de hrana si viata noastra, transformand (prin Sfanta Euharistie, asceza, cult) supravietuirea individuala in relatie iubitoare - existam cu numele pe care ni l-a daruit Biserica, care indica ipostasul nostru personal si cu care ne iubesc sfintii, Maica Domnului, Hristos. Nu separam pe cei vii de cei morti, aducem impreuna ofranda Euharistiei noastre lui Dumnezeu, deoarece ceea ce ne face sa existam este iubirea Lui - chiar si inainte de invierea de obste, iubirea lui Dumnezeu constituie si da viata existentei noastre a tuturor, a celor vii si a celor morti: "Caci nimeni dintre noi nu traieste pentru sine si nimeni nu moare pentru sine. Caci daca traim, pentru Domnul traim, si daca murim, pentru Domnul murim. Deci si daca traim, si daca murim, ai Domnului suntem" (Romani 14, 7,8).

Care este modul in care ipostasul celor adormiti, desi fire creata, este activat si traieste inainte de invierea de obste si in ce fel s-a pastrat ipostasul uman inainte de intruparea lui Hristos si, de coborarea Sa la Iad? Si cum se manifesta si se manifesta libertatea ipostasurilor noastre personale dupa dizolvarea individualitatii noastre fizice? Toate aceste intrebari primesc raspuns nu cu ajutorul propozitiilor logice care nu pot depasi posibilitatile celor ce pot fi certificate prin experienta, ci prin miscarea de incredere si de predare de sine a noastra in mainile iubirii lui Dumnezeu. Inteligenta noastra individuala controleaza accesul nostru individual (prin noi insine) la viata, modul individual de existenta. Credinta in Dumnezeu este schimbarea modului de existenta, de aceea si limbajul credintei nu are nimic comun cu intelegerea individualista, cu suficienta de sine intelectuala a fiecarui individ. Este limbajul imnic, cantarea de lauda adusa iubirii lui Dumnezeu, limbajul invocarii milei Sale. Iubirea Sa fundamenteaza ipostasul nostru personal, prin "prisos al unei iubiri negraite" si acest Tata atat de iubitor nu poate niciodata sa lase pe cel iubit in neexistenta. Fara recunoasterea si acceptarea acestei iubiri dumnezeiesti, moartea este numai o absurditate respingatoare si inexplicabila. Dimpotriva, pentru cei ce cred, moartea este cea din urma si extrema incercare a increderii si daruirii lor lui Dumnezeu, Dumnezeului "Cel care cheama cele din nefiinta la fiinta" (Romani 4, 17).

Christos Yanaras

.

10 Iulie 2007

Vizualizari: 5568

Voteaza:

Ziua a opta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact