Ziua a opta

Ziua a opta


"Ziua a opta"

Biserica "asteapta invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie". Acesta lume a stricaciunii si a mortii isi va intregi odata si odata ciclul sau existential, nu pentru a se afunda in existenta din care a provenit, ci pentru a se arata "in alta forma" - a se arata Trupul inviat al lui Hristos in dimensiuni universale, cosmice, pentru a descoperi lumea ca trup al lui Dumnezeu, "ca Dumnezeu sa fie totul in toate" (1 Corinteni 15, 28).

Aceasta va fi "ziua a opta" a creatiei. In contrast cu "saptamana care masoara timpul", ziua a opta "arata modul existentei mai presus de natura (materie) si de timp" . Va fi un timp format nu din succesiuni de momente trecatoare, pieritoare, ci din relatia de dragoste plenara, care se savarseste neincetat intr-o transfigurare dinamica "din slava in slava" (2 Corinteni 3, 18).

Orice am spune acum despre aceasta slava viitoare n-ar fi decat o palida reprezentare a acelei realitati. "Caci vedem acum ca prin oglinda, in ghicitura, iar atunci, fata catre fata" (1 Corinteni 13, 12). In dimensiunile zilei a opta se arata realitatea invierii, unirea lui Dumnezeu cu "Adam cel universal" - cu toti oamenii fara exceptie. Dar aceasta unire, desi va desfiinta distanta fizica dintre om si Dumnezeu, nu va forta, nici atunci, libertatea fiecarei persoane. Astfel, pentru cei "vrednici", cum spune Sfantul Maxim, care primesc iubirea lui Dumnezeu, unirea cu El va fi o "desfatare dumnezeiasca si mai presus de orice intelegere", in timp ce pentru "nevrednici", pentru cei care au refuzat posibilitatea iubirii, va fi "o suferinta de negrait". Alta calitate de viata nu exista in ziua a opta: iubirea este cea care judeca, iubirea este cea care da fiecaruia dupa dreptate.

Pana atunci pregustam in limitele "aluatului" dinamic care pregateste toata framantatura lumii in vederea implinirii celei de-a opta zi - limitele Bisericii. Trupul Bisericii este "inceput" si "logodire" a slavei viitoare. Aici traim impartasindu-ne de hrana si viata noastra, transformand (prin Sfanta Euharistie, asceza, cult) supravietuirea individuala in relatie iubitoare - existam cu numele pe care ni l-a daruit Biserica, care indica ipostasul nostru personal si cu care ne iubesc sfintii, Maica Domnului, Hristos. Nu separam pe cei vii de cei morti, aducem impreuna ofranda Euharistiei noastre lui Dumnezeu, deoarece ceea ce ne face sa existam este iubirea Lui - chiar si inainte de invierea de obste, iubirea lui Dumnezeu constituie si da viata existentei noastre a tuturor, a celor vii si a celor morti: "Caci nimeni dintre noi nu traieste pentru sine si nimeni nu moare pentru sine. Caci daca traim, pentru Domnul traim, si daca murim, pentru Domnul murim. Deci si daca traim, si daca murim, ai Domnului suntem" (Romani 14, 7,8).

Care este modul in care ipostasul celor adormiti, desi fire creata, este activat si traieste inainte de invierea de obste si in ce fel s-a pastrat ipostasul uman inainte de intruparea lui Hristos si, de coborarea Sa la Iad? Si cum se manifesta si se manifesta libertatea ipostasurilor noastre personale dupa dizolvarea individualitatii noastre fizice? Toate aceste intrebari primesc raspuns nu cu ajutorul propozitiilor logice care nu pot depasi posibilitatile celor ce pot fi certificate prin experienta, ci prin miscarea de incredere si de predare de sine a noastra in mainile iubirii lui Dumnezeu. Inteligenta noastra individuala controleaza accesul nostru individual (prin noi insine) la viata, modul individual de existenta. Credinta in Dumnezeu este schimbarea modului de existenta, de aceea si limbajul credintei nu are nimic comun cu intelegerea individualista, cu suficienta de sine intelectuala a fiecarui individ. Este limbajul imnic, cantarea de lauda adusa iubirii lui Dumnezeu, limbajul invocarii milei Sale. Iubirea Sa fundamenteaza ipostasul nostru personal, prin "prisos al unei iubiri negraite" si acest Tata atat de iubitor nu poate niciodata sa lase pe cel iubit in neexistenta. Fara recunoasterea si acceptarea acestei iubiri dumnezeiesti, moartea este numai o absurditate respingatoare si inexplicabila. Dimpotriva, pentru cei ce cred, moartea este cea din urma si extrema incercare a increderii si daruirii lor lui Dumnezeu, Dumnezeului "Cel care cheama cele din nefiinta la fiinta" (Romani 4, 17).

Christos Yanaras

.

10 Iulie 2007

Vizualizari: 5743

Voteaza:

Ziua a opta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact