Cum sa faci milostenie

Cum sa faci milostenie

Dintre practicile Vechiului Testament, prin care se considera ca isi exprima cineva evlavia, milostenia era recomandata in mod special (Lev.X, 10; Deut. XV, 1; Daniil IV, 24), fiind aplicata la iudei pe scara intinsa si apreciata mai ales de farisei - falsii implinitori ai Legii Vechi.

Milostenia era facuta cu mare fast, in special in adunari sau pe strazi, oriunde acest act putea fi "trambitat" (Mt. VI, 2), spre castigarea laudei semenilor. In felul acesta, nu mai putea fi vorba de sentimentul iubirii aproapelui, ci dimpotriva, de egoism, de cugetari josnice.

Mantuitorul purifica faptele de milostenie de acele exteriorizari contradictorii si mai ales de starile sufletesti, de acele porniri care nu cadrau cu actul milosteniei preconizata de evlavia crestina.

Cunoastem cu totii ca exista si azi persoane pe care unii le-ar considera importante, care arunca un banut numai daca se strang televiziunile gramada, in timp ce fundatiile caritabile pe care le patroneza, au rafturile ghiftuite de dosare prafuite.

Indemnul Mantuitorului anuleaza dorinta de publicitate si constituie un avertismnet: rasplata faptelor fariseice se reduce la satisfacerea orgoliului in aceasta viata, iar o rasplata viitoare nu mai poate fi asteptata.

"Sa nu faceti milostenia voastra inaintea oamenilor, ca sa fiti vazuti de dansii"- spune Mantuitorul; "astfel nu veti afla plata de la Tatal vostru Cel din ceruri" (Mt. VI, 1). Morala evanghelica nu combate deci, milostenia, ci manifestarile ostentative, perfide, lipsite de consistenta morala.

Milostenia se cade a fi facuta nu pentru faima sau voturi in parlament, ci pentru transformare launtrica. Cei care se inchina numai acolo unde se strang multimile si dau cate un banut numai in pietele aglomerate, sunt milostivi doar cu imaginea lor. Actul ajutorarii aproapelui, pornit din scopuri josnice, nu poate fi numit milostenie, intrucat Dumnezeu, in atotstiinta Sa, cunoaste faptele si inima omului. In schimb, "un dar facut in taina, potoleste mania lui Dumnezeu" (Prov. XXI, 14).

Ciortan Mariean

Despre autor

Ciortan Mariean Ciortan Mariean

Colaborator
14 articole postate
Publica din 27 Ianuarie 2011

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 5089

Voteaza:

Cum sa faci milostenie 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Vasa NastaPostat la 2012-02-16 12:50

    Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu te rog, da-mi posibilitate sa pot ajuta pe cei mai nevoiasi decat mine! Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact