
Despre fire şi ipostas - pe temeiul Sinodului [I Ecumenic] de la Niceea
Ivitu-s-a oarecând o diadă vicleană de ereziarhi, răspânditoare de zâzanii (asemenea lui Ana şi Caiafa sau lui Pilat şi Irod), cu hulă împotriva lui Dumnezeu - şi mă refer la Arie şi Sabelie, dascălii lui Sever -, care afirmau că firea şi persoana sunt acelaşi lucru: Sabelie susţinea că în Sfânta Treime există o singură persoană şi o singură fire, iar Arie trei persoane şi trei firi, dar amândoi învăţau că firea şi persoana sunt identice. Necredinţa şi cugetarea lor stricată respingându-le Sfântul şi Fericitul Intâi-născut de către Sfântul Duh Sinod Ecumenic din Niceea al celor 318 vrednici de pomenire Părinţi, care ne învaţă limpede că altceva reprezintă natura şi firea şi altceva ipostasul, strigă cu glas înalt astfel: „Sfânta Sobornicească şi Apostolească Biserică îi anatematizează pe cei ce afirmă despre Fiul lui Dumnezeu că «a fost o vreme când Fiul lui Dumnezeu nu exista», şi că «înainte de a Se naşte [ca om] nu a existat», şi că «S-a născut din nefiinţă», şi că [Fiul lui Dumnezeu] este de un alt ipostas sau natură, supus prefacerii şi schimbării" Să se arate, aşadar, în faţa acestui sfânt şi fericit Sinod cei vrednici de judecată, asemenea unor condamnaţi, şi să fie judecaţi pentru hulele lor severienii şi Dioscoriţii şi întregul sinedriu al deşertăciunii lor cu zece coame, care susţin că firea şi persoana, adică ipostasul, sunt acelaşi lucru. Iată că îngereasca adunare a Sfinţilor Părinţi învaţă că altceva este natura şi altceva ipostasul; căci n-au spus [condamnăm] „pe cei ce afirmă [că Hristos este] de un alt ipostas, adică natură", ci „pe cei ce afirmă [că Hristos este] de un alt ipostas sau natură", arătându-ne lămurit că altceva este ipostasul şi altceva natura. Şi nu au pus cuvântului capăt aici, ci repetă îndoit această afirmaţie, întărind-o şi adeverind-o, pentru a zice din nou: „Fiindcă L-am cunoscut pe Tatăl ca Tată şi pe Fiul ca Fiu şi pe Duhul Sfânt ca Duh Sfânt, o fiinţă, dar trei ipostasuri. Şi n-au spus „trei fiinţe, adică trei ipostasuri", nici „trei firi şi trei persoane", după cum spun cei fără de minte, ci „o fiinţă şi trei ipostasuri", afirmând că altceva este fiinţa şi altceva ipostasul.
Iată temelia credinţei Părinţilor. Iată rădăcina, începutul şi temeiul evlaviei şi dreptei credinţe. Iată-i pe luminătorii şi propovăduitorii adevărului. Iată turnurile de apărare neclintite şi pe păzitorii nebiruiţi. Iată-i pe bărbaţii purtători de Duh Sfânt, profeţi şi asemenea îngerilor, care spun că altceva este firea şi altceva ipostasul. Şi cine este cel ce-ar putea respinge un astfel de canon, hotar şi lege? Eu sunt convins şi aşa cred: la acel Sfânt Sinod s-au aflat bărbaţi purtători de Dumnezeu, având de la Dumnezeu o măsură şi o vieţuire profetică şi apostolică; cărora le este îngăduit să spună cu toată îndrăzneala: „Dar chiar dacă un înger din cer ar vesti Bisericii altceva decât ceea ce noi i-am vestit - să fie anatema" şi el şi propovăduirea sa!
Să îndrăznească, aşadar, Biserica Sobornicească având ca apărători într-un singur cuget 318 Sfinţi Părinţi care învaţă că altceva este firea şi altceva ipostasul; căci „porţile iadului nu o vor birui" şi nici nu vor putea nimici legea şi hotărnicirea aceasta. Astfel că afirm, ca şi cum m-aş afla în faţa lui Dumnezeu, fără părtinire şi fără patimă, că Sfântul Sinod de la Niceea s-a întrunit pentru cei ce gândesc drept împotriva lui Sever şi a lui Dioscor şi a tuturor celor ce socotesc că firea este identică cu ipostasul şi persoana; şi nu numai [împotriva acestora], ci şi a lui Nestorie cel rău-credincios, căci şi acesta, asemenea lui Sever, socoteşte că persoana este totuna cu firea.
Iar dacă firea este totuna cu persoana, atunci Sfântul Sinod de la Niceea l-a condamnat fără rost pe Sabelie, care susţinea că, în ceea ce priveşte firea cea una a Sfintei Treimi, există o singură persoană.
Şi dacă firea este persoană şi persoana fire, de ce a fost anatematizat Arie care învăţa că, referitor la cele trei Persoane ale dumnezeirii, avem trei firi?
Iar dacă firea semnifică persoana, „binevestesc" lui Sever şi Teodosie blestem „mare, care va fi pentru tot poporul" lor ce afirmă că Hristos e din două firi; dar se vor afla neîndoielnic şi alţii spunând că în Hristos există două persoane, dacă termenii de fire şi persoană sunt identici.
Prin urmare, cum vor putea să-l condamne pe Nestorie, când ei cugetă acelaşi lucru cu Nestorie? Iar dacă Hristos subzistă în două persoane, e evident că a preexistat în pântecele [Fecioarei] persoana omenească şi aşa s-a unit după aceea cu aceasta persoana dumnezeiască a Cuvântu-lui lu Dumnezeu.
Dacă Hristos este din două firi personale, iată că una dintre persoane se numeşte Dumnezeu-Cuvântul; să ne spună, aşadar, cei ce susţin că firea şi persoana sunt identice, care este denumirea şi numele celeilalte persoane a lui Hristos, căci niciodată n-a existat o persoană fără nume.
Dacă susţineţi sincer şi fără părtinire că firea este identică cu persoana, să afirmaţi în fiinţa cea una a dumnezeirii o singură persoană - şi [astfel] vom pune capăt luptei. Iar dacă şi persoanele sunt în raport cu numărul firilor, recunoaşteţi că există trei firi în cazul celor Trei Persoane ale Sfintei Treimi - si nu vă vom mai tulbura. Afirmând că Hristos este deofiinţă cu Tatăl, după dumnezeire, şi deofiinţă cu noi, după omenitate, dacă fiinţa şi persoana sunt identice, recunoaşteţi că El este deopersoana5 cu Tatăl, după dumnezeire, şi deopersoană cu noi, după omenitate - şi vom pune capăt vrăjmăşiei [dintre noi]. Dacâ firea este identică cu persoana, şi persoanele umane sunt multe şi nenumărate, atunci să afirmaţi că multe sunt şi firile noastre - şi vom înceta lupta împotriva voastră.
Aşteaptă un pic, ereticule, şi primeşte asemenea lui Goliat loviturile de praştie davidiene! Când Sever mărturiseşte că Hristos are două ipostasuri, adică persoane, e evident că susţii că El e compus din dumnezeire şi umanitate: acestea sunt realităţile pe care le numeşti ipostasuri, adică dumnezeirea şi umanitatea. Prin urmare, după unirea [firilor], atât în dumnezeirea, cât şi în umanitatea Sa, te faci vinovat de acuza că îl mărturiseşti în două ipostasuri, adică persoane, dacă, desigur, firea, ipostasul şi persoana sunt acelaşi lucru, precum legiuieşti tu.
Comentariu. Apoftegma unui ortodox către un teodosian: pentru cei cu un cuget sănătos e îndeajuns a spune că Hristos este desăvârşit în dumnezeire şi omenitate; căci cuvântul desemnează cele două firi.
Comentariu. Iar când ereticul a spus că „Acesta fiind [alcătuit] din două firi probează mai degrabă că e din dumnezeire şi din umanitate", ortodoxul, zâmbind, i-a răspuns: „Aşadar, prietene, faptul că e desăvârşit în dumnezeire şi [desăvârşit în] umanitate arată limpede că are două firi".
Sfantul Anastasie Sinaitul
Fragment din cartea "Calauza", Editura Sophia
-
Lucrarea dupa fire si cea impotriva firii
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti -
Dumnezeu, Sfanta Treime, o singura fire, in trei ipostasuri
Publicat in : Dogmatica -
Venirea in fire a omului
Publicat in : Religie -
Miscarea mintii impotriva firii, dupa fire si mai presus de fire
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.