Filioque Catolicism, Uniatie, Ortodoxie

Filioque Catolicism, Uniatie, Ortodoxie


Filioque Catolicism, Uniatie, Ortodoxie

 

Catolicismul a modificat mai multe dintre invataturile Bisericii, una dintre cele mai importante fiind Filioque. Filioque se refera la sursa firii dumnezeiesti a Duhului Sfant. Invatatura Bisericii spune ca unica sursa a firii dumnezeiesti este Persoana Tatalui (monarhia Tatalui, de la monos = unu, unic si arhi =principiu, izvor, cauza, sursa); astfel, desi marturisim Sfanta Treime nu suntem politeisti. Tatal Isi daruieste firea divina in chip deplin Fiului prin nastere si Duhului prin purcedere (Ioan XV, 26).

In conceptia catolica, in baza identitatii de fire dintre Tatal si Fiul, Duhul ar purcede de la Tatal si de la Fiul (fili - oque). Insa, prin aceasta se contrazice Revelatia si in plus, se subordoneaza Duhul celorlalte doua Persoane divine. El devine inferior, ontologic vorbind, Fiului. Duhul este insa Cel care da nastere Bisericii si Cel prin Care se lucreaza Sfintele Taine de catre ierarhie. Fiul, fiind superior Duhului, implicit cel ce tine locul Fiului va fi superior celor prin care lucreaza doar Duhul. Iar papa, ca urmas al Sfantului apostol Petru, se considera in conceptia catolica, vicar al lui Hristos, adica loctiitorul Fiului, deci, implicit superior celorlalti ierarhi ai Bisericii.

In invatatura autentica a Bisericii, Hristos si Duhul neavand o subordonare ontologica reciproca, ci doar fata de Tatal, au o relatie de comuniune desavarsita, care este modelul sobornicitatii Bisericii (sau folosind cuvantul grecesc, dar pastrand sensul originar grecesc, nu cel deformat latin!, catolicitatii Bisericii). Ierarhii nu sunt unii mai vicari ai lui Hristos decat altii si niciunul dintre ei nu se poate considera sursa unica a Duhului Sfant pentru ceilalti (de altfel, hirotoniile ierarhilor se fac intotdeauna de catre mai multi arhierei, cel putin doi).

Cam asta e diferenta fundamentala intre invatatura Bisericii si cea catolica. Si din aceeasi cauza nu ne putem impartasi nici cu ei, nici de la ei, pentru ca au modificat una din invataturile fundamentale despre Dumnezeu spre a putea sta la baza centralismului papal.

Ereziile sunt modificari la nivelul dogmelor, nu al practicilor liturgice (desi exista o legatura si intre ritual si dogma, caci, de fapt, ritualul este o punere in practica a dogmei. Dar, in vreme ce specificitatea modului local de manifestare al evlaviei este fireasca si acceptabila, modificarea fondului Revelatiei nu este acceptabil, pentru ca mergand pe aceasta linie pana la capat, am ajunge sa credem in altcineva / altceva decat in Cine / ce ne-a invatat Mantuitorul). Ceea ce ma impiedica pe mine sa accept unirea cu catolicismul nu este vinul folosit la Impartasanie, ca sa spun asa, ci tocmai invatatura diferita care sta la baza Impartasaniei respective.

In momentul cand catolicii ii lasa pe greco-catolici sa se manifeste liturgic cum doresc, dar sa accepte Filioque si celelalte invataturi gresite, ei submineaza exact structura de rezistenta a credintei, lasand insa podoabele arhitectonice aparent neatinse. Cum o sa poata rezista o astfel de constructie, indiferent de cat de frumos ar arata? De fapt, cui se inchina cei care modifica invatatura de credinta pe care Dumnezeu a lasat-o despre Sine? Nu e, la limita vorbind, o idolatrie, fiind o invatatura croita de mintea omeneasca si in opozitie cu Revelatia dumnezeiasca?

Acum a intervenit insa o alta problema: faptul ca spre deosebire de momentul aparitiei uniatiei (greco-catolicismului, altfel spus), greco-catolicii sunt lasati sa marturiseasca "Crezul" fara Filioque. Dar, ma intreb ce-i mentine alaturi pe greco-catolici de romano-catolici, daca una din invataturile fundamentale de credinta e marturisita in doua forme divergente? Caci nu vad cum cineva ar putea accepta deodata afirmatiile potrivit careia "Duhul purcede de la Tatal" si "Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul"?

Bine, poate parea ca e o discutie strict teologica ("nu mai suntem, dom'le, in Evul Mediu sa ne certam pentru sexul ingerilor!", "important e sa crezi in Domnul", etc., etc., etc.), dar aceasta abordare a problemei nu face decat sa arate cat de departe suntem de mentalitatea crestinilor din primele veacuri, atunci cand nu numai preotii, ci toti cei botezati, nu acceptau sa iasa cu nimic din cuvantul Domnului.

Oricum, daca aceasta mentalitate, cu iz dulceag telenovelistic, va birui, atunci nu va mai avea rost sa propovaduim Evanghelia, caci adevarul de credinta nu va mai avea nici o relevanta; ceea ce va conta va fi doar existenta unui simplu si difuz sentiment religios. Cand teologia catolica este de acord cu mari derogari de la invatatura de credinta, singura conditie pe care o pune fiind cea a acceptarii subordonarii fata de papa, se vede de fapt ceea ce intereseaza scaunul de la Roma: subordonarea vizibila a tuturor. Cam la asta pare a se reduce, pentru catolicism, esenta invataturii lui Hristos!

Se mai pune insa o intrebare: de ce nu ne smerim noi si de ce nu acceptam stapanirea papei, daca el nu se atinge de credinta noastra? Pentru ca pentru mine, ca ortodox, unirea cu o comunitate sau alta impune identitatea mesajului Revelatiei intre mine si respectiva comunitate. Ma voi supune papei sau catolicosului Alexandriei daca invatatura de credinta ortodoxa ma invata astfel. Dar daca invatatura mea ortodoxa imi spune altceva, de ce sa ma lepad de ea?

(Merita insa observat cum arata acum, la 300 de ani dupa Uniatie, un ierarh greco-catolic de la noi din tara! Sunt convins ca atunci cand Atanasie a trecut la unirea cu Roma continua sa semene la infatisare si la intonatie cu ierarhii ortodocsi. Ori, acum episcopii greco-catolici nu mai au nici o legatura, nici macar la modul cum arata si cum intoneaza frazele, cu clerul ortodox, ei fiind pur catolici! Cam asta este consecinta acceptarii unei coabitari indelungate cu catolicismul!)

Daca papa sau catolicosul monofizit al Alexandriei (sau musulmanii, sau oricine altcineva) vor accepta invatatura de credinta pe care Hristos ne-a lasat-o si pe care Biserica a pastrat-o si propovaduit-o integral, cu drag, inauntrul ei, ma voi supune lor. Altfel, nu vad nici o legatura de fond posibila, in materie de credinta. Iar pentru alte tipuri de legaturi exista O.N.U., C.E. si alte organizatii politice in care putem sa fim una in lumea aceasta vremelnica, pentru a atinge unele scopuri trecatoare, fara insa sa ne lepadam de Domnul!

pr. Tudor Ciocan

Pe aceeaşi temă

12 Iulie 2012

Vizualizari: 5074

Voteaza:

Filioque Catolicism, Uniatie, Ortodoxie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact