Canoanele Sinodului IV Ecumenic

Canoanele Sinodului IV Ecumenic

 

Canoanele Sinodului IV Ecumenic

                                                   

Imparatul Marcian (450-457) a convocat sinodul ecumenic pentru Niceea, insa,  fiind ocupat de razboiul cu hunii, a ordonat stramutarea sinodului de la Niceea la Calcedon, langa Constantinopol. Motivul convocarii acestui sinod a fost acela de a pune capat unor discutii doctrinare tulburatoare, dar si pentru examinarea actelor adunarii de la Efes.

 

Sunt 30 de canoane, din care Biserica romano-catolica nu recunoaste canonul 28.

 

Canonul 1 : Intareste "canoanele intocmite de Sfintii Parinti in fiecare sinod pana acum".                                                                                                                  

 

Canonul 2 : Condamna simonia.

 

Canonul 3 : Opreste clericii de la chivernisirea de averi straine ; nimeni : episcop, cleric, fie calugar, sa nu mai ia in arenda mosii, sau sa faca pe sine chivernisitor de bunuri lumesti, afara de imprejurarea cand ar fi chemat de legi, spre a face neaparat parte din epitropia nevarstnicilor. Se accepta ingrijirea lucrurilor bisericesti, orfani, vaduve.

 

Canonul 4 : "Calugarii din fiecare oras sau sat sa se supuna episcopului". Acestia sa nu-si paraseasca manastirile spre a tulbura treburile bisericesti sau civile.

 

Canonul 5: Se reintaresc prevederile canonice privind oprirea migratiei preotilor sau episcopilor.

 

Canonul 6 : Hirotonia de preot, diacon sa se faca potrivit unei destinatii.

 

Canonul 7 : "Am hotarat ca cei intrati odata in cler si monahii, sa nu intre nici in armata, nici in vrednicii lumesti. Daca ar indrazni aceasta si nu s-ar intoarce ca sa ajunga la ceea ce mai intai pentru Dumnezeu au ales, sa se dea anatemei".

 

Canonul 8 : Clericii care conduc institutii caritabile sa ramana sub carmuirea episcopilor din cetati.

 

Canonul 9 : Opreste apelul la alta judecata lumeasca.

 

Canonul 10 : Obliga clericii sa ramana la bisericile pentru care au fost hirotoniti.

 

Canonul 11 : Numai persoanele cinstite sa obtina scrisori de sprijin.

 

Canonul 12 : Eparhiile sa nu mai fie impartite (divizate) cu ajutorul puterii laice.

 

Canonul 13 : "Clericii straini si necunoscuti in alta cetate sa nu liturghiseasca de fel si nicaieri fara scrisori de recomandare de la episcopul lor".

 

Canonul 14 : Implicatii ale casatoriilor mixte in cazul clericilor.                           

 

Canonul 15 : "Femeia sa nu se hirotoneasca diacon inainte de 40 ani, si aceasta numai dupa o cercetare temeinica. Iar daca primind sfintirea si ramanand catava vreme in slujba s-ar casatori, batjocorand astfel darul Domnului, una ca aceasta sa se dea anatemei impreuna cu cel care a luat-o".                                                                                  

 

Canonul 16 : Opreste casatoria fecioarelor afierosite si a calugarilor.                  

 

Cartonul 17 : Parohiile pastorite de un episcop timp de 30 de ani sa ramana mereu sub jurisdictia acelui episcop.

 

Canonul 18 : Se interzice conjuratia sau fratria.

 

Canonul 19 : "In fiecare eparhie (provincie) episcopii sa se adune de doua ori pe an".

 

Canonul 20 : Recomanda din nou ramanerea in parohia de hirotonie.

 

Canonul 21 : "Clericii si mirenii care invinuiesc pe episcop sau pe clerici in chip simplu si fara probe, sa nu se primeasca drept invinuitori, inainte de a dovedi mai intai vrednicia lor insisi".

 

Canonul 22 : "Nu se cuvine ca dupa moartea episcopului, clericii respectivi sa puna mana pe lucrurile care sunt ale lui, dupa cum este oprit aceasta si de catre canoanele vechi. Cel ce ar face aceasta sa-si primejduiasca treapta".

 

Canonul 23: Se opresc plangerile directe la Constantinopol ale clericilor napastuiti si ramanerea indelungata a acelor clerici la Constantinopol.

 

Canonul 24 : Se opreste transformarea manastirilor in localuri publice.

 

Canonul 25 : Hirotonia episcopului sa nu se amane peste 3 luni.

 

Canonul 26 : "Orice biserica, avand si episcop sa aiba si econom din clerul sau, care sa chiverniseasca averea bisericeasca cu stirea episcopului, astfel incat administrarea ei sa nu se faca fara martori si sa nu se risipeasca averea bisericii, aducandu-se hula preotiei".

 

Canonul 27 : Se anatematizeaza rapitorii de femei si cei care ii ajuta.

 

Canonul 28 : "Se acorda Constantinopolului rang dupa Roma veche, iar Constantinopolul va hirotoni numai pe mitropolitii din diecezele : Pont, Asia si Tracia, precum si pe episcopii din tarile barbare ale diecezelor amintite mai inainte".

 

Canonul 29 : "A cobori pe episcop la treapta de preot se cheama dezbracare de cele sfinte (ierosilie). Daca insa o pricina dreapta indeparteaza pe cineva de la dregatoria episcopala, acela nici locul de preot nu trebuie sa-l aiba. insa daca cineva fara vina a pierdut dregatoria, sa se intoarca la vrednicia episcopala".

 

Canonul 30 : Acorda gazduire episcopilor din Egipt la Constantinopol si sa semneze hotararea sinodala.

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2012

Vizualizari: 8719

Voteaza:

Canoanele Sinodului IV Ecumenic 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact