Spiritualitatea eclesiala si traditiile pagane

Spiritualitatea eclesiala si traditiile pagane


Spiritualitatea eclesiala si traditiile pagane

Intr-unul dintre eseurile sale din primele decenii ale secolului trecut, preocupat de directiile definitorii pentru structura spirituala a mentalitatii romanilor, structura inteleasa ca placa turnanta pentru o filosofie culta romaneasca, Constantin Noica observa ca "exista o dimensiune pagana a sufletului romanesc" (Cum gandeste poporul roman, in Pagini despre sufletul romanesc, editia a II-a, Humanitas, f.a., p. 97). Cu aceasta ocazie, Noica arata ca afirmarea concomitentei si interdependentei dintre identitatea nationala si cea crestina a romanilor implica referirea la un proces de increstinare de-a lungul caruia factorul religios a interactionat cu cel national "ca o implinire, si nu ca purtatorul de mesaj al unei crize de tip nou", mentinandu-se astfel "moduri ale lumii pagane" (pp.

97-98). Insa, aparenta coexistenta ascunde tensiunea latenta dintre cele doua dimensiuni ale sufletului romanesc (p. 99).

Analiza lui Noica isi mentine actualitatea pentru inca aproape un secol. Acum se pare ca tensiunea semnalata de ganditorul roman a debordat sub forma unor acte specifice mai degraba mentalului si modului de viata antic sau medieval. Foarte multi dintre romanii mileniului trei, crestini ortodocsi nu prin convingere, ci pentru ca asa au apucat, sunt obsedati si robiti de practici pagane - adesea macabre, de maniera celei recente din Oltenia (incadrata penal la profanare de morminte si, in ordinea civilizatiei curente, la canibalism), iar de cele mai multe ori aberante, circuland sub forma superstitiilor/obiceiurilor populare puse (in)constient si ignorant pe seama traditiei eclesiale si, in lipsa unei reale conversii, denumite crestine sau ortodoxe, fiind anti-eclesiale in realitate.

Populatia din mediul rural, indiferent de zona geo-istorica, este sufocata de o spiritualitate pseudo-crestina, ce trece drept credinta stramoseasca, fiind, in realitate, irelevanta social si cultural pentru comunitatile romanesti de azi. Totusi, dintr-un soi de atrofie spirituala, genul acesta de mistica cucereste lesne si mediul urban. Romanii de la orase, in marea lor majoritate proveniti din mediul rural, incearca emanciparea de mostenirea populara, traind (numai) cu iluzia imunitatii si independentei traditionale si spirituale. In fapt, civilizatia urbana, articulata exclusiv pe valori materiale, intersecteaza spiritualitatea populara prin aceea ca ambele sunt centrate unilateral pe aspectul exterior al existentei.

Alienarea spirituala devine cu atat mai grava cu cat, adesea, beneficiaza de concursul unora dintre clericii ortodocsi, constransi de obisnuintele credinciosilor si/sau de propria comoditate sa accepte si sa deprinda "anumite practici ce tin de sfanta traditie, nu aceea a Scripturilor (si a Bisericii lui Hristos), ci aceea a oamenilor", dupa observatiile lui Vintila Mihailescu. In analiza sociologului roman, superstitiile - singurele care ii motiveaza religios pe majoritatea dintre romani, definindu-le spiritualitatea, mai presus de revendicarea evanghelica a acesteia - sunt transformate in bun pseudo-duhovnicesc de larg consum, dupa criteriile concurentei unei piete profitabile a paranormalului, speculand prestigiul institutiei eclesiale. Or, in pofida caracterului necanonic si a criticii ierarhiei ortodoxe (remarcate si de V. Mihailescu), o atare situatie este pe punctul de a compromite lucrarea misionara a Bisericii lui Hristos.

Pentru acesti reprezentanti ai clerului raportul dintre spiritualitatea Trupului hristic si cea populara este vag definit. De aceea, la indemana le este mai degraba amalgamarea traditiilor, in numele unui crestinism romanesc innascut, decat discernerea duhurilor in interiorul spectrului cultural caruia ii apartin si angajarea intr-o inculturare autentica a mesajului crestin. Or, eclesial vorbind, intrucat continutul misiunii crestine e de natura duhovniceasca si nu ideologica, in orice context etnic ar fi promovata evanghelia Domnului, implinirea propovaduitii este inevitabil legata de asumarea lucida a valorilor locale imediate - demers propriu inchinarii si discernerii in Duh si in Adevar (cf. In. 4,23-24) -, ansamblul cultural rezultat din aceasta conversie axiologica urmand sa alcatuiasca trupul transfigurat al noului mod de a gandi si de a fi revelat de si in Iisus Hristos.

In aceste conditii, opinia mea este ca modelul misionar adecvat mesajului eclesial presupune permanenta punere in criza (despre care vorbea si Noica) a tiparului cultural si spiritual cu care intra in dialog. Presingul duhovnicesc al Bisericii lui Hristos are menirea dezvrajirii mentalului popular - am in vedere eliberarea de elementele mitologice anticrestine ale credintelor populare, unele dintre acestea imposibil de adoptat atat ca forma, cat si ca fond (spre exemplu credinta in existenta strigoilor/moroilor), prin apelarea si aprofundarea productiilor orante crestine - si conturarii cadrului concret de articulare a categoriilor evanghelice la contextul cultural romanesc. Elocvent este modul in care Biserica a inteles ca, asumand terminologic si temporal sarbatorile pagane, sa le resemnifice si sa le confere noul continut al tainelor impartasite poporului lui Dumnezeu in derularea programului praznical crestin.
Este maniera prin care cultura oricarui popor poate deveni vehicul binecuvantat al Cuvantului Vietii, mediu transparent al Duhului Adevarului.

Preot Nicolae-Cristian Cada
Baraganul Ortodox

.

08 Mai 2012

Vizualizari: 4407

Voteaza:

Spiritualitatea eclesiala si traditiile pagane 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact