Intre Persoana lui Dumnezeu si Absolutul impersonal

Intre Persoana lui Dumnezeu si Absolutul impersonal

Intre Persoana lui Dumnezeu si Absolutul impersonal

Atat in crestinism, cat si in budism, exista doua feluri de apofatism, respectiv apofatismul a ceea ce se experiaza, dar nu se poate defini, si apofatismul a ceea ce nu se poate nici macar experia. Ele sunt simultane.

Apofatismul experimental are si un caracter inteligibil, pentru ca se exprima, totusi, in termeni afirmativi si negativi, chiar daca aceasta inteligibilitate ramane mereu insuficienta.

Din punct de vedere crestin, fiinta care ramane dincolo de exrienta, dar pe care o simtim ca izvor a tot ceea ce experiem ca persoana. Subzistand insa ca persoana, fiinta aceasta este sursa vie de energii si acte care ni se comunica noua. Din cest motiv, apofatismul crestin are ca baza si fundament ultim persoana, el neinsemnand o totala inchidere a lui Dumnezeu in Sine insusi.

Din punct de vedere budist, apofatismul inseamna o inchidere a transcendentului in sine insusi, pentru ca lipseste persoana, ca izvor de comuniune, ca baza a legaturii dintre subiectul uman si absolut, deoarece "subiectul" uman se pierde intr-un Absolut impersonal, lipsit de viata, de iubire, de comuniune.

Dumnezeu, ca realitate ipostatica apofatica, nu este supus categoriei existentei reprezentate sau inchipuite de noi, El fiind mai presus de ea si existand prin Sine si de la Sine, are o existenta libera de orice relativitate. El este supraexistent, nu suporta existenta in mod pasiv si nu e supus, deci, nici unei pasiuni sau patimiri.

Spre deosebire de conceptia budista, in care atributele "viata", "existenta", "intelepciune" apartin exclusiv "subiectului" uman, ca realitati conventionale, din punct de vedere crestin ele nu pot exista decat daca sunt ale unei persoane supreme. in crestinism, ele nu sunt experiate ca niste lucrari lipsite de un anume suport, ca in impersonalismul budist. in acest caz, ele ne-ar co-plesi si inunda intr-un mod impersonal, involuntar si total, dar in acelasi timp si intr-un mod care ne epuizeaza sau ne anuleaza. N-ar mai exista acea Realitate ipostatica supraexistenta si suprema, ca izvor si rezerva infinita a acestor lucrari, pe care noi le primim in conformitate cu cresterea noastra voluntara in iubirea de Dumnezeu.

Definindu-Se ca Cel cu adevarat existent (Iesirea 3, 14) sau supraexistent, Dumnezeu Se infatiseaza ca realitate personala absoluta. Existenta de sine nu poate avea decat caracter personal, spre deosebire de esenta impersonala care nu poate fi suprae-xistenta. Dumnezeu transcende orice mod de existenta determinata, lucru reliefat de eternitatea Lui, care tine de plenitudinea Lui si de faptul ca nu face parte din nici un sistem de referinte, ca e mai presus de existenta. Tocmai pentru faptul ca El este plenitudinea care transcende orice determinare si devenire, ne-a putut crea si pe noi ca avand puterea de a ne impartasi de eternitatea Sa, inteleasa ca plenitudine a comuniunii interpersonale. Lumea existenta prin ea ca o eternitate impersonala, ca destinata "Absolutului" impersonal, ca una care creste si descreste continuu, asa cum invata budismul, nu are nici o ratiune si devine cu totul inexplicabila.

Pentru a gasi o conciliere intre conceptul de sunyata din budism si apofatismul crestin, ganditorul budist japonez, Keiji Nishitani, referindu-se la spiritualitatea promovata de M. Eckhart, apeleaza la conceptul crestin filosofic despre "transpersonalitatea" lui Dumnezeu, in baza caruia personalitatea nu e negata complet. Astfel, el retine ca omul este cu adevarat el insusi doar in "dumnezeire" si interpreteaza aceasta cu ajutorul termenilor moderni. El afirma, astfel, ca numai in deschiderea "Nimicului absolut" poate fi gasita desavarsirea libertatii si independentei omului, a subiectivitatii lui. Subiectivitatea nu inseamna insa subiectivitatea ego-ului, ci "aceea care izvoraste din moartea absoluta a ego-ului, din unitatea desavarsita cu Dumnezeu, Care are un caracter cu totul neobiectiv".

Se poate observa destul de usor ca solutia propusa de Nishitani nu face decat sa reliefeze in modul cel mai vizibil dependenta ganditorului de invatatura budista anatta (non-eu). Prin concluziile pe care le trage pe marginea gandirii lui M. Eckhart, Nishitani incearca, de fapt, o conciliere a conceptiei crestine despre unirea omului cu Dumnezeu cu invatatura budista despre desavarsirea omului prin identificarea lui finala cu "Absolutul" impersonal.

Folosindu-se de viziunea crestina despre necunoasterea lui Dumnezeu in fiinta Sa si pornind de la premisa budista a inexistentei unui "eu", ca entitate cu caracter vesnic in care se afla imprimat chipul lui Dumnezeu, Nishitani se grabeste sa demonstreze ca "Nimicul absolut" implica non-sineitatea sufletului, iar non-sineitatea implica "Nimicul absolut". El pierde insa din vedere conceptul crestin ortodox despre energiile divine necreate, care implica distinctia clara dintre fiinta lui Dumnezeu si manifestarea ei in afara.

Nishitani nu cunoaste aceasta distinctie, el fiind adeptul conceptului de "vacuitate universala", in baza careia nu exista nici o distinctie de "subiecte". "Subiectivitatea" ramane pentru el doar una plata, liniara si nedistincta, pentru motivul ca este aparenta si iluzorie.

Dar adevarul este un mod al fiiintei noastre, iar descoperirea lui nu este posibila decat tot printr-o fiinta adevarata, nu printr-una iluzorie, aparenta sau "goala". Noi cunoastem adevarul tocmai pentru ca noi insine suntem adevarati, pentru ca suntem in adevar, nu intr-o iluzie.

Asadar, adevarul, ca structura a insasi existentei, nu se poate ascunde individului, pentru a-l lasa "gol" si pentru a degenera el insusi intr-o "vacuitate universala". El se afla in noi insine, ca si creaturi ale aceluiasi Dumnezeu, lucru care ne intareste convingerea ca, intr-o zi, toti necrestinii, indiferent de credinta religioasa pe care o impartasesc acum, il vor redescoperi, putand reintra toti in comuniune cu Dumnezeu, Parintele nostru si Adevarul absolut.

Pr. Dr. Nicolae Achimescu

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 12038

Voteaza:

Intre Persoana lui Dumnezeu si Absolutul impersonal 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact