Cum este vazut Iisus Hristos in Coran

Cum este vazut Iisus Hristos in Coran

Cum este vazut Iisus Hristos in Coran

In viziunea Coranului, ultimul si cel mai mare profet al cuvantului lui Dumnezeu a fost Mahomed. Intre cei care i-au precedat a fost si Iisus. Faptul ca Mahomed vorbeste deseori despre Iisus Hristos in cuvantarile sale devine astfel explicabil. Tonul folosit de el este, in general, unul polemic, dar polemica sa nu este indreptata impotriva lui Iisus, ci impotriva crestinilor, pe care Mahomed ii considera responsabili de falsificarea imaginii lui Iisus si a invataturii sale. Este si motivul pentru care el se considera un fel de salvator al adevaratului profil si rol al lui Iisus Hristos in istoria mantuirii. Principalul repros facut crestinilor este acela de a-i fi transformat pe Iisus si pe Fecioara Maria in adevarati "dumnezei".


Desi respinge calitatea de Fiu al lui Dumnezeu pentru Iisus Hristos, Mahomed vorbeste cu mult respect in Coran despre "profetul" Iisus. Il aminteste in paisprezece capitole ale Coranului, fiind alaturi de Avraam si Moise intre cele mai des consemnate personaje biblice (vezi H. Räisänen, "Das koranische Jesusbild", p. 87). Mai mult decat atat, in aceeasi viziune coranica, Iisus Hristos face parte din istoria mantuirii neamului omenesc. Cel mai frecvent, Iisus este numit "fiul Mariei", care era fecioara. Iosif, logodnicul Mariei, nu este pomenit in Coran. In mod interesant, pericopa despre vestirea nasterii lui Iisus, facuta de ingerul Gavriil, in centrul careia se afla nasterea din fecioara, este singurul eveniment complet privind istoria lui Iisus Hristos relatat in Coran (cf. Lc. 1, 26-38).


In sura 19, 30-33, Iisus spune despre Sine: "Eu sunt robul lui Dumnezeu! El mi-a daruit Scriptura (Evanghelia, n.tr.) si m-a facut profet! Si El m-a binecuvantat, oriunde as fi, si mi-a poruncit rugaciune si milostenie, cat voi trai, si bunacuviinta fata de nascatoarea mea! Si nu m-a facut pe mine trufas, nici ticalos! Si pacea fie asupra mea in ziua in care m-am nascut si in ziua in care voi muri si in ziua in care voi fi adus la viata din nou!" Cel care vorbeste aici este pruncul Iisus, aflat in leagan (cf. sura 19, 29). Ziua revenirii la viata dupa moarte, conform Coranului, nu inseamna invierea din morti a treia zi, despre care se vorbeste in Evanghelie, ci invierea de la sfarsitul lumii, de care vor avea parte toti oamenii. Misiunea de a fi profet ii revine lui Iisus asemenea altor trimisi ai lui Dumnezeu, cum ar fi Ioan Botezatorul (sura 3, 39) sau altora care au fost ucisi (sura 4, 155), dar in special Mahomed, socotit cel mai mare profet. Cuvintele rostite de Mahomed, in continuarea celor spuse de pruncul Iisus, in sura 19, 34, "acesta este Isus, fiul Mariei! Aceasta este povestea adevarata de care ei se indoiesc!", sunt practic indreptate impotriva credintei crestine privind dumnezeirea lui Iisus Hristos. Potrivit credintei musulmane, Iisus este doar fiul Mariei, ci nu Fiul lui Dumnezeu: "Nu se cuvine ca Dumnezeu sa-si atribuie un fiu!" (sura 19, 35).


In Coran, Iisus este numit de unsprezece ori Hristos (cf. surele 4, 172; 5, 17; 5, 72; 5, 75; 9, 30 si 31), iar de trei ori ca Iisus Hristos (vezi surele 3, 45; 4, 157; 4, 171). Totusi, nici unul dintre aceste locuri nu lasa sa se inteleaga caracterul de Mesia al lui Hristos. E vorba mai degraba de un nume propriu, prezent inca de timpuriu in spatiul crestin. Acest fapt se explica prin aceea ca marturisirea lui Iisus Hristos, respectiv ca Iisus este Hristosul, Mesia, era de o mare importanta, in special pentru crestinii proveniti din randul iudeilor. In schimb, in spatiul crestinilor proveniti din randul paganilor, o atare marturisire era uneori ignorata (vezi J. Gnilka, "Bibel und Koran. Was sie verbindet, was sie trennt", p. 106).


Discutabila din perspectiva coranica este si desemnarea lui Iisus Hristos drept Cuvantul lui Dumnezeu: "Mesia Isus, fiul Mariei, este trimisul lui Dumnezeu, cuvantul Sau pe care El l-a transmis Mariei si un duh de la El" (sura 4, 171), sau : "O, Maria! Dumnezeu iti vesteste un cuvant din partea Lui: numele lui va fi Al-Masih, Isa" (Mesia, Iisus, n.tr.), asa cum se afirma in sura 3, 45. Aceste citate din Coran n-au nimic in comun cu hristologia nou-testamentara despre Logosul divin, potrivit careia Hristos este intruparea Logosului vesnic al lui Dumnezeu (cf. Ioan 1, 1). Textele coranice fac trimitere exclusiv la puterea creatoare a lui Dumnezeu (cf. sura 3, 39). Nasterea lui Hristos din fecioara, preluata de Coran din Evanghelia dupa Luca, 1, nu este altceva decat expresia puterii creatoare a lui Dumnezeu: "Dumnezeu creeaza ceea ce voieste El. Cand El hotaraste un lucru, El spune doar "sa fie" si el este de indata!" (sura 3, 47). De aceea, in viziunea lui Mahomed, crearea lui Adam este mai importanta decat nasterea din fecioara a lui Iisus, pentru ca Adam n-a avut nici tata, nici mama (cf. surele 3, 59; 15, 26-30).
O deosebire esentiala intre traditia coranica si cea nou-testamentara vizeaza, de asemenea, caracterizarea lui Iisus Hristos. In Evanghelia dupa Luca 1, 32-33, Ingerul Gavriil ii spune Fecioarei Maria despre Iisus: "Acesta va fi mare si Fiul Celui Preainalt se va chema si Domnul Dumnezeu Ii va da Lui tronul lui David, parintele Sau. Si va imparati peste casa lui Iacov in veci si imparatia Lui nu va avea sfarsit." Coranul, insa, ignora calitatea de "imparat" spiritual a lui Iisus, originea sa davidiana, dar in primul rand faptul ca este Fiul lui Dumnezeu. Pentru Mahomed, Hristos ramane doar un trimis al lui Dumnezeu, care face cunoscuta revelatia lui Dumnezeu, si nimic mai mult.


De asemenea, Coranul nu aminteste nimic despre activitatea publica a Mantuitorului Hristos. Nu exista decat doar cateva aluzii sumare si generale. De pilda, in sura 3, 49, Iisus apare in ipostaza celui care savarseste multe minuni: "Eu plamadesc pentru voi din lut ca un chip de pasare si suflu asupra sa si se face o pasare vie, cu voia lui Dumnezeu. Si-l voi tamadui pe orb si pe lepros si-i voi invia pe morti, cu voia lui Dumnezeu." Aceste informatii au fost preluate de Mahomed din evangheliile aprocrife, care au incercat sa se substituie biografiei evenimentelor din copilaria si tineretea lui Iisus Hristos (cf. W. Schneemelcher, "Neutestamentliche Apokryphen", I, p. 353).


Cea mai mare contradictie intre Coran si Noul Testament vizeaza filiatia divina a lui Iisus Hristos si calitatea Sa de Mantuitor al lumii, prin moartea Sa pe Cruce, ambele reprezentand fundamentul credintei crestine. Coranul nu doar ca respinge cele doua aspecte ale rolului si rostului lui Iisus Hristos in istorie, ci chiar ii ameninta cu chinurile iadului pe cei ce ar impartasi o asemenea credinta: "Necredinciosi sunt aceia care spun: "Dumnezeu este Mesia, fiul Mariei!" Doar a zis Mesia: "O, fii ai lui Israel, adorati-L pe Dumnezeu, Domnul meu si Domnul vostru!" Pe cel care aseaza langa Dumnezeu pe altcineva, Dumnezeu il va opri de la Rai, iar adapostul lui va fi Focul si cei nelegiuiti nu vor afla ajutor" (sura 5, 72); "Credeti, asadar, in Dumnezeu si in trimisii Sai. Si nu spuneti "Trei"!" (sura 4, 171), se spune in Coran, blamand astfel credinta crestina in Dumnezeul cel in Treime.


Afirmatiile din Coran privind moartea lui Hristos sunt foarte putine. Oricum, pentru Mahomed, indiferent daca a avut loc pe Cruce, moartea lui Iisus nu are nici o valoare soteriologica. In conceptia sa, o astfel de moarte contravine atotputerniciei lui Dumnezeu, Care se afla totdeauna in apropierea trimisilor Sai si le vine in ajutor: "Adu-ti aminte cand Dumnezeu a zis: "O, Isus! Eu iti voi da o rasplata imbelsugata, te voi inalta la Mine, te voi mantui de cei care nu cred (evrei, n.tr.) si ii voi pune pe cei care te-au urmat (apostolii si cei care i-au urmat, n.tr.) peste cei care nu cred pana in ziua invierii"" (sura 3, 55). Prin urmare, Dumnezeu nu numai ca nu L-a parasit pe Iisus, dar chiar L-a adus la Sine si L-a eliberat de necredinciosi (cf. sura 4, 158). Controversat ramane modul in care trebuie inteleasa "rapirea" lui Iisus de catre Dumnezeu, tinand seama de faptul ca, in Vechiul Testament, Enoh si profetul Ilie au fost ridicati la cer cu trupul. Conform surei 19, 33, Iisus moare ca toti ceilalti oameni, pentru ca la sfarsitul lumii sa invie. Nu este exclus ca, si de aceasta data, Mahomed sa exprime un punct de vedere inconsecvent.


In fine, este de remarcat si prezenta lui Iisus Hristos la Judecata de apoi, asa cum reiese din sura 4, 159: "Iar in Ziua de Apoi, el (Iisus, n.tr.) va fi martor impotriva lor", adica a tuturor contemporanilor Sai, amintindu-ne de cuvintele Mantuitorului din Evanghelia dupa Luca 12, 8: "Oricine va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, si Fiul Omului va marturisi pentru el inaintea ingerilor lui Dumnezeu."

 

Pr. Prof. univ. dr. Nicolae ACHIMESCU

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 54769

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iisus hristos coranul

Comentarii (1)

  • aura buzeaPostat la 2013-03-04 09:15

    PARADOXUL ESTA CA CEI CE PRACTICA CORANUL SPUN COPIILOR LOR CA NU TREBUIE SA ASCULTE POVESTILE DESPRE IISUS CRISTOS... CUM TREBUIESC LUATE ACESTE INDEMEN DE LA PARINTII LOR LA COPII LOR??? NU CA PE O URA IMPOTRIVA LUI IISUS??? SI TOTUSI CIND II AUZIM CUM VORBESC NU POATE EXISTA INDOIALA... LUMINA IUBIRE SI CONSTIINTA... DAR AM SI EU O INTREBARE: CINE a impins pe oameni sa se rupa de ortodoxie???mai intii musulmanii si apoi catolicii??? nu cumva tot cei ce sint porniti sa utilizeze ritualurile spirituale si fizice ale ideii ""TAPULUI ISPASITOR""??? cum se poate ca sa fie vazuta DIVINITATE IN IDEEA DE SACRIFICIU AL UNUI ELEMENT CURAT AL SOCIETATII SI IN IDEEA DE RUPERE DE LA LINIA DREAPTA; CINE EXPLICA CELE DOUA SI LE SCUZA SI LE ACCEPTA SI SE INFRATESTE CU CEI CE LE PRACTICA SINT IN AFARA LUI DUMNEZEU... AU IESIT DIN LEGILE DIVINE SI SACRE...LUMINA!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact