Evanghelia dupa Luca

Evanghelia dupa Luca

Evanghelia dupa Luca

 

A treia Evanghelie canonica recunoscuta de Biserica este Evanghelia dupa Luca. Este cea mai mare dintre Evanghelii, caci desi cuprinde numai 24 de capitole, fata de 28 ale lui Matei, are cele mai multe versete. Evanghelia a treia a fost scrisa de me­dicul Luca (Col. 4, 14).

 

Lucanus sau prescurtat Luca era originar din Antiohia Siriei, oras vestit prin scolile si cultura sa. Aici invata si isi face educa­tia viitorul Evanghelist. In tinerete, el se ocupa cu filosofia, si apoi studiaza medicina. Potrivit traditiei, a fost si pictor. El ar fi pictat icoana Maicii Domnului. Scrierile sale - Evanghelia a treia si Faptele Apostolilor - ne arata un foarte bun cunoscator al limbii grecesti,  un stilist desavarsit, orientandu-se in mod deosebit in elaborarea cronologica si istorica a cartilor sale.

 

Dupa traditie, Evanghelistul Luca a facut parte din cei 70 de ucenici ai Mantuitorului, ipoteza bazata pe faptul ca doar el mentioneaza trimiterea celor 70 la misiune (Luca 10, 1-24).

 

Insa este cel mai sigur ca a fost un prozelit si a trecut apoi la crestinism. Evanghelistul Luca a fost  ucenic apropiat, dezinteresat si sincer al Sfantului Pavel a carui invatatura si-a insusit-o si ale carui misiuni le-a redat cu  rara fidelitate.

 

Dupa moartea Apostolului, se crede ca Luca ar fi predicat Evanghelia in Dalmatia, Galia, Italia si Macedonia si a murit in Ahaia, la o varsta inaintata, 73-84 de ani, unde a desfasurat o activitate intensa. In anul 357 osemintele sale au fost transportate la Constantinopol din ordinul imparatului Constantiu si depuse la Biserica Sfintii Apostoli.

 

Un document de mare valoare, anume Fragmentul  Muratori, de la sfarsitul secolului II atribuie Evanghelia a treia lui Luca, medicul si colaboratorul Sfantului Pavel. El se afla si in Lista canonica a Sfintilor Parinti: Atanasie cel Mare, Chiril al Ierusalimului si Grigore de Nazianz.

 

In mod indirect, se poate dovedi autenticitatea Evangheliei din folosirea si citarea ei de Parintii Apostolici: Clement Romanul, Ignatiu, Policarp, Epistola lui Barnaba si Iustin Martirul.

 

Evanghelia dupa Luca - Limba

 

Evangheliei este greaca, dialectul comun, la fel cu toate celelalte Evanghelii. O limba curata, eleganta, inlaturand ebraismele grele. Este un artist al cuvantului.

 

Evanghelia dupa Luca - Locul

 

Locul unde a fost scrisa Evanghelia a fost Roma. Aceasta o deducem din faptul ca ea este dedicata lui Teofil, "prea puternicul" din Roma. Deci, nu putea fi scrisa in Palestina, cum pretind unii. Evanghelia a fost scrisa in anul 63, cu putin inainte de Faptele Apostolilor.

 

Evanghelia dupa Luca - Destinatarul

 

Destinatarul Evangheliei este un oarecare Teofil, patrician roman, trecut de curand la crestinism. (Luca 1,1-4)

 

Scopul este intarirea acestuia in credinta primita, instruirea asupra invataturii la care aderase. El doreste sa-l convinga ca viata si faptele Domnului Hristos sunt adevarate, istorice, petrecute in fata multor martori oculari, care le-au vazut si traiesc si asupra carora el a facut amanuntite cercetari. Totodata, Sfantul Evanghelist Luca   scrie Evanghelia si cu scopul de a arata universalismul religiei crestine.

 

Evanghelia dupa Luca - Planul Evangheliei

 

Ea cuprinde 24 de capitole si se imparte in patru parti, precedate de un prolog: Partea I (cap. 1-2). Aici avem un prolog (1, 1-4) unde se arata destinatarul si scopul scrierii.

Urmeaza Partea I, dupa prolog cap. l, 5-11, care este proprie numai lui Luca, referitoare la bunavestirea si nastera Sfantului Ioan Botezatorul si a Domnului Hristos, precum si la copilaria acestuia din urma.

Partea a II-a (cap. 3-9, 50) istoriseste activitatea Mantuitorului in Galileea.

Partea a III-a (cap. 9, 51 - 19, 27) descrie activitatea Domnului Hristos desfasurata in Pereea si in drum spre Ierusalim .

Partea a IV-a (cap. 19, 28 - 24) expune activitatea Dom­nului in Ierusalim, Patimile, Moartea, invierea si inaltarea Sa la cer, planul este a asemanator in general cu al Evanghelistului Marcu, cu unele ccompletari si omisiuni.

 

Importanta Evangheliei. Evanghelistul Matei descrie pe Domnul Hristos ca adevaratul Mesia, Cel ce a implinit profetiile Vechiului Testament; Cel in­fatisat de Marcu este Fiul lui Dumnezeu, dovedit prin minunile pe care le savarseste; Cel zugravit de Sfantul Luca este Fiul Omului, Care a patimit si moarte pentru mantuirea tuturor oame­nilor, indiferent de nationalitate sau observarea legilor. Caci tema Evangheliei Sale este universalitatea religiei crestine (24, 46-47) accentuata mai mult decat la primii evanghelisti (cf. Matei 28, 19; Marcu 16, 15).

 

Invataturi dogmatice: Bunavestirea Nasterii Domnului facuta de arhanghelul Gavriil Sfintei Fecioare, deci Nasterea supranaturala (1, 28-38); Nasterea supranaturala a Domnului Hristos confirmata de ingeri (2, 10, 13); Taierea imprejur a Mantuitorului (2, 21) si prezen­tarea la templu la patruzeci de zile (2, 22-35); invierea Domnu­lui, confirmata prin aratarea la doi ucenici, in drum spre Emaus (24, 13-33); proslavirea Mantuitorului prin inaltarea Sa la cer (24,51-52).

Instituirea Sfintei Euharistii descrisa mai complet (22, 15-20); supracinstirea Maicii Domnului (1, 28; 1, 42; 1, 48); existenta ingerilor buni (1, 13, 28; 2, 9, 13) si a ingerilor rai si biruinta asupra lor (10, 17-18); cinstirea sfintilor (16, 22-24); judecata particulara (16, 22-31).

 

Invataturi morale: con­damnarea bogatiilor si a celor bogati (6, 24; 14, 13-21; 16, 13-14; 16, 19-31); condamnarea mandriei (3, 8; 18, 14); drep­tatea sociala (3, 12-14); ferirea de lacomie (18, 25); recoman­darea milosteniei (6, 34); valoarea pocaintei (15, 7-8; 15, 9; 15, 15-32; 19, 8; 23, 42); straduinta in rugaciune (11, 8-9; 18, 1-8); recomandarea recunostintei (17, 16-18); rugaciunea neincetata dupa exemplul Mantuitorului (3, 21; 5, 16; 6, 12; 9, 28).

 

Simbolul Evangheliei este un taur, pentru ca Evanghelia a treia incepe cu vestirea  lui Zaharia, care era preot la templu si tamaia si unde se aduceau jertfe de animale, despre Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul.

 

Pe aceeaşi temă

31 Ianuarie 2014

Vizualizari: 33418

Voteaza:

Evanghelia dupa Luca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact