Poruncile dumnezeiesti, medicamente pentru viata vesnica

Poruncile dumnezeiesti, medicamente pentru viata vesnica

Poruncile dumnezeiesti, medicamente pentru viata vesnica

 

Un parinte aghiorit contemporan scria ucenicilor sai sa considere poruncile dumnezeiesti ca pe niste medicamente, iar implinirea lor ca pe o terapie.

 

Aceasta afirmatie poate sa para la inceput o simpla figura de stil. Ea este insa foarte adanca si in cel mai autentic duh al Evangheliei Mantuitorului Hristos. Mai mult decat atat, perspectiva pe care ne-o ofera asupra poruncilor dumnezeiesti ne ajuta sa ne corectam o intelegere nu tocmai evanghelica cu care operam in general.

 

Sensul pe care il dam noi cuvantului "porunca" este unul care trezeste in orice om o reactie de respingere, manifestata in diferite feluri. Porunca, de la oricine ar veni, implica o relatie ierarhica intre cel care porunceste si cel caruia i se porunceste, presupune dreptul cuiva de a porunci si obligatia cuiva de a implini porunca.

 

De cele mai multe ori, in uzul comun al cuvantului, porunca vizeaza interesul sau beneficiul poruncitorului. Perceputa astfel, porunca este ceva apasator, constrangator, ceva care afecteaza mult ravnita libertate a omului.

 

Oricum, de la bun inceput, trebuie sa observam ca nu poate fi asociata poruncilor dumnezeiesti o astfel de intelegere sau percepere. Nu putem in nici un fel sa atribuim lui Dumnezeu interese sau beneficii, nu putem gandi ca.implinirea poruncilor dumnezeiesti de catre om ar fi in interesul sau beneficiul lui Dumnezeu. Acest lucru nu mai trebuie in nici un. fel demonstrat.

 

Este exclusa de simplul bun-simt si eventualitatea functiei poruncilor de a mentine in om constiinta supuseniei, a identitatii de sclav prin raportarea la un stapan, din moment ce Dumnezeu insusi il cheama pe om la o relatie de iubire: "Dupa cum Tu, Parinte, intru Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie una" (Ioan 17, 21).

 

Apoi caracterul de obligativitate, de constrangere, al poruncii ar fi in totala contradictie cu libertatea de care se bucura omul din partea lui Dumnezeu, libertate care merge pana la posibilitatea pieirii. Ar fi in neconcordanta cu discretia prezentei lui Dumnezeu, care are in vedere tot nestirbirea libertatii miscarilor, deciziilor si actelor omului, lucru care s-ar produce prin presiunea evidentei prezentei Sale, discretie a prezentei care la unii dintre semenii nostri trece drept absenta a lui Dumnezeu.

 

Perceperea poruncilor dumnezeiesti ca medi­camente respecta intru totul cele de mai sus. Iin plus, sugereaza foarte clar un lucru esential si anume, ca poruncile dumnezeiesti si implinirea lor sunt in interesul si spre beneficiul omului, spre binele lui.

 

Ajuns la o astfel de intelegere a poruncilor dumnezeiesti, omul va reusi sa-si biruie indaratnicia ce-l opreste de cele mai multe ori sa se angajeze la implinirea poruncilor, indaratnicie alimentata de refuzul constient sau inconstient al statutului de supus.

 

Vom afla astfel ca poruncile lui Dumnezeu sunt mijloace spre atingerea unui scop, iar terapia prin aceste medicamente este calea prin care se recupereaza starea de sanatate, de normalitate.

Se evita astfel sentimentul sau constiinta suficientei de sine in urma implinirii unei porunci si mandria ce se instaleaza imediat prin comparatie cu cei care nu implinesc poruncile. Or, a percepe poruncile ca medicamente pentru o stare a ta de nesanatate, de cadere de la normalitate, te poate ajuta sa eviti hranirea sentimentului de mandrie.

 

A folosi medicamente nu poate, in nici o situatie, sa echivaleze cu vreo performanta si nici cu vreun merit. Nimeni nu se poate mandri ca ia medicamente. Dimpotriva, faptul ca urmeaza o terapie il smereste pe om prin evidenta si recunoasterea bolii si a slabiciunii. Si cu cat este mai clara si mai constientizata starea si gravitatea bolii, cu atat medicamentele sunt mai pretuite. La fel si cel care ni le furnizeaza.

 

Numai ca percerea poruncilor ca medicamente si, in consecinta, decizia de a le implini spre vindecare presupune neaparat recunoasterea bolii, a starii de cadere, de slabiciune, de neputinta. Asa se si explica de ce, inainte de a incepe propovaduirea Evangheliei Sale, inainte de a da orice porunca, Mantuitorul face apel la pocainta.

 

Mantuitorul Hristos isi incepe activitatea Sa publica prin cuvintele: "Pocaiti-va, caci s-a apropiat imparatia cenirilor." (Matei 4, 17), intelegand prin "pocaiti-va" tocmai aceasta constientizare a starii de cadere, a starii de nenormalitate, a starii de nesanatate. Numai in aceasta situatie omul alearga la Hristos, la Cel care este socotit "Doctorul" prin excelenta "al sufletelor si al trupurilor noastre".

 

Daca am ramane totusi aici, am nedreptati viziunea si intelegerea evanghelica a lucrurilor, care merge mult mai departe. Dupa Sfintele Evanghelii, poruncile dumnezeiesti nu sunt medicamente numai - sau in special - pentru vindecarea sufletelor si a trupurilor, ci ele sunt medicamente pentru viata vesnica, pentru biruinta mortii "Si stiu - spune Mantuitorul Hristos - ca porunca Lui Dumnezeu este viata vesnica." (Ioan 12, 50).

 

Daca Ma iubeste cineva, va pazi cuvantul Meu - poruncile Mele - vezi versetul 21 - si Tatal Meu il va iubi si vom veni la el si vom face locas la el."(Ioan 14, 23).

 

Este clar ca singura motivatie corecta a implinirii poruncilor si singura mobilizatoare ar fi setea, dorul nostru dupa vesnicie, dupa Dumnezeu. Daca vom fi biruiti de dorinta, de nevoia de Dumnezeu, atunci vom cauta si vom primi fara rezerva, cu bucurie chiar, calea care duce la Dumnezeu si medicamentele vietii vesnice, in plus, vom multumi si vom da slava Celui care ni le-a oferit o data pentru totdeauna.

 

Pr. Prof. Dr. Constantin Coman

Extras din lucrarea "Biblia in Biserica", Ed. Bizantina, 1997

Pe aceeaşi temă

13 Martie 2025

Vizualizari: 17965

Voteaza:

Poruncile dumnezeiesti, medicamente pentru viata vesnica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact