Anafura

Anafura

Anafura este doar paine binecuvantata. Ea nu este prefacuta in cadrul Sfintei Liturghii in Trupul si Sangele Domnului, motiv pentru care poarta si denumirea de "antidoron", adica "in loc de dar", si era daruita spre mangaiere celor care nu se puteau impartasi cu Trupul si Sangele Mantuitorului.

Anafura se binecuvinteaza la Axion, imediat dupa prefacerea painii si a vinului in Trupul si Sangele Domnului. Paraclisierul ii aduce preotului spre finalul cantarii Axionului vasul cu bucatile de paine extrase prin taiere din prescurile si painile aduse la Proscomidie. Preotul atinge vasul cu paine de sfantul disc si de sfantul potir, rostind: "Binecuvantata este anafura sfintilor Tai, totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor".

Interesant este ca la rusi nici astazi anafura nu se binecuvinteaza printr-o formula sau gest anume. E adevarat ca la ei anafura se taie exclusiv din prescuri si nu si din paini obisnuite dupa cum se intampla la noi, de aceea ei considera a fi suficiente pentru binecuvantare rugaciunile de la Proscomidie.

In trecut, anafura era considerata doar bucata ramasa de la prescura din care fusese scos Agnetul. Ea era data persoanelor care nu se impartaseau. Mai tarziu, odata cu dezvoltarea Proscomidiei, au aparut si alte prescuri, iar bucatile ramase dupa scoaterea miridelor din ele au ajuns sa fie folosite ca anafura.

Mentionez ca la Sfanta Liturghie se folosesc cinci prescuri din care preotul savarseste randuiala Proscomidiei. Din prima prescura se scoate Sfantul Agnet, din a doua se scoate particica pentru Maica Domnului, iar din a treia se scot noua particele pentru cele noua cete al sfintilor. Ultimele doua sunt pentru pomenirea credinciosilor: din a patra se scot particele (miride) pentru cei vii, iar din a cincea pentru cei adormiti. Asadar, bucatile de anafura sunt luate din ceea ce ramane nefolosit din cele cinci prescuri. Cand anafura rezultata din aceste prescuri nu este suficienta pentru credinciosi, este ingaduit sa se foloseasca si paine.

In zilele noastre anafura este luata dupa impartasire. Credinciosii care nu s-au impartasit, dar au participat la Sfanta Liturghie si nu au mancat nimic in dimineata aceea, o pot lua dupa ce s-au miruit. Cei care au mancat o pot lua acasa si o pot consuma numai pe nemancate.

Important este sa nu ne oprim doar la ea si sa uitam de impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului. In cadrul Sfintei Liturghii preotul nu ne invita niciodata sa luam anafura, insa cu potirul in mana el spune: Apropiati-va! Crestinului caruia ii este foame de Hristos, raspunde poftirii. El nu trebuie sa aseze nimic in locul Trupului si Sangelui Domnului.

Sunt persoane care pe baza avertismentului dat de Sfantul Apostol Pavel "Oricine va manca painea sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, vinovat va fi fata de Trupul si de Sangele Domnului. Sa se cerceteze dar omul pe sine, si asa sa manance din Paine si sa bea din Pahar. Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie, osanda isi mananca si bea, nesocotind Trupul Domnului", sau pe rugaciunile Dumnezeiestii Liturghii - "Nimeni din cei legati cu pofte sau cu desfatari trupesti nu este vrednic sa vina, sa se apropie sau sa slujeasca Tie, Imparate al slavei", se considera nevrednice si refuza sa se impartaseasca.

Acestora trebuie sa le vestim ca Sfantul Apostol Pavel nicaieri nu propune alegerea: "Voi, cei vrednici, impartasiti-va, iar voi, cei nevrednici, sa va abtineti". Ca urmare, pregatirea nu consta in calculul si analiza "pregatirii" si a "nepregatirii", ci in raspunsul iubirii la iubire.

Cei care se opresc doar la anafura, trebuie sa ia seama la ce spune Hristos: "Adevarat, adevarat va zic voua : daca nu veti manca Trupul Fiului Omului si nu veti bea Sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu are viata vesnica si Eu il voi invia in ziua cea de apoi. Trupul Meu este adevarata mancare si Sangele Meu, adevarata bautura. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el" (Ioan 6, 53-56).


Sa ne rugam ca lumea sa fie miscata si sa raspunda la cuvintele pe care preotul, cu potirul in mana, le rosteste: "Cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste sa va apropiati".

Adrian Cocosila
 

.
Pe aceeaşi temă

12 Februarie 2013

Vizualizari: 26876

Voteaza:

5.00 / 5 din 8 voturi.

Cuvinte cheie:

anafura artosul

Comentarii (6)

  • Nadia LemnaruPostat la 2015-08-06 04:48

    Sarut mana Preacuvioase Parinte,va multumim pt.precizarile scrise in acest articol, este f.important ce ne-ati scris,mi-a mers la suflet.Bunul Dumnezeu sa va binecuvinteze pt.toate cele impartasite spre luminarea mintii noastre si a sufletelor noastre,AMIN!

  • Daniel PavaleanPostat la 2014-10-29 20:48

    @EUGEN DIACONU Asa se si face: dupa impartasanie nu se ia anafura.

  • EUGEN DIACONUPostat la 2014-09-28 15:38

    Dacă anafura este luată atunci cănd nu ne împărtășim nu ar fi corect ca atunci când ne împărtășim să nu o mai luăm?

  • Vasa NastaPostat la 2014-09-26 21:46

    Va multumesc ! Doamne ajuta-ne !amin.

  • Nadia LemnaruPostat la 2014-09-26 11:05

    Imi place acest subiect si estre f.clar explicat pt.toti crestini.Sarut mana,parinte si Bunul Dumnezeu sa va binecuvinteze pe Sfinta Voastra si pe noi toti,Amin!898

  • cristian antonPostat la 2013-02-12 21:29

    As mentiona despre anafura grecilor... e ditamai bucata de paine..:)))Domnul sa ne invredniceasca sa ne impartasim cu trupul si sangele sau!!!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact