Biserica in contemporaneitate

Biserica in contemporaneitate


Formula concretizata in expresia "dualitatea Biserica-lume" nu mai este co­recta. Biserica nu poate trai "alaturi" sau "deasupra" acestei realitati a lumii care este creatia lui Dumnezeu, ci numai in lume. Chemarea Bisericii in lume si pentru lume este o sarcina fundamentala a acesteia. O teologie autentica si vie despre lume trebuie sa fie in continua miscare, aceasta nu in sensul de nestatornicie si de inconsecventa, ci in sensul de a raspunde in termeni noi problemelor actuale.

Fundamentul Bisericii este Logosul divin devenit trup, deci intruparea Domnu­lui.

Prin intrupare Logosul divin intra definitiv in realitatea lumii. Din aceasta per­spectiva noi suntem avizati inevitabil la realitatea lumii si la istoria ei. Ne este inter­zis sa ne instalam intr-un spatiu dincolo de istorie, pentru ca insusi Iisus Hristos a intrat in forma concreta a realitatii istorice. Unirea firii omenesti cu cea dumnezeiasca este temeiul pentru raportul dintre Dumnezeu si lume, implicit pentru raportul dintre Biserica si lume. Prin trupul luat de Logosul divin prin intrupare, Dumnezeu accepta lumea in Fiul Sau Iisus Hristos (Cf. II Cor. I, 19). In urma intruparii Logosului divin, Iisus Hristos este in mod deplin om, mai mult om decat noi. Ca atare, El intelege pe om si nazuintele acestuia in mod perfect.

Din precizarile acestea in legatura cu sensul intruparii Domnului in raportul Sau cu lumea, se desprind concluzii fundamentale si determinante in problema noastra, si anume :

1. Mantuirea implica atat coborarea lui Dumnezeu catre noi cat si ridicarea noastra catre El; Astfel, Dumnezeu se adreseaza omului ca om in lume, ca unei fiinte care este plasata intr-un anumit loc. Intruparea Domnului isi pierde sensul, daca se face abstractie de realitatea lumii si a omului. De unde rezulta ca legatura cu lumea si cu omul este un imperativ esen­tial si permanent al actiunii crestine.

2. Intruparea Domnului marcheaza solidarizarea lui Dumnezeu cu lu­mea si cu omul: In Hristos umanitatea este a ipostasului divin. Hristos, desi intr-un anumit sens e omul central, totusi El nu se are in vedere pe Sine, ci interesul Lui este total indreptat spre semenii Sai intru umani­tate. El e prin excelenta "omul pentru oameni". Daca Iisus Hristos este omul pentru ceilalti, atunci rezulta ca a fi crestin inseamna a fi - impreuna cu Iisus Hristos - omul pentru oameni. Noi il putem intalni pe Iisus Hristos numai daca-L cautam pe Dumnezeu insusi in semeni.

3. Prin intrupare, Dumnezeu il accepta pe om asa cum este el, cu tot ceea ce constituie starea sa de cadere si necesitatea sa de a fi mantuit. Legea fundamentala a intruparii este adap­tarea actiunii divine la situatia data a omului. De unde rezulta ca mantuirea trebuie savarsita in cadrul istoriei, in cadrul conditiilor concrete ale vietii lui. Marturisirea evanghelica aduce credinciosului raspunsul adevarat la nevoia lui esentiala, ca existenta umana. Exis­tenta autentic crestina se realizeaza in masura in care credinciosul , actualizeaza pe Iisus Hristos in lume, si anume in contextul istoric-social al epocii respective.

Omul nu traieste in doua planuri de viata diferite : Biserica si lumea. De aceea, cele doua moduri de a fi ale crestinului in viata: cea asa-zisa impropriu "verticala" si cea asa-zisa impropriu "orizontala" se intregesc reciproc in mod esential. Dumnezeu ne intalneste in semenii nostri. Omul, in calitatea lui de semen, implica pe Dumnezeu. Iubirea fata de aproapele este identica cu iubirea fata de Dumnezeu, asa ca slujirea omului este totodata slujire a lui Dumnezeu.

De indata ce omul este inteles ca fiind chip al lui Dumnezeu, "antropocentricul" si "teocentricul" teologiei nu mai sint contradictii, ci strict unul si acelasi lucru, si unul dintre cele doua aspecte nu poate fi inteles fara celalalt. Deci, antropocentricul teologiei nu este un contrast fata de cel mai strict teocentric al teologiei. De aceea, a fi in lume pentru crestin echivaleaza cu a fi in fata lui Dumnezeu. Pentru toate aceste motive, este cu totul gresit a vedea o opozitie intre o activitate oarecare pentru om si viata contemplativa. O astfel de pozitie este cu totul contrara invataturii Noului Testa­ment despre unitatea iubirii fata de Dumnezeu si a iubirii fata de semeni. Sfantul Maxim vorbeste din perspectiva schimbului perfect ce se va realiza intre Dumnezeu si oameni in baza schimbului realizat in Hristos intre Dumnezeu si umanitatea asumata. E un schimb continuu prin care "omul e facut Dumnezeu si Dumnezeu e facut om", lucrand continuu taina intruparii.

"Adevaratul sfant nu are teama fata de lume, cu complexitatile si cu dificul­tatile sale ascunse, pentru a implini sarcina sa. In masura in care el imita viata Sfintei Treimi, existenta sa aici devine tot mai autentica".

Este cu totul gresita distinctia clasica si foarte curenta in "orizontalism" si "verticalism". Caci sfintenia autentica nu ne impiedica a ne ocupa de aproapele si a-i oferi un sprijin. Dar n-o putem face decat dupa ce am inceput sa vedem omul ca un purtator al "chipului lui Dumnezeu". Nimeni nu se poate angaja ca fiinta temporala si totodata spirituala intr-un domeniu exclusiv "orinzontal" sau exclusiv "vertical"; dimensiunea orizontala si verticala, dimensiunea sociala si spirituala coincid in fiinta omului si in toate stradaniile si actiunile omenesti.

Misiunea Bisericii implica cu necesitate lega­tura indisolubila dintre dimensiunea verticala si cea orizontala a mantuirii, cu cele doua aspecte esentiale ale ei: personal si comunitar-bisericesc. Slujirea lui Dumnezeu trebuie sa se arate in slujirea oamenilor.
De aceea, trebuie evitata atat izolarea Bisericii intr-o zona contemplativa, care uita responsa­bilitatea ei crestina fata de oameni si lume, cat si alunecarea ei intr-un secularism ce o separa de Dumnezeu si o dizolva in lume.

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 3771

Voteaza:

Biserica in contemporaneitate 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact