Biserica si Economia

Biserica si Economia

Biserica este vazuta, din perspectiva crestina, ca fiind comuniunea oamenilor sub lumina lui Hristos. Ea are rostul, mai presus decat orice institutie lumeasca, sa conduca oamenii, aflati in sinergie interpersonala (atat intre oameni - in plan orizontal, cat si intre om si Dumnezeu - in plan vertical) spre mantuire. De altfel, primele comunitati crestine vietuiau dupa regulile unei familii, oamenii traind unii pentru altii; pedeapsa cea mai aspra pentru o persoana era excomunicarea, ce aducea pierderea legaturii cu ceilalti si, implicit, cu Dumnezeu. Omul il afla (principiu viu si astazi) pe Izvorul Binelui doar oglindindu-se prin celalalt.

Filantropia era o activitate obisnuita, principalul tel al oamenilor fiind dobandirea bunurilor vesnice, cele materiale avand calitatea de mijloace de accedere la cele spirituale, nicidecum scopuri existentiale. Oamenii daruiau liber si cu dragoste din cele ale lor, bunul personal devenind lucrul tuturor fratilor, ceea ce, prin uzul universal, apropia oamenii. Ceea ce ii era inchinat lui Dumnezeu trebuia sa isi pastreze destinatia - trista intamplare cu minciuna si pedeapsa sotilor Anania si Safira este un caz suficient (F. A., cap. V).

Biserica, si astazi, are menirea de a folosi socialul pentru a-i da dimensiunea pnevmatizanta; spre exemplificare, ierurgiile au rolul de a prezenta lumea in lumina eshatologiei (apa de la slujba agheasmei devine nestricacioasa, asteptand, prin curatirea ei, revarsarea harului sfintitor peste intreaga natura). Prin actiunile de intr-ajutorare si, mai ales, prin misiunea soteriologica, Biserica reprezinta o adevarata antecamera a imparatiei lui Dumnezeu. Aici se probeaza iubirea, jertfelnicia si autenticitatea credinciosilor.

Cu ocazia anumitor evenimente (pelerinaje, hramuri etc), un anumit segment al mass-mediei si-a format obiceiul de a da bilanturi hiperbolizate, cel putin imbucuratoare pentru activitatea Bisericii. In speta, cei care afirma ca Biserica trebuie sa se descurce singura pentru actiunile ei (sociale, de construire/intretinere locasuri de cult si sociale, educative, asigurarea salarizarii s.a.), sunt primii care se simt lezati de faptul ca, indiferent de timpuri, Biserica isi implineste datoria. Se vede faptul ca nu sunt cautate raspunsuri care sa edifice, ci sunt exprimate constant expresii ale nemultumirii, indiferent de ce se face si ce nu se face (situatie asemanatoare cu momentul de dinaintea rostirii Pildei samarineanului milostiv, cand Domnul Hristos este intrebat de un invatator de lege nu pentru aflarea unui raspuns, ci pentru a I se gasi acuzare). Acei bani, estimati de "analistii financiari" de serviciu, sunt mult mai usor castigati de posturile tv. (prin cateva minute de publicitate) si cheltuiti nefolositor, fara a oferi vreo bucurie aproapelui. Ideea de intr-ajutorare se naste doar in forma acuzativa, nefiind un imbold personal pentru depasirea egoismului prin imbratisarea celuilalt. Parca se vede femeia cea pacatoasa care a spalat cu mir scump picioarele Mantuitorului, iar Iuda se scandalizeaza de risipa facuta pentru Dumnezeu. Atitudinea aceasta nu se naste din grija fata de aproapele, ci arata sufletele imbolnavite de rautate.

Gandindu-ne la cuvintele Sfantului Ioan Gura de Aur, daca toti cei bogati ar renunta la o parte din multul lor, saracia nu ar mai exista. Daca, mai presus de perpetua nemultumire si acuzare malitioasa ar exista o durere de inima pentru aproapele necajit, colaborarea cu Biserica ar fi mult mai vie. Exista insa si cazuri fericite, in care anumite persoane (care doresc pastrarea anonimatului, dintr-un profund gest crestin), prin mijlocirea mediei, isi exprima dragostea si grija fata de aproapele in mod concret. Cel care mijloceste intre daruitor si cel miluit este tot preotul, ca persoana care cunoaste cel mai bine fiecare caz in parte.

Orice reprezentant al Bisericii (atat cleric, cat si mirean) ar astepta cu bucurie un intrebator sincer pentru a-i arata ce lucruri minunate se fac prin dragostea si jertfelnicia oamenilor. Dar, dupa marturia unui jurnalist, aceste lucruri frumoase, facute cu daruire... nu se vand. Este greu de crezut ca omul cauta doar lucrurile neplacute; insa este mai facil de prezentat un lucru rau pentru ca aduce un castig imediat. Lucrul bun trebuie lucrat, pastrat si raspandit, cerandu-se consecventa si rabdare. Totusi, este mult mai usor a darama decat a zidi.

Din partea unor persoane care se declara a fi crestine, sunt lansate idei care manifesta impotriva sprijinului financiar. Este uitat un lucru fundamental: in tarile occidentale (care sunt luate ca reper social), fiecare persoana contribuie, direct din salariu, pentru sprijinirea cultul din care face parte. Mai mult, in randul cultelor neo-protestante, exista practica zeciuielii, fiecare membru avand constiinta datoriei sale. Nu au fost auzite nemultumiri din partea acestora, dimpotriva, isi fac un titlu de glorie din faptul ca apartin cultului si il sprijina. Nu banul (daruit sau nedaruit) este piatra de poticneala, ci atitudinea omului si cinstea pe care o acorda vietii sale religioase. Fiecare se comporta in functie de propria sa cunostinta si valoare spirituala, atitudinea fiind barometrul propriei vieti interioare.

Asistentul social, miluitorul (dupa putere), psihoterapeutul, cel care cerceteaza omul, ziditorul locasului de cult si al devenirii spirituale ramane tot reprezentantul Bisericii, slujitorul sfintit. Urmand modelului Domnului Hristos, se implinesc cuvintele Acestuia: "De va uraste pe voi lumea, sa stiti ca pe Mine mai inainte de voi M-a urat. Daca ati fi din lume, lumea ar iubi ce este al sau" (In., 15,18-19).

Preot drd. Ovidiu Dinca

Sursa: Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

07 Decembrie 2012

Vizualizari: 1329

Voteaza:

Biserica si Economia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact