Ce ascunde dezbracarea ?

Ce ascunde dezbracarea ?

Dezbracarea - dezgolirea - trupului este un lucru ce trebuie facut in taina. Trupul barbatului poate fi vazut gol doar de sotia lui, iar al femeii doar de sotul ei. Si chiar intre ei se cuvine a nu disparea cu desavarsire rusinea, ci a se pastra o anumita masura de sfiala si bunacuviinta. Astfel este viata crestina. Apoi, este lipsit de rost a mai analiza in vreun fel dezbracarea in public, "semi-hainele" sau nudismul.

Rusinea, un nefiresc de care avem nevoie

Rusinea nu este fireasca. Ea nu face parte din firea omului. Rusinea care insoteste goliciunea trupului este specifica omului cazut in pacate. Pana la caderea in pacat, Adam si Eva "erau goi si nu se rusinau". Rusinea a aparut odata cu primul pacat.

In starea de dinainte de cadere, oamenii se iubeau curat si nu cunosteau rusinea. Apoi, cand au savarsit pacatul si s-au vazut dezbracati de slava cea dintai, oamenii s-au rusinat pana si de trupurile lor. Ei au simtit nevoia sa-si acopere goliciunea. Ei nu mai puteau sta goi unul in fata celuilalt fara a simti durerea pierderii harului lui Dumnezeu care-i imbraca si se facea in ei izvor de curatie.

Rusinea este un lucru adaugat firii noastre. In orice caz, in starea actuala, avem nevoie de ea. Rusinea ne reaminteste faptul ca simtim si traim intr-un mod nefiresc si ca nu aceasta e starea pentru care am fost creati. Sfintii, ca unii care si-au curatit mintea si s-au umplut de Duhul Sfant, au ajuns sa nu mai faca diferenta intre barbat si femeie, nici sa simta vreo miscare in trupul lor la vederea trupului gol al vreunei desfranate.

Dezbracarea comerciala

Desigual este o casa de moda din Spania. In repetate randuri, ofertele acesteia au sfidat bunul simt si orice urma de cuviinta. Intr-o zi de ianuarie, in plina iarna, vestita casa de moda a lansat urmatoarea campanie: primii o suta de clienti majori care vor intra in magazin imbracati numai in lenjeria intima vor fi imbracati in intregime in mod gratuit. Rezultatul: aglomeratia si efortul clientilor de a se incadra in primii o suta.

Dezbracarea

Imbracand o suta de oameni in mod gratis, casa de moda a cheltuit mai putin decat ar fi facut prin realizarea si raspandirea unei reclame clasice. S-a vorbit despre obscena oferta in presa si pe toate rețelele de socializare. Casa de moda are peste trei sute de magazine proprii, in peste o suta de tari, si aproape zece mii de magazine asociate. Rezultatul: o reclama de amploare internationala realizata cu o investitie infima.

Nu este prima "vanatoare" de clienti de acest fel. Aceeasi casa de moda a lansat o companie si mai josnica: "Intra dezbracat si iesi imbracat!" Nici atunci nu au lipsit clientii. Barbati si femei, cu trupurile goale, stand la rand, unii in spatele celorlalti. Oare nevoia de imbracaminte era cea care i-a indemnat sa faca acest lucru sau nevoia irationala de sexualitate si de sfidare a tuturor normelor morale si sociale?!

Dezbracarea

Cunoscand patimile care ii stapanesc pe oameni, firmele lanseaza campanii comerciale dintre cele mai viclene. Astfel, ofertele lor promotionale nu vizeaza atat nevoile reale ale oamenilor, cat poftele irationale ale acestora. Nu atat costumul de baie se prezinta in reclama, cat sanii si trupul senzual al unei prezentatoare de moda. Nu atat masina, cat fata cu sutien care sta intinsa pe capota. Nu atat calitatea unui aliment, cat gustul acestuia. Si asa mai departe.

Dezbracarea

Astazi, ca si odinioara, crestinul este aratat cu degetul, ca fiind impotriva ordinii "naturale" a lucrurilor, impotriva dezvoltarii unei societati moderne si a unei stari sociale mai inalte. Si astazi, ca si in vremea Imperiului Roman, crestinii se supun stapanitorilor, nu se revolta, nu fac uz de violenta si nu instiga la ura, ci isi vad doar de viata lor, luptand cu pacatele si cautand Imparatia lui Dumnezeu. Crestinii nu sunt consumatori impatimiti ai produselor pe care lumea le ridica pe piedestaluri poleite si luminate, iar pentru aceasta, lumea ii uraste.

Hainele ne aduc aminte de pedeapsa !

Ca si rusinea, hainele sunt o urmare a caderii in pacat. Pana la alungarea din rai, Adam si Eva nu au avut nevoie de haine. Astazi ne imbracam pentru a nu sta dezbracati si nu stam dezbracati pentru a nu ne rusina de goliciunea noastra si pentru a ne proteja trupul de intemperiile vremii. Deci, astazi ne imbracam dintr-o nevoie reala, iar nu fara rost. Pana la cadere nu a existat rusinea, nici frigul iernii, nici arsita verii.

Sfantul Ioan Gura de Aur zice: "Insusi faptul acoperirii trupului cu haine este o vesnica aducere-aminte de izgonirea din rai si de pedeapsa pe care au luat-o, dupa calcarea poruncii, protoparintii nostri. Mai inainte de neascultare, protoparintii erau goi si nu se rusinau, insa, dupa cadere, "au cusut frunze de smochin si si-au facut acoperamanturi imprejurul trupului" (Facere 3, 7). Astfel, noi, cei ce mai inainte (in rai) eram acoperiti de darul lui Dumnezeu si nu aveam trebuinta de haine, pentru care pricina facem din aceasta amintire a pedepsei un prilej de a alerga dupa haine stralucite si de mult pret? (...) Imbracamintea hainelor sa se faca noua vesnica aducere-aminte si invatatura despre caderea din bunatati si despre pedeapsa pe care neamul oamenilor a primit-o pentru neascultare."

Sa ramanem imbracati cum trebuie !

De luat aminte: "Haina il face (cumva) pe om; oamenii dezbracati nu au aproape nicio influenta in societate." (Mark Twain) Haina nu-l face pe om, dar spune multe despre cum este. Sa avem grija ce haine purtam, in ce haine ne prezentam lumii si mai ales in ce haine venim inaintea lui Dumnezeu.

Haina care inspira bunacuviinta va fi cinstita si de oameni, si de Dumnezeu, pe cand haina care aprinde poftele trupului (desfranarea) va fi dispretuita si de oameni, si de Dumnezeu. Doar curvarii o vor aclama si o vor cinsti, dar nu pentru cel care o poarta, ci pentru ei insisi, ca sa-si satisfaca nevoile irationale.

Trebuie inteles faptul ca un om care se dezbraca sau semi-dezbraca de bunavoie in public s-a dezbracat mai intai de sfiala si de curatia sufletului. Omul dornic sa-si arate goliciunea in public arata prin aceasta ca nu i-a mai ramas nimic altceva de aratat lumii.

Cei patimasi, peste golul sufletesc, adauga un gol trupesc. Iar a nu mai tine seama de rusine, inseamna a mari rana, in loc de a cauta vindecarea. Rusinea multora a pierit nu pentru ca au ajuns la dragostea curata de dinainte de caderea in pacat, cum au facut sfintii, ci pentru ca au ajuns sa iubeasca pacatul intr-atat incat sa nu mai poata trai altfel.

*

Dezbracarea patimasa a trupului ascunde (indica) o goliciune sufleteasca !

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

16 Iulie 2014

Vizualizari: 10119

Voteaza:

Ce ascunde dezbracarea ? 4.60 / 5 din 10 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Rusu JenicaPostat la 2014-07-18 18:00

    Rusu JenicaPostat la 2012-11-17 06:36 Am citit cu atentie articolul si impartasesc aceleasi valori ale modestiei , umilintei, seriozitatii si decentei. In privinta faptului ca Adam si Eva ar fi fost goi inainte de caderea in pacat am alta opinie , cred eu, fundamentata pe intelegerea textului din Sfanta Carte. Cuvintele ebraice "arom" ( "gol", "dezbrăcat" - niciodata cu sensul de dezbracat total ) , "erom" si/sau "bush" ("rusine", "dezamagire", "inselare" - de exemplu Iov 19 vorbeşte despre ruşinea pe care ar trebui să o simtă prietenii lui Iov ca urmare a purtării nepotrivite pe care au avut-o acuzând pe nedrept un om ) ne conduc spre o alta concluzie. Deasemenea mai pot prezenta ca argument aditional un articol : "Tradiţia ortodoxă arată că Adam şi Eva erau înveşmântaţi cu necreată lumină, lumină pe care au pierdut-o prin mândrie şi nesupunere, primind în schimb îmbrăcăminte de piele4. Împodobiţi cu veşminte dumnezeieşti, Adam şi Eva s-au lepădat de ele, atunci când au încălcat porunca primită, făcându-se nevrednici pentru altfel de haine decât cele ale cărnii5. Veşmântul dumnezeiesc, după Tradiţia ortodoxă, este prezenţa luminoasă a lui Dumnezeu care îi înconjura pe Adam şi Eva. Goliciunea nu devine vizibilă decât atunci când această lumină se retrage din jurul lor. Atunci, Adam şi Eva se văd îngreunaţi de grosimea trupului lor, îmbrăcat în piele. Iar în Eden, „pielea de animal”, ucis în acest scop, nu-şi are locul, pentru că moartea nu exista încă. Haina de piele e greutatea trupului lipsit de lumina şi de slava dumnezeiască ce îi transfigura pe Adam şi Eva. Adam nu-şi recunoaşte goliciunea decât după ce se leapădă, prin neascultare, de veşmântul divin6. În locul veşmântului de lumină, Adam şi Eva se îmbracă în haine de ruşine7 şi, datorită nesupunerii, sunt dezbrăcaţi de harul divin şi scoşi afară din împărăţia veşnică8. Tocmai datorită acestei pierderi de har necreat şi luminos, ca principiu al unităţii cuplului, Adam şi Eva îşi resimt atât de dureros goliciunea… Goliciune care nu e decât urmarea pierderii veşmântului harului necreat9. Pierderea harului divin provoacă celor care şi-o amintesc şi îi percep consecinţele în sufletul lor, o durere insuportabilă. Iar căsnicia poartă semnul acestui mister" 4) Fac. 3, 21. (5) Triod; Duminica lăsatului sec de brânză; Izgonirea lui Adam din Rai; Luminînda, Glas 6. (6) Ibid.; Orthros; Cîntarea 6. (7) Ibid.; Cîntarea 7. (8) Ibid.; Lunea celei dintîi săptămîni a Postului Mare; Cîntarea 1, Glas 1. http://tainacasatoriei.wordpress.com/2008/03/04/casnicia-ca-institutie-paradisiaca/ Ce parere aveti?

  • Constanta SzlavicsPostat la 2014-07-17 19:22

    Trist!! "Trebuie inteles faptul ca un om care se dezbraca sau semi-dezbraca de bunavoie in public s-a dezbracat mai intai de sfiala si de curatia sufletului. Omul dornic sa-si arate goliciunea in public arata prin aceasta ca nu i-a mai ramas nimic altceva de aratat lumii." Multumesc.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact