Cele doua majoritati

Cele doua majoritati

De aproape un deceniu nu imi da pace o intrebare: cum poate fi o tara in acelasi timp majoritar religioasa si majoritar corupta? Dilema a fost formulata initial de un prieten, episcop catolic german, cunoscator al Europei de Est si admirator al Romaniei. Entuziasmul lui, hranit de vizitele la manastirile noastre, era sistematic domolit de revenirea brutala la agenda zilei dominata de scandaluri, fraude, deturnari de fonduri, complicitati, furturi, privatizari trucate, plicuri, cadouri si alte atentii. Nu pretindea ca Germania ar fi fost cea mai corecta cu putinta, arogandu-si astfel un ascendent moral, nici nu dorea, cu atat mai putin, sa lezeze sensibilitatea gazdelor, ci se intreba pur si simplu, uimit, cum stau in relatie doua majoritati atat de diferite. Nedumerirea lui, sa recunoastem, probeaza trasatura fundamentala a oricarei intrebari bune: ne provoaca la reflexie. Fara sa cred ca am gasit raspunsul, am cel putin un inceput de explicatie.



Intai de toate, este important sa lamurim un cliseu cultivat de cei care se grabesc sa identifice raporturi de cauzalitate intre confesiunea religioasa si dezvoltarea sociala. Instalati comod intr-o falsa obiectivitate, acestia acuza prompt nefericirea de a fi ortodocsi: daca am fi fost catolici, zic ei, Romania ar fi fost mult mai repede primita in Uniunea Europeana, am fi fost cel putin ca polonezii sau ca ungurii, am fi rezistat mai bine comunismului, am fi avut azi autostrazi si bunastare. Asemenea proiectii „ce-ar-fi-fost-daca” nu sunt doar sterile, insa tradeaza o defectuoasa punere in pagina a destinului personal si de grup. In logica unor asemenea regrete, am putea sa ne plangem de faptul ca Romania nu este mai mare, ca nu are iesire si la Mediterana, ca nu a castigat Campionatul Mondial de Fotbal, ca nu i se recunosc inventiile capitale pentru omenire, de la aspirina la calorifer, si asa mai departe. Or, faptul ca nu exista un automatism intre religie si progres se poate cu usurinta verifica, de pilda, in America Latina, majoritar catolica, dar si in Irlanda, avand un profil confesional mixt, catolic si anglican, pana in prezent una dintre cele mai polarizate economic tari ale UE, in ciuda cresterii spectaculoase din ultimele decenii. Ducand pana la capat logica unora, este cumva ateismul cheia progresului Chinei?

Intelegandu-ne asadar in termeni realisti timpul si locul, sa revenim la intrebarea episcopului german. Dilema acestuia, care trebuie sa devina si a noastra, scoate in evidenta nu faptul ca suntem cu totii corupti, o supozitie evident falsa, ci situatia in care majoritatea religioasa nu reuseste sa induca in spatiul public valori si repere prin care coruptia, latenta in orice societate, sa nu ajunga atat de raspandita. In ciuda majoritatii religioase, masurabila ca atare prin instrumente sociologice, tot cantitativ se poate constata cum statul postcomunist in ansamblu functioneaza la noi dupa criterii corupte. In ciuda Ortodoxiei, mediul de afaceri, dar si cel intelectual, pentru a nu mai vorbi despre clasa politica sau chiar despre cler, inclina zilnic spre practici „neortodoxe”. In ciuda supranumelui de „gradina a Maicii Domnului”, Romania este la ora actuala puternic poluata, in primul rand mental si comportamental. De ce? Ce ii lipseste majoritatii religioase? Ei bine, mi se pare ca am ajuns la momentul critic in care platim lipsa de traducere a valorilor spirituale in tot atatea valori publice. Dimensiunea liturgica nu este secondata in mod evident de cea etica. Comuniunea duhovniceasca, a carei experienta o facem in biserica, se regaseste, in consecinta, din ce in ce mai greu in comunitatea civila. Daca asa stau lucrurile, este limpede ca avem nevoie in parohiile noastre de o cateheza aprofundata, astfel incat credinta sa fie in cunostinta de cauza. Nu este suficient sa declaram, ci trebuie sa probam calitatea de crestini. Inclusiv sau mai ales prin asumarea consecintelor. Una ar fi tocmai necesitatea acordului dintre teorie si practica, dintre cuvant si fapta, dintre munca si plata, dintre nevoile proprii si cele ale altora, dintre aspiratie si capacitate, dintre greseala si iertare, dintre interes si dreptate. Doar aparent simplu spus, cred ca este momentul sa luam credinta in serios. Intrupat in istorie, Dumnezeu este solidar cu noi, iar nu complice!

Radu Preda

 Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 01 August 2025

Pe aceeaşi temă

18 Martie 2013

Vizualizari: 874

Voteaza:

Cele doua majoritati 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

coruptia crestinii

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact