Credinta adevarata nu accepta imposibilul

Credinta adevarata nu accepta imposibilul

Credinta este esenta vietii crestine, ea izvorand din cunoasterea lui Dumnezeu. Credinta autentica nu cunoaste limite, precum vedem adesea in vietile sfintilor, care au intrupat cuvantul evanghelic: "De poti crede, toate sunt cu putinta celui ce crede" (Marcu 9, 33).

Crezand cu toata inima, in ciuda oricarei imposibilitati lumesti, Dumnezeu poate trece peste toate legile firii, implinind lucrul dorit. Aceasta spune Mantuitorul, cand zice: "Daca veti avea credinta in voi cat un graunte de mustar, veti zice muntelui acestuia: Muta-te de aici, dincolo, si se va muta; si nimic nu va fi voua cu neputinta" (Matei 17, 20).

Credinta adevarata nu accepta imposibilul

In jurnalul sau, Sfantul Ioan de Kronstadt, noteaza: "Cand citim ca Dumnezeu "cheama la fiinta cele ce inca nu sunt" (Romani 4, 17), inseamna ca daca as cere si ceea ce nu este inca, El mi l-ar putea da, facandu-l. Pot sa cer ceea ce este cu neputinta, stiind ca pentru Dumnezeu toate sunt cu putinta. Inseamna ca, nici in aceasta privinta nu mi se pun oprelisti, fiindca Dumnezeu poate face pentru mine chiar si ceea ce, dupa mintea mea, este cu neputinta. Nenorocirea vine, insa, de-acolo de unde, in credinta noastra, se amesteca o judecata mioapa, care, asemenea unui paianjen, prinde adevarul in plasa rationamentelor, concluziilor si analogiilor sale."

Se stie ca atotputernicul Dumnezeu foloseste adesea lucruri nesemnificative, pentru a implini lucruri imposibile. Sa ne gandim si numai la orbii pe care Mantuitorul ii vindeca de orbire, prin ungerea ochilor cu tina. Daca aceia s-ar fi limitat la "tratamentul" vazut, ei ar fi renuntat imediat la ajutorul lui Dumnezeu, insa ei nu au pus la indoiala puterea Celui care a hotarat calea de vindecare. Acei orbi credeau cu o credinta neclintita, care nu accepta imposibilul.

Noi, insa, fiind supusi caderii, am ajuns sa ne intemeiem credinta pe ceea ce vedem, auzim si simtim, adica pe lucruri sensibile. A avea credinta intr-un lucru nu este totuna cu a-l inregistra pe acela prin simturi, precum spune parintele Nicolae Steinhardt. Pentru aceasta, cel care crede cu adevarat, poate fi socotit drept incult sau nebun, el parand lumii a nu fi in stare sa-si dea seama de imposibilitatea unui lucru.

Parintele Valerian, de la Manastirea Patrunsa, spunea ca Dumnezeu parca dinadins face totul pe dos, ca sa il zapaceasca pe diavol, care nu mai stie cum sa lucreze, iar pe noi sa ne faca sa renuntam la pretentiile absolute de intelegere a lucrurilor. Credinta autentica se naste, creste si rodeste tocmai in acele momente in care acceptam purtarea de grija a atotputernicului Dumnezeu, pentru care toate sunt cu putinta.

Precum mortii inviati nu au intors la credinta pe cei care i-au vazut, tot asa, nici astazi, cei vindecati in chip minunat de cancer sau alte boli incurabile nu intorc la credinta pe cei din jurul lor. Acest lucru se datoreaza numai libertatii fiecaruia de a accepta credinta sau a o nega, libertate despre care, F.M. Dostoievski, spune: "Daca Dumnezeu n-a coborat de pe cruce, pricina este ca voia sa-l converteasca pe om, nu prin constrangerea unui miracol exterior evident, ci prin libertatea de a crede si dandu-i prilejul de a-si manifesta indrazneala."

Fiecare obstacol (fizic sau rational) peste care trecem, pentru increderea pe care ne-am pus-o in Dumnezeu, se va preface in temelie neclintita a credintei, atunci cand rugaciunea va fi ascultata, iar dorinta va deveni fapt.

Sfantul Apostol Pavel ne indeamna, zicand: "Cercetati-va pe voi insiva, daca sunteti in credinta; incercati-va pe voi insiva" (II Corinteni 13, 13). A ne cerceta propria credinta inseamna a vedea de credem cu adevarat, iar acest lucru il putem face mai ales privind la cum ne comportam in momente deosebite ale vietii noastre, precum: o implinire, un necaz, o boala grea, un accident, o situatie fara scapare etc.

Mantuitorul Iisus Hristos, invatandu-ne sa ne rugam intoteauna, fara a ne pierde nadejdea, precum vaduva care insista pe langa judecatorul cel nedrept, a spus: "Fiul Omului, cand va veni, va gasi, oare, credinta pe pamant?" (Luca 18, 8). Potrivit sfintilor care au vorbit despre acele vremuri, atunci, unii nu vor crede deloc, altii vor crede gresit, altii vor crede prea putin, iar numai o parte vor mai crede cu adevarat. Intrebarea de mai sus, adresata noua, trebuie sa ne zdruncine, mai ales intr-o vreme in care multi dintre noi ne numim credinciosi, insa credinta noastra este neroditoare.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

25 Septembrie 2012

Vizualizari: 4934

Voteaza:

Credinta adevarata nu accepta imposibilul 5.00 / 5 din 5 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Marcu AdrianPostat la 2012-09-26 09:38

    Multumim pentru acest articol plin de invatatura.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact