Cum impaca bossonul Higgs pe Darwin cu Hristos

Cum impaca bossonul Higgs pe Darwin cu Hristos

Recentele date privitoare la bossonul Higgs vin parca sa confirme denumirea populara a acestuia de “particula lui Dumnezeu”. Mai mult, el poate fi si un factor de dialog intre cei ce au sectarizat atat credinta, cat si stiinta, introducand o falsa disputa intre evolutionism si creationism. O stire recenta reuseste sa bulverseze lumea stiintifica a fizicii: noile date despre bosonul Higgs, aplicate in cadrul teoriilor despre Big-Bang arata ca Universul ar fi trebuit sa fi intrat deja in colaps, cu ceva miliarde de ani in urma. Si totusi existam. Asta inseamna ca parte dintre teoriile fizicii de pana acum trebuiesc regandite.

Chestiunea arata un lucru indubitabil: ipotezele stiintifice nu sunt infailibile. Doar legile firii (pe care stiinta le descopera) si Creatorul lor raman asa cum sunt.

Dar pentru a ajunge la acestea, trebuiesc verificate aceste ipoteze. De buna seama, stiinta si religia se aseamana cel putin intr-un punct. Ambele pot suferi de sectarism si extremism. Asa cum in crestinism (de pilda) exista numeroase confesiuni care inca isi mai disputa teorii teologice, tot asa comunitatea stiintifica a lumii are parte de curente diverse de idei, discutii, polemici, uneori duse pana la extrem. Daca, in trecut, una dintre ispitele religiei a fost aceea de a nega stiinta fizica, astazi asistam la un revers: stiinta vrea neaparat sa devina religie. În cazul creationism versus evolutionism, avem de-a face, de fapt, cu opozitia fortata a doua viziuni asupra aparitiei lumii animale si a omului. Creationismul sustine ca totul a fost creat de catre Dumnezeu, evolutionismul afirma ca toate au aparut urmare a evolutiei speciilor dintr-una intr-alta. Într-o oarecare masura, aceste doua viziuni nu se contrazic deloc, deoarece creationismul arata cine a facut, iar evolutionismul spune cum.

Exista incercari de apropiere intre ele, dar exista si incercari de separare artificiala, prin rastalmaciri. Desi Darwin, devenind deist si agnostic, a recunoscut totusi existenta unui plan al creatiei si a unui Creator, dra si dificultati ale propriilor teorii, „ucenicii” sai au ajuns astazi la grave rastalmaciri, precum provenienta omului din cimpanzeu, teorii eugeniste sau campanii ateiste intense. Lucruri deloc noi, daca ne gandim ca Sf. Pavel va sesiza ca unii savanti: „zicand ca sunt intelepti, au ajuns nebuni”. (in limbaj biblic, "nebun” este cel ce neaga existenta divinitatii, ateul). Iar Albert Einstein a cugetat si el la un moment dat ca: "Stiinta fara religie este schioapa, religia fara stiinta este oarba.”

Din pacate, aceste viziuni s-au infiltrat si la nivel inalt juridic. De pilda, Curtea Suprema a USA a decis, in 1987, ca creationismul este o credinta religioasa, nu o teorie stiintifica, motiv pentru care nu poate fi predat in scoala publica. Similar, nici Europa n-a scapat, in 2007 Consiliul Europei cerand statelor membre sa se opuna predarii creationismului ca disciplina stiintifica, el neputand fi pus pe picior de egalitate cu evolutionismul. Prin aceasta s-a deschis o adevarata cutie a Pandorei: scientismul devine religie, limitand chiar libertatea religioasa si de constiinta.

Mai grav e ca deciziile respective contrazic chiar si evolutionismul, care presupune religia ca fiind o achizitie culturala a lui Homo erectus sau Homo sapiens. Daca Hristos n-a existat in realitate si revelatiile biblice sunt doar povesti, de ce as crede ca au existat marile personalitati ale lumii, sau de ce as crede in teorii stiintifice care sunt inca in zona speculatiilor si a ipotezelor? Asta in timp ce alti cercetatori sustin ca existenta sufletului ar putea fi explicata stiintific. Dar pentru ca tot suntem la ipoteze, imi permit sa lansez si eu una.

Daca Dumnezeu a creat lumea animala si vegetala dupa anumite principii observabile de catre stiinta, atunci cat de greu i-ar fi fost sa aplice aceste principii si la crearea omului? Ce L-ar fi impiedicat sa creeze trupul omului "din tarana", luand ca model regnul animal (deja creat cu oase, muschi, plamani si sange) si desavarsindu-l, dupa care a insuflat in om chipul si asemanarea Sa? Asa s-ar explica si lipsa unei legaturi de tranzitie intre cimpanzeu si om, care n-ar mai fi necesara. Caci e clar tuturor ca omul este unic si superior intregii lumi animale. Iar Dumnezeu ar putea fi „motorul” unui anume tip de evolutie.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 31 Iulie 2025

01 Iulie 2014

Vizualizari: 1625

Voteaza:

Cum impaca bossonul Higgs pe Darwin cu Hristos 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Claudiu NanPostat la 2015-02-23 21:02

    Puteti va rog sa specificati care oameni de stiinta afirma ”provenienta omului din cimpanzeu”? - asa ceva nu exista in teoria evolutiei!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact