Cum ne inchinam in oras?

Cum ne inchinam in oras?

In drumul nostru, trecem zilnic pe langa sfintele biserici, aflate mai intotdeauna la drumul mare, in vazul tuturor. Astfel, mergand grabiti sau aflandu-ne in vreo masina sau tramvai, ne inchinam cu semnul sfintei cruci si trecem mai departe. Aceasta insemnare a noastra cu sfanta cruce este atat o rugaciune concentrata, cat si o marturisire publica de credinta. Cum ne inchinam, insa, in alte situatii in care acest lucru se cere de la sine?

De ce ne inchinam cu sfanta cruce ?

Inchinarea crestinilor cu semnul sfintei cruci s-a practicat inca din timpul Sfintilor Apostoli, aceasta insotind cele mai diverse fapte. Astfel, in lucrarea "De corona militis", in care Tertulian aproba purtarea unui soldat crestin, care n-a vrut sa poarte cununa de lauri, cu prilejul unui dar primit de la imparat, preferand inchisoarea si moartea, gasim scris: "La fiecare pas si la fiecare fapta, ne insemnam cu semnul Sfintei Cruci."

Inchinandu-ne cu semnul sfintei cruci, diavolii stau departe de noi, caci se tem de arma care i-a biruit si a sfaramat portile iadului. Despre puterea inchinarii cu sfanta cruce, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Nici un duh necurat nu va indrazni sa se apropie de voi, vazand pe fata voastra arma care l-a doborat, aceasta sabie sclipitoare a carei lovitura de moarte a primit-o."

Ne inchinam cu sfanta cruce cand trecem pe langa o sfanta biserica, cand auzim clopotele bisericii, cand trecem pe langa un cortegiu funerar, cand tuna, fulgera sau ploua cu grindina, cand aflam o veste greu de primit sufleteste, cand ne asezam la masa si cand terminam de mancat, cand iesim din casa si cand incepem lucrul, cand pleacam in calatorie, si oridecate ori simtim nevoia de a chema ajutorul lui Dumnezeu. Spre exemplu, ne putem inchina atunci cand suntem napaditi de ganduri vatamatoare de suflet, spre a redobandi linistea mintii.

Cum ne inchinam in oras?

Daca, in biserica, ne inchinam in mod firesc, intr-un loc public putem simti o oarecare jena sa ne insemnam cu semnul sfintei cruci. Acest lucru se datoreaza nu atat celor din jurul nostru, care sunt neatenti sau necredinciosi, cat noua insine, care nu traim o comuniune de taina cu Dumnezeu. Despre inchinarea cu semnul sfintei cruci, Sfantul Chiril al Ierusalimului spune: "Sa nu ne rusinam a-L marturisi pe Cel rastignit."

Deci, in oras se cuvine sa ne inchinam ca si in biserica, cu credinta, cu smerenie si cu dragoste de Dumnezeu. Cu credinta, caci increderea in Dumnezeu nu ne rusineaza, cu smerenie, caci nu mai suntem ai lui Dumnezeu atunci cand savarsim un lucru cu fatarnicie, spre a fi vazut de ceilalti, si cu dragoste de Dumnezeu, caci ne se cuvine a tine mai mult la parerea lumii, decat la petrecerea impreuna cu Dumnezeu.

Pe langa situatiile amintite mai sus, se cuvine sa ne insemnam cu sfanta cruce si oridecate ori mancam in oras. Indiferent unde luam masa, mancarea ramane un mare dar al lui Dumnezeu facut noua. Astfel, oriunde am manca, se cuvine sa inchinam mancarea (inchinarea lucrurilor) si pe noi insine, fara a ne rusina de cei din jurul nostru, care ne pot privi descumpaniti, daca nu chiar dispretuitor.

Marturisind public credinta noastra, privirile sau cuvintele celor care nu se inchina au libertatea de a ne viza, direct sau indirect, insa a ne simti stanjeniti de vreun cuvant sau privire straina tine de noi, indicand un soi de rusine sau lipsa de curaj proprie. In situatiile date, nu ne inchinam pentru a-i sfida pe ceilalti sau a le demonstra cat de siguri suntem pe noi insine, ci pentru ca astfel au procedat sfintii si mucenicii, care au preferat sa fie dispretuiti sau ocarati de lume, decat sa ascunda credinta si dragostea lor de Dumnezeu.

Practic, cum ne inchinam?

Ne inchinam cu mana dreapta, tinand degetul mare si urmatoarele doua strans unite, inchipuind persoanele Sfintei Treimi, iar degetul mic si cel de langa el indoite, in podul palmei, inchipuind cele doua firi ale Mantuitorului Iisus Hristos (Dumnezeu adevarat si Om adevarat) sau pe Adam si Eva, pocaindu-se, in genunchi, inaintea lui Dumnezeu.

Tinand mana astfel, o ducem mai intai la frunte, rugandu-L pe Dumnezeu sa ne lumineze mintea si sa ne dea intotdeauna gandul cel bun; apoi, la piept, marturisind ca Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat, facandu-se om, asemenea noua, pentru a noastra mantuire; iar mai apoi, la umeri, cerand lui Dumnezeu puterea de a lucra cele bineplacute Lui; mai intai la umarul drept, caci Iisus Hristos s-a inaltat la ceruri si s-a asezat de-a dreapta Tatalui, iar mai pe urma la umarul stang.

Rugaciune cu puterea Sfintei Cruci

"Sa invie Dumnezeu si sa se risipeasca vrajmasii Lui si sa fuga de la fata Lui cei ce-L urasc pe Dansul. Sa piara cum piere fumul, cum se topeste ceara de fata focului, asa sa piara demonii de la fata celor ce-L iubesc pe Dumnezeu si se insemneaza cu semnul Crucii, zicand: Bucura-te, preacinstita si de viata facatoare Crucea Domnului, care alungi pe diavoli cu puterea Celui ce S-a rastignit pe tine, a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, Care S-a pogorat la iad si a calcat puterea diavolului si te-a daruit noua pe tine, cinstita Crucea Sa, spre izgonirea a tot vrajmasul. O, preacinstita si de viata facatoare Crucea Domnului, ajuta-mi mie cu Preasfanta Fecioara Nascatoare de Dumnezeu si cu toti Sfintii in veci. Amin."

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

23 Februarie 2013

Vizualizari: 7226

Voteaza:

Cum ne inchinam in oras? 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Monalisa MonaPostat la 2013-03-06 12:35

    Informatii extremd e utile, va multumesc. Spre exemplu, nu stiam ce semnifica: "degetul mic si cel de langa el indoite, in podul palmei". O zi buna!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact