Cum reducem canonul primit la Spovedanie ?

Cum reducem canonul primit la Spovedanie ?

Spovedania este una dintre Tainele Bisericii. Prin marturisirea cu parere de rau (pocainta) a pacatelor, inaintea preotului duhovnic, Iisus Hristos Insusi ne iarta pacatele si ne da harul Sfantului Sau Duh, spre tamaduire si spre mantuire. Iertarea pacatelor vine, in fapt, prin punerea mainilor preotului pe capul credinciosului, in timp ce rosteste rugaciunea de dezlegare, din Molitfelnic.

Spovedania nu se face, insa, numai pentru impartasirea cu Sfintele Taine, ci si pentru cunoasterea de sine, pentru primirea dezlegarii de sub osanda pacatelor savarsite, pentru slabirea patimilor care ne inrobesc si pentru intarirea nadejdii de mantuire.

Canonul de la Spovedanie

In vederea tamaduirii sufletului, in functie de gravitatea pacatelor savarsite de credincios, cu dragoste si discernamant, duhovnicul randuieste acestuia un anumit canon.

Sfintii Parinti au randuit canoane pentru fiecare pacat in parte. Cunoscand aceste canoane, dar netrecand cu vederea nici unicitatea fiecarui credincios, duhovnicul este dator a se folosi de canoane.

Reducerea canonului randuit de duhovnic se face in masura in care inima credinciosului izvoraste o pocainta tot mai puternica. Cu cat credinciosul isi sporeste nevointele duhovnicesti si rugaciunea, cu atat preotul duhovnic poate scadea masura canonului opririi de la impartasirea cu Sfintele Taine.

Cum se da canonul ?

Citim in Molitfelnic: "Si, zicand sfarsitul dezlegarii, insemneaza chipul Crucii, cu mana, pe capul celui ce s-a marturisit. Si asa, slobozindu-l cu pace, sa-i dai canonul dupa potriva pacatelor lui; si, de va fi facut pacate mai multe si mai mari, sa-i dai canon mai mare, adica sa fie oprit de la Sfanta Impartasire ani mai multi; iar cele mai usoare pacate sa-i ierti lui, pentru canonul cel mai mare ce i-ai dat.

Insa, pentru pacatele mari, sa zici catre dansul asa:

Fiule, atatia ani poruncesc dumnezeiestii Parinti sa nu te impartasesti cu Sfintele Taine, ci numai sa bei Aghiasma Mare; si, de vei tine sa nu te impartasesti, ti se vor dezlega pacatele tale, iar de vei indrazni, peste porunca Sfintilor Parinti, ca sa te impartasesti, atunci te vei socoti al doilea Iuda; iar de vei fi bolnav si tare slab, temandu-te de moarte, atunci sa te impartasesti; si, de te vei insanatosi, iarasi vei ramane in anii ce ti s-au poruncit, pana cand vei implini canonul; iar daca te vei impartasi de frica mortii, plinind canonul cel dintai, ti se va socoti alt canon pentru impartasire si-l vei plini si pe acela."

Cand incepe canonul ?

Tot in Molitfelnic, citim: "Sa socotesti si aceasta, duhovnice: Ca de va fi parasit omul pacatul, dintru aceeasi vreme sa ia si canonul. De pilda: un om a facut pacate de moarte, ucidere sau desfranare, pentru care zece ani sa se lipseasca de Sfanta Impartasire; pe acesta sa-l intrebi, si de va fi parasit de doi ani acel pacat, sa-i dai opt ani, scazandu-i pe cei doi; iar de va fi parasit de cinci ani, tu sa-l canonesti numai cu cei cinci. Si altele asa sa faci scadere.

Ca, dupa cum graieste marele Vasile, cata vreme va face omul pacatul si nu se va impartasi, cu nimic nu i se scade canonul opririi de la Sfintele Taine, daca nu paraseste pacatul; si, de se va intampla ca iarasi sa cada in pacat, iarasi din inceput se cuvine sa i se dea canonul."

Reducerea canonului de la Spovedanie

Biserica recomanda tinerea in intregime a canoanelor de oprire de la impartasirea cu Sfintele Taine, atunci cand credinciosul nu face eforturi de indreptare, precum si prescurtarea canoanelor, pana la masura hotarata de Sfantul Ioan Postitorul, atunci cand credinciosul simte o pocainta adanca.

Preotul duhovnic masoara pocainta credinciosului si hotaraste canonul potrivit.

Cum se reduce canonul opririi de la impartasire ?

Canonul randuit pentru pacate se reduce in functie de nevointele pe care credinciosul si le asuma cu toata inima. In randul acestor nevointe se numara urmatoarele: renuntarea la vin, carne, branza, oua, peste sau untdelemn, pentru un anumit timp, apoi ajunarea, rugaciunea, facerea de metanii si milostenia. Pentru fiecare nevointa in plus, duhovnicul poate scadea un an din canon.

Parintele Cleopa Ilie numeste o serie de nevointe care, asumate de credincios, duc la scaderea canonului opririi de la Sfanta Impartasanie, dupa cum urmeaza: daca se tin toate posturile de peste an si zilele de miercuri, vineri si luni; daca se tine post negru in zilele de miercuri si vineri, pana la apusul soarelui, vreme de un an de zile; daca se renunta la vin, alcool si carne, pentru un an de zile; daca se face milostenie, o suta de metanii si se rosteste Psalmul 50 de sapte ori pe zi, vreme de un an de zile; daca se fac o suta de metanii pe zi. Pentru toate acestea, se scad cate doi ani din anii canonului.

Postul, ajunarea, privegherea, rugaciunea, metaniile si milostenia pot sa-l faca pe cel credincios mai curand vrednic de a se impartasi cu Sfintele Taine, decat daca nu ar ajuna, nu s-ar ruga si nu ar face metanii, ci ar astepta numai implinirea timpului hotarat de duhovnic.

Canonul 3 al Sfantului Ioan Postitorul

In al treilea canon al sau, Sfantul Ioan Postitorul spune: "Eu socotesc ca celor care judeca drept, nu li se pare ca scurtarea de catre noi a timpului de pocainta nu este o parere salvatoare, deoarece nici Parintele Vasile cel Mare si nici cei mai vechi dumnezeiesti parinti ai nostri nu au stabilit pentru cei ce pacatuiesc vreo ajunare, sau priveghere, sau numar de plecari de genunchi, fara numai indepartarea de la Sfanta Impartasanie.

Noi am socotit ca, in privinta celor care se pocaiesc cu adevarat si cu sarguinta isi chinuiesc trupul cu disciplina aspra, si cu intelepciune isi schimba viata, contrabalansand rautatea anterioara dupa masura infrangerii, sa masuram si scurtarea timpului de pocainta.

De pilda, daca cineva ar primi sa nu bea vin in anumite zile, am judeca sa-l iertam si noi un an din epitimia (canonul) hotarata de catre Parinti, pentru greseala lui. Asijderea, daca, ar fagadui retinerea de la carne pana la un timp, am socotit sa-i taiem alt an, iar daca de la branza si de la oua, sau peste, sau de la untdelemn, si astfel pentru fiecare retinere de acest fel sa-i iertam un an. Tot astfel sa procedam daca acela va voi sa imblanzeasca pe Dumnezeu prin imbelsugatele plecari de genunchi; si mai ales de va arata ravna si hotarare nestramutata pentru milostenie.

Iar daca cineva, dupa pacatuire, s-a dedat vietii de Dumnezeu iubitoare si singuratice (calugarie) am socotit ca este bine sa dobandeasca iertare inca si mai scurta, ca, prin acest fel de vietuire, sa razbune in viitor patima respectiva in cursul vietii."

Cand inceteaza canonul ?

Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Timpul nu slujeste la nimic. Noi nu intrebam daca rana a fost deseori pansata, ci daca pansamentul l-a facut bine pe penitent. Numai ranitul ne arata cand este momentul potrivit sa-l scoatem."

Canonul nu este o pedeapsa a lui Dumnezeu, aplicata prin preot, ci un medicament necesar vindecarii sufletului celui biruit de patimi. Rolul canonului este acela de a-l readuce pe om la locul sau cel dintai, adica de a-l face madular sanatos si viu al trupului tainic al lui Hristos.

*

Canoanele sunt medicamente impotriva pacatelor, iar nu pedepse.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Mai 2022

Vizualizari: 11353

Voteaza:

Cum reducem canonul primit la Spovedanie ? 5.00 / 5 din 6 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • ion mirosanuPostat la 2014-01-15 12:24

    Asa bine descrise fiind , canoanele , ni le putem aplica si singuri , dupa putinta fiecaruia , astfel incat , zi dupa zi , tot cautand sa stim , cata este credinta noastra in mantuire si ce suntem pregatiti sa facem pentru Dumnezeu . Retinerile noastre nu trebuie sa ne intristeze viata ci sa o faca mai vesela , vazand cu cata usurinta putem renunta la orice este al trupului spre a dobandi ce este al sufletului , care este nemuritor si toate , ale lui Dumnezeu . Asta nu inseamna ca trebuie sa ne chinuim ori uratim , ci sa ne imbogatim . Concentrandu-mi atentia spre dobandirea anumitor insusiri , prin aceste fapte , personal , am descoperit cati oameni minunati vietuiesc in jurul meu , mai inainte , neobservati fiind , mie , acestia .

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact