Curajul de a denunta raul

Curajul de a denunta raul

O caracteristica fundamentala a desavarsirii umane este denuntarea raului, indiferent de forma sa de manifestare. Un model gasim in persoana Sfantului Ioan Botezatorul. Astazi (marti, 24 iunie, n.a.) cinstim Nasterea sa. Bine ar fi daca i-am putea urma in frumoasa nebunie a curajului denuntarii.

Exista doua mari tipuri de denuntare a raului: denuntarea exterioara, cand raul este condamnat public si denuntarea interioara, un auto-denunt in fata propriei constiinte. Ambele au ca efect identificarea si parasirea raului. Insa denuntul exterior nu functioneaza corect fara cel interior. mai precis, nu poti sa demasti raul din jurul tau pana nu ai terminat mai intai cu cel din tine. Doar asa, denuntul public poate ajuta si folosi societatii. Altfel, el se transforma in concurs de acuze si scandal pe dosare si „scheleti in dulap”. Nu poti scoate eficient paiul din ochiul aproapelui tau daca nu ai invatat temeinic sa scoti barna din propriul ochi. Un bun model in acest sens este Sf. Ioan Botezatorul. Predica sa publica arata atat curajul de a denunta raul cat si priceperea de a oferi solutii eficiente.

Cuvintele sale aveau rostul de a trezi constiintele corupte. „Pui de vipere”, „pocaiti-va”, „aruncarea in foc” sunt cateva expresii consemnate in Biblie, pe care Sf. Ioan le adresa celor ce aveau nevoie de indreptare. Scutiti de asemenea „gingasii” nu erau nici aristocratii timpului, fariseii si saducheii si nici macar tetrarhul Irod Antipa, care luase de nevasta pe cumnata sa, Irodiada. De altfel, osandirea in public a acestei relatii va fi si motivul pentru care Sf. Ioan va fi martirizat. Nimic nou sub soare insa. Asemeni Sf. Ioan au patit multi din cei ce au demascat in mod public raul, viciul si coruptia. Aceasta nu face decat sa puna si mai mult in lumina curajul de a sluji Adevarului, nu minciunii. Dar nu poate oricine, desi toti suntem chemati.

Pentru a reusi, trebuie mai intai sa te cureti pe tine insuti de coruptie si tendinta de a negocia Adevarul. In lumea noastra, tacerea se poate cumpara si negocia, doar pentru simplul motiv ca in noi zac aliatii coruptiei morale: parvenitismul, comoditatea, confortul, pozitia sociala, conditionarile materiale, interesul propriu sau de grup etc. D-abia cand vom curati „partea din interior a paharului”, abia atunci vom reusi sa curatam si pe cea din exterior. „In lupta voastra cu pacatul, nu v-ati impotrivit inca pana la sange” scria Sf. Pavel celor ce se plangeau ca lupta cu raul este grea si produce suferinta si neplaceri. In alt loc, arata clar cu cine trebuie dusa aceasta lupta: „Caci lupta noastra nu este impotriva trupului si a sangelui, ci impotriva incepatoriilor, impotriva stapaniilor, impotriva stapanitorilor intunericului acestui veac, impotriva duhurilor rautatii, care sunt in vazduh.”

Cu alte cuvinte, minciuna, manipularea, viclenia, „tovarasiile rele” sunt cele ce trebuiesc evitate, daca vrem sa reusim desavarsirea noastra si a celor din jur. In acest context, denuntarea Mafiei ca fiind „excomunicata”, din partea Papei Francisc nu poate decat sa aduca o speranta in sufletele celor ce asteapta din partea oficialitatilor masuri mai clare si mai ferme pentru eliminarea relelor sociale. Am vazut intr-o filmare ca nici nu incepuse bine Papa sa vorbeasca despre „adorarea raului si dispretul pentru binele comun” pe care le reprezinta 'Ndragheta calabreza, ca cei aflati acolo si incepusera sa aplaude. Este usor de inteles, daca tinem cont ca astfel de structuri mafiote iau in stapanire nu grupuri izolate de oameni, ci intregi tinuturi si structuri administrative. In acest caz, viata cotidiana poate deveni un iad. Chiar daca demersul Papei ar putea fi apreciat ca simplu gest de imagine, ramane remarcabil faptul ca, dupa 20 de ani de la declaratia Papei Ioan Paul al II-lea, un alt Papa a avut curajul de a denunta in public actiunile crimei organizate. La noi, situatia pare ireala si rasturnata. Denuntul public a ajuns aproape un sport national, mai ales in lumea politica, mass-media fiind inundata de declaratii taioase si alarmiste la adresa pericolului in care sunt puse adevarul, corectitudinea, cinstea si onoarea. Noi chiar avem inflatie de denunturi si denuntatori. Uneori, cu inregistrari video si stenograme.

Din pacate, efectele nu sunt pe masura, caci faptele cotidianului adeseori nu sunt decat sursa de alimentare a noi denunturi. Tindem sa devenim o natiune captiva in rele, asemeni soarecelui care alerga intr-un cilindru si nu ajunge nicaieri. Nu producem decat un masiv circ mediatic, uneori cu impact planetar (vezi recentul caz in care este implicat fratele presedintelui) si, totodata, palide rezultate in domeniul indreptarii concrete a ceea ce numim, generic, „stat de drept”. Paradoxal insa, avem o zona in care se tace mai mult decat „asurzitor”: zona clericala. Daca s-ar face un clasament al luarii de pozitie in privinta curajului de a denunta raul, mi-e teama ca noi, clericii, am ocupa rusinoase locuri ultime. Majoritatea predicilor noastre sunt adeseori simple repetari din manuale, inutile plimbari ale auditoriului prin praful istoriei sau exemple grave ale practicarii limbajului de lemn. Uneori, din dorinta de indrepta lucrurile, se pornesc „razboieli” isterice si panicarde contra unor dusmani iluzorii. Desigur, sunt si exceptii, care reusesc sa decripteze cotidianul duhovnicesc pe intelesul credinciosilor, dar tocmai aici e problema: vorbim despre exceptii si nu despre regula. Se pare ca frica de a „deranja” prin polemici pe anumite subiecte este mai puternica decat curajul de a demasca raul din societate. Oare de ce? „Nu ne intereseaza” n-ar fi un raspuns convingator pentru Sf. Ioan Botezatorul.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 05 Octombrie 2025

Pe aceeaşi temă

24 Iunie 2014

Vizualizari: 1130

Voteaza:

Curajul de a denunta raul 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact