Eternitate si timp

Eternitate si timp


In crestinism, Dumnezeu are un caracter personal si, ca atare, poate trai pe mai multe registre, ca fiecare persoana; mai bine zis pe doua registre principale: registrul existentei in sine si registrul activitatii pentru altul.

           
Eternitatea dumnezeiasca, ca dialog al iubirii eterne,poarta in ea posibilitatea timpului, iar timpul - posibilitatea impartasirii de eternitate. Timpul este mediul prin care Dumnezeu conduce creatia spre odihna in eternitatea Sa. Sfintii Parinti marturisesc ca la eternitatea lui Dumnezeu partcipa deplin cel ce a devenit intreg al Lui si in acest caz si Dumnezeu devine intreg omului. Aceasta inseamna o iubire totala intre om si Dumnezeu. La acesat stare se ajunge prin efort si in timp.

           
Noi suntem limitati ca fiinte create, dar suntem creati dupa chipul lui Dumnezeu si acest lucru ne descopera ca suntem capabili de a ne depasi si tindem sa ne depasim. Aceasta introduce timpul, adica trecutul cu nemultumirea pentru ceea ce am fost si pentru gradul in care ne-am daruit, si viitorul cu tendinta de a fi mai mult si de a ne darui mai mult. De aici se vede ca Dumnezeu tine timpul de eternitatea Sa.

           
Dumnezeu asteapta “cu  indelunga rabdare” intoarcerea noastra la El, trezirea la iubirea pe care ne-o ofera. Dar simultan cu acesta El se bucura de atemporalitate. Ceea ce mareste paradoxul este ca bucuria iubirii intratreimice coexista cu asteptarea raspunsului persoanei omenesti si cu tristetea intarzierii lui: “Iata, Eu stau la usa si bat. Daca va auzi cineva glasul Meu si va deschide usa, voi intra la el”(Apoc. 3,20). Timpul inseamna pentru Dumnezeu durata asteptarii intre bataia Sa la poarta si fapta noastra de a o deschide. El nu intra cu forta in inima oamenilor. Dar Dumnezeu, asteptand, traieste timpul fara sa uite de eternitatea Sa, fara sa iasa din ea, in timp ce noi, cand nu auzim glasul Lui, traim un timp fara constiinta eternitatii.


Sensul timpului se poate vedea si in faptul ca noi tindem totdeauna spre viitor, ca nu ne aflam inchisi in ceea ce suntem si ca n-am ajuns nici la ceea ce vrem si ne cere existenta noastra sa fim.

           
Deci ceea ce este in noi este cautarea, aspiratia spre viitor, lasarea in urma a ceea ce suntem, intinderea spre alta tinta. Trebuie sa lasam ceea ce este, pentru ceva care nu este inca, pentru ca ceea ce este e pe cale de a deveni mort. In fond, acesta inseamna a  nu mai trai tie insuti, ci Celui pe care nu L-ai aflat inca, sau nu L-ai aflat deplin: a muri tie insuti. Altfel mori fara sa vrei fata de fiecare clipa trecuta, fara sa obtii viata. “Cel ce tine viata sa, o va pierde sic el care isi pierde viata pentru Mine, o va afla”( Mt.10,39). Iesirea din mine inseamna daruirea de mine insumi, caci iesind din mine nu mai sunt al meu, ci al celui spre care ies.


In conluzie, trebuie sa spunem ca eternitatea este perspectiva timpului si forta care misca Timpul spre ea.

 

 

 

09 Mai 2012

Vizualizari: 6308

Voteaza:

Eternitate si timp 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact