Eternitate si timp

Eternitate si timp


In crestinism, Dumnezeu are un caracter personal si, ca atare, poate trai pe mai multe registre, ca fiecare persoana; mai bine zis pe doua registre principale: registrul existentei in sine si registrul activitatii pentru altul.

           
Eternitatea dumnezeiasca, ca dialog al iubirii eterne,poarta in ea posibilitatea timpului, iar timpul - posibilitatea impartasirii de eternitate. Timpul este mediul prin care Dumnezeu conduce creatia spre odihna in eternitatea Sa. Sfintii Parinti marturisesc ca la eternitatea lui Dumnezeu partcipa deplin cel ce a devenit intreg al Lui si in acest caz si Dumnezeu devine intreg omului. Aceasta inseamna o iubire totala intre om si Dumnezeu. La acesat stare se ajunge prin efort si in timp.

           
Noi suntem limitati ca fiinte create, dar suntem creati dupa chipul lui Dumnezeu si acest lucru ne descopera ca suntem capabili de a ne depasi si tindem sa ne depasim. Aceasta introduce timpul, adica trecutul cu nemultumirea pentru ceea ce am fost si pentru gradul in care ne-am daruit, si viitorul cu tendinta de a fi mai mult si de a ne darui mai mult. De aici se vede ca Dumnezeu tine timpul de eternitatea Sa.

           
Dumnezeu asteapta “cu  indelunga rabdare” intoarcerea noastra la El, trezirea la iubirea pe care ne-o ofera. Dar simultan cu acesta El se bucura de atemporalitate. Ceea ce mareste paradoxul este ca bucuria iubirii intratreimice coexista cu asteptarea raspunsului persoanei omenesti si cu tristetea intarzierii lui: “Iata, Eu stau la usa si bat. Daca va auzi cineva glasul Meu si va deschide usa, voi intra la el”(Apoc. 3,20). Timpul inseamna pentru Dumnezeu durata asteptarii intre bataia Sa la poarta si fapta noastra de a o deschide. El nu intra cu forta in inima oamenilor. Dar Dumnezeu, asteptand, traieste timpul fara sa uite de eternitatea Sa, fara sa iasa din ea, in timp ce noi, cand nu auzim glasul Lui, traim un timp fara constiinta eternitatii.


Sensul timpului se poate vedea si in faptul ca noi tindem totdeauna spre viitor, ca nu ne aflam inchisi in ceea ce suntem si ca n-am ajuns nici la ceea ce vrem si ne cere existenta noastra sa fim.

           
Deci ceea ce este in noi este cautarea, aspiratia spre viitor, lasarea in urma a ceea ce suntem, intinderea spre alta tinta. Trebuie sa lasam ceea ce este, pentru ceva care nu este inca, pentru ca ceea ce este e pe cale de a deveni mort. In fond, acesta inseamna a  nu mai trai tie insuti, ci Celui pe care nu L-ai aflat inca, sau nu L-ai aflat deplin: a muri tie insuti. Altfel mori fara sa vrei fata de fiecare clipa trecuta, fara sa obtii viata. “Cel ce tine viata sa, o va pierde sic el care isi pierde viata pentru Mine, o va afla”( Mt.10,39). Iesirea din mine inseamna daruirea de mine insumi, caci iesind din mine nu mai sunt al meu, ci al celui spre care ies.


In conluzie, trebuie sa spunem ca eternitatea este perspectiva timpului si forta care misca Timpul spre ea.

 

 

 

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 6242

Voteaza:

Eternitate si timp 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact