Europa laica, Europa imposibila

Europa laica, Europa imposibila

Recent, Comitetul Reprezentantilor Bisericilor Ortodoxe pe langa Uniunea Europeana (CROCEU) a incurajat pe crestini sa ia parte in mod activ la alegerile europene, contribuind astfel la perfectionarea proiectului european. Unii au inteles gresit ca Biserica intra in politica. Gestul arata doar ca Europa laica este fie imposibila de realizat, fie imposibila de suportat. Laicitatea. O idee teoretic generoasa, dar practic imposibila.



Din trei motive: 1. Orice decizie a unei autoritati presupus laice trebuie sa fie buna si dreapta pentru comunitate, pentru societate. Daca nu e asa, este o decizie contrara intereselor comunitatii. Insa orice comunitate are un background valoric, adeseori legat de valorile sacre ale umanitatii. De aceea, laicitatea nu poate functiona, pentru ca sacrul din civilizatia umana nu poate disparea.

2. Neutralitate fata de valori, umane si sacre, nu exista. Fie le accepti, fie le respingi. De aceea, laicitatea este doar o raspantie ideologica: fie merge spre ateism, negand valorile sacrului, fie merge spre secularism, transformand valorile sacre in valori profane. Dar si intr-un caz, si in altul, laicitatea nu este decat un revers al teocratiei, o imposibilitate a coexistentei anticlericalismului cu Liberté, égalité, fraternité. Chestiunea a inceput sa fie vizibila, din pacate, in Revolutia Franceza, care a avut o puternica latura anticlericalista (alimentata si de abuzurile clericilor), dar care este vizibila si in anticlericalismul crescand din zilele noastre, care a reusit un paradox nefericit. Desi fundamentata pe o civilizatie crestina, Europa isi neaga aceste radacini, refuzand sa le mentioneze in Constitutia europeana. Adaugam aici si teama de a nu irita un islamism din ce in ce mai extremist, ce ameninta siguranta fizica a cetatenilor. Cruciadele raman, in memoria Europei, dovezi vii ale confruntarii nefaste dintre islamul dus la extrem si crestinismul de tip teocratic, imperial.

3. Spun unii ca deciziile laice privesc doar administrarea seculara a societatii: chestiuni legate de resurse, finante, locuri de munca, justitie, etc. Practica demonsteaza insa ca toate aceste lucruri interfereaza axiologic. Laicitatea nu poate nici macar satisface interesele tuturor minoritatilor, fara riscul major al decredibilizarii democratiei (care functioneaza pe principiul majoritatilor). Poate tocmai de aceea euro-scepticismul este in crestere. Europenii incep sa nu se mai simta reprezentati de alesi, fie din pricina lipsei de solutii la crizele ce strabat Continentul, fie din pricina exacerbarii discriminarii pozitive, care duce la perceptia ca majoritatea este discriminata negativ. Aceasta situatie este insa si o excelenta trambulina pentru cresterea riscului segregarii pe diferite criterii: etnice, economice, culturale, chiar si sexuale. Fiecare minoritate simte nevoia ca, in virtutea unor drepturi fundamentale, sa primeasca libertati totale. Pe ansamblu insa, obtinem o faramitare sociala, generatoare de tensiuni si nemultumiri intre aceste grupuri, dupa cum observa si comunicatul CROCEU: “Scopul acestor strategii (privind Drepturile Omului) trebuie sa fie mereu acela de a atenua, si nu de a spori tensiunile sociale. Drepturile omului nu trebuie sub nicio forma sa devina un camp de lupta.” Multi au crezut insa ca acest comunicat indeamna, banal, pe crestini sa iasa la vot. Altii s-au si grabit sa afirme ca, prin aceasta, Biserica se baga in politica. Eroare. Dubla.

1. Mai intai, CROCEU reprezinta Bisericile Ortodoxe din Europa (Patriarhia Ecumenica, Patriarhia Moscovei, Patriarhia Romane, Biserica Ciprului si Biserica Greciei), nu doar BOR. Apoi, decizia Sinodului BOR vizeaza implicarea clerului in politica, nu si a mirenilor, care sunt liberi sa participe cum doresc la viata politica.

2. Mai nimeni insa nu a sesizat o nuanta a comunicatului CROCEU. Formularea “Crestinii sunt incurajati sa ia parte in mod activ la aceste alegeri, contribuind astfel la perfectionarea proiectului european” trebuie coroborata cu “Participarea crestinilor la aceste alegeri sta la baza credintei ca este nevoie de incurajarea cat mai multor factori de a lucra impreuna pentru o lume mai buna, in spirit de solidaritate. Uniti, suntem mai puternici.” Astfel, nu avem de-a face cu un banal indemn adresat alegatorilor crestini de a iesi la vot. Este vorba de ceva mai mult: sensibilizarea constiintei crestine a viitorilor candidati la europarlamentare. In fond, esenta comunicatului este chiar aceasta: cerinta adresata candidatilor europarlamentari de a nu-si inhiba, ci a revigora constiinta crestina a idealului uman: realizarea armoniei si a comuniunii. Asta, desigur, presupunand ca acesta constiinta mai exista in politicieni. Caci ispita suprema a europarlamentarilor este fariseismul: sa fii/sa te declari crestin si sa decizi laic/ateu.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 03 Octombrie 2025

Pe aceeaşi temă

18 Martie 2014

Vizualizari: 1369

Voteaza:

Europa laica, Europa imposibila 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact