Golirea extrema a lui Dumnezeu

Golirea extrema a lui Dumnezeu

Golirea, sau chenoza (din grecescul kenosis) Fiului lui Dumnezeu este unul dintre cele mai uimitoare aspecte ale inomenirii Logosului. Aceasta golire a surprins-o minunat Sfantul Apostol Pavel, atunci cand spune ca Hristos, “Dumnezeu fiind in chip, n-a socotit o stirbire a fi El intocmai cu Dumnezeu, ci S-a desertat (golit) pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor, si la infatisare aflandu-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultator facandu-Se pana la moarte, si inca moarte pe cruce” (Filipeni 2, 6-8).

In aspectul sau vizibil, aceasta golire a lui Hristos este evidenta: in afara de momentul Schimbarii la Fata, Fiul lui Dumnezeu se arata exclusiv ca Fiul Omului - nimic din aspectul Sau, in mod voit, nu arata neomenesc. El nu straluceste de slava, privirea Sa nu este infricosatoare (asa cum a fost descrisa de profeti), glasul sau nu este tunet; ba din contra: arata ca cel mai umil dintre oameni, iar in unele situatii este chiar la cea mai joasa treapta. Hristos nu are loc sa se nasca intr-o casa, asa incat este silit sa se nasca intr-un grajd; nu are loc unde sa-si plece capul in Ierusalim in Saptamana Patimilor, ci este gazduit in Betania.

Dar mai mult decat atat, este vandut de un ucenic al Sau, batut, scuipat si umilit ca un talhar, socotit chiar mai inutil decat un talhar (Baraba) si in cele din urma, pe Crucea pe care a fost pironit, traieste parasirea abisala a ruperii omului de Dumnezeu prin moarte (“Eli, Eli, lama sabahtani”).

Am fi tentati sa credem poate ca firea Sa dumnezeiasca, care nu a fost despartita niciodata in persoana Sa de firea omeneasca, l-a facut sa nu simta totusi aceste lucruri ca un muritor de rand, ci i-a conferit vreun fel de putere supra-omeneasca. Am fi tentati asadar ca atunci cand si noi suntem pusi in situatia de a rabda vreun necaz, vrand sa-L luam ca model pe Hristos, sa ne gandim ca Lui I-a fost mai usor, pentru ca era Dumnezeu.

Aceste ganduri ne arata insa ca n-am inteles cu adevarat lucrarea lui Hristos. In primul rand, trebuie sa observam ca Hristos nu accepta nici cea mai mica diminuare a suferintei sale omenesti - pe cruce fiind, refuza anestezicul oferit (otet amestecat cu fiere); aceasta ne arata ca, daca in momentul cel mai crunt al existentei Sale El se arata golit total de orice fel de lucrare dumnezeiasca, atunci nu poate fi vorba de vreo indulcire divina a suferintei Sale.

In al doilea rand, dupa cum arata Parintele Staniloae, suferinta este intotdeauna in raport cu sensibilitatea celui care o sufera. Adica, de exemplu, suferinta umana este mult mai tragica si mult mai adanca decat suferinta animalelor. Aceasta din cauza ca suferinta umana se amplifica prin natura sa duhovniceasca, care ii confera o sensibilitate de un alt nivel. Intelegand acest lucru, ridicandu-ne mintea la Persoana Dumnezeu-Cuvantului, trebuie de asemenea sa intelegem magnitudinea supra-cosmica, de neinteles pentru mintea umana, a suferintei Fiului Omului; Suferinta Mantuitorului s-a simtit “pana in strafundurile Sfintei Treimi”.

“El a suferit pacatul nostru si l-a invins ca si cand ar fi fost al Lui. El a asumat in felul acesta pacatul nostru si a suferit din cauza lui, fara sa-l fi savarsit El insusi; El a suferit chiar mai mult decat noi, pentru ca avea in iubirea desavarsita sau in lipsa de orice egoism o sensibilitate cu mult mai adanca fata de raul reprezentat de pacat. El suferea de aceea de pacatul tuturor, in vreme ce un om simplu chiar cand ajunge sa sufere de pacat sufera mai mult pentru pacatul sau si mai putin de al celor apropiati, sau de al celorlalti oameni” (Parintele Dumitru Staniloae)

Intelegem astfel mai bine contextul vietii Mantuitorului. Daca Fiul lui Dumnezeu a venit pe pamant sa traiasca ca oamenii, El si-a asumat acest lucru dumnezeieste. S-a coborat deci intr-o existenta omeneasca in mod total, printr-o golire extrema, “intr-atata incat li s-a parut celor necredinciosi ca nu e Dumnezeu” (Sfantul Maxim Marturisitorul).

Prin acest fapt supra-cosmic, Dumnezeu nu doar realizeaza mantuirea noastra de pacat, ci ne arata si calea prin care Ii putem urma. Daca Creatorul universului si al oamenilor, Cel care este “Amin”, Cel “in care nu este schimbare, nici urma de mutare”, a suferit golirea absoluta de sine, cu cat mai mult suntem datori noi, “beneficiarii” chenozei Lui, sa traim in smerenie? Caci daca fara golire Hristos nu putea infaptui Jertfa Mantuitoare, nici noi nu vom putea jertfi viata aceasta pentru cea vesnica daca nu ne vom goli de noi insine. Iar daca Mantuitorul S-a golit de slava Sa cea vesnica, reala si mai mult decat reala, noi nu avem a ne goli decat de o slava desarta, o slava a celor trecatoare, care nu este decat o umbra. Prin aceasta golire, cat mai desavarsita, ne vom asemana lui Hristos, biruind si noi, paradoxal, “moartea cu moarte”.

Paul Cocei

.

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

03 Aprilie 2013

Vizualizari: 2649

Voteaza:

Golirea extrema a lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact