Grija lui Dumnezeu

Grija lui Dumnezeu

Ce inseamna sa aiba Dumnezeu grija de tine? Sa iti faca traiul mai usor, sa te fereasca de cele rele ale lumii acesteia, de inghet, de foame, de boala? Poate, dar toate acestea doar intr-un plan secundar. In plan principal, sa aiba Dumnezeu grija de tine inseamna sa se straduiasca din toate puterile Sale (si sunt nemarginite) sa te izbaveasca de rautatea care s-a cuibarit inauntrul tau, sa te readuca la sanul Sau, pentru vesnicie.

De multe ori noi ii cerem lui Dumnezeu sa nu aiba grija de noi, intrucat ii cerem lucruri pe care daca le-ar implini, ar dovedi ca nu ne doreste binele, adica “sa ne intoarcem la El si sa fim vii”. Orizontul nostru, atunci cand nu suntem luminati chiar de Dumnezeu, este foarte limitat si de aceea ni se pare ca cele mai importante lucruri, la care Dumnezeu trebuie neaparat sa participe daca este cu adevarat Tatal nostru, sunt din acest registru: viata de zi cu zi. Dumnezeu priveste insa la viata vesnica, pe care nu o putem obtine decat acum, in clipa aceasta (“Astazi de veti auzi glasul Lui...”); din acest motiv, terapia pe care o aplica, tratamentul care ne poate scoate la lumina nu este intotdeauna dulce sau simplu de suportat.

Credem ca Dumnezeu nu ne pregateste decat cele bune. Din acest motiv suntem speriati si debusolati atunci cand primim de la Dumnezeu boli si chinuri si necazuri de toate felurile. Dar “Eu pe cati ii iubesc ii mustru si ii pedepsesc”, zice Domnul. Si daca suntem sinceri, la fel procedam si noi cu copiii nostri. Nu le dam intotdeauna ce ne cer, pentru ca ar insemna sa ii lasam sa-si faca rau. Si chiar si atunci cand raul nu ar fi imediat, noi ca parinti, privind in ansamblu, refuzam sa satisfacem dorinta copilului pentru a evita situatiile nocive din viitorul lui (cine isi doreste un copil alintat, rautacios sau iresponsabil?). Ba chiar, de multe ori ii randuim copilului cele care lui ii apar ca “rele”, dar care au scopul sa-l cizeleze, sa-l slefuiasca, sa-l intareasca. Daca am proceda altfel, ar insemna sa nu indrumam copilul spre cele bune, ci sa-l lasam sa creasca la intamplare.

Fata de noi, Dumnezeu are deci o singura grija: sa ne mantuim, sa ajungem langa El, sa dobandim raiul. Iar noi, fiind urmatori ai Lui, se cuvine sa nu avem alta grija reala pentru noi si pentru cei din jurul nostru. Grija noastra “cea de toate zilele” nu trebuie sa fie alta decat unirea cu Domnul nostru Iisus Hristos. Poate acesta este motivul pentru care cei vechi ai nostri foloseau, pentru Sfanta Impartasanie, denumirea de “Grijanie”. Aceasta este “grija” de capatai a crestinului, ca “painea cea de toate zilele” sa fie, pentru el, “painea cea spre fiinta”, “Painea care S-a coborat din cer”, fara de care nimeni nu poate intra in Imparatia Cerurilor.

Asadar, daca iubim pe cineva (si suntem chemati sa-i iubim pe toti), sa ne aratam si noi, ca si Dumnezeu, iubitori intru cele adevarate si vesnice, iar nu in cele temporare si vremelnice. Sa vedem dincolo de orizontul nostru limitat, sa privim lucrurile mai in profunzime, si sa aratam astfel o grija mai adevarata, mai temeinica, pentru noi si pentru cei din jur, o grija care sa se asemene cu cea pe care ne-o poarta Dumnezeu. Sa-L binecuvantam pe Acesta cand primim necazuri, pentru ca inseamna ca ne iubeste si ne poarta de grija, iar cand necazurile lipsesc sa ne pregatim pentru ele ca fiind mijloacele prin care Dumnezeu ne poarta de grija.

In sfarsit, daca Crucea este pentru lume nebunie, dar pentru noi este puterea lui Dumnezeu, trebuie sa intelegem ca grija lui Dumnezeu care este intemeiata in Crucea lui Hristos, este, pentru cei ce pier, nebunie. Dar pentru noi, oricat de “nebuna” ar fi, grija lui Dumnezeu este singura noastra nadejde si cea fata de care nicio dragoste nu este mai mare.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

30 Iunie 2025

Vizualizari: 15586

Voteaza:

Grija lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 5 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • vasile tanasePostat la 2013-12-03 09:43

    Parintele Calistrat,staretul de la manastirea Vladiceni in cutremuratoarele si minunatele sale predici spunea ca grijania este impartasania ultima pe care o primeste crestinul ortodox inainte de moartea sa, ca zestre pentru calatoria pe care o are de parcurs pana la inatalnirea cu Dumnezeu, cu infricosatoarea judecata.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact