Haina de nunta

Haina de nunta

Cea mai teribilă primejdie care paşte astăzi Ortodoxia pare a fi legată de pofta omului contemporan spre consumism şi îmbogăţire, ce atrofiază aspiraţia sunetului omenesc către veşnicie şi transformă omul în sclavul valorilor materiale, ca şi cum n-ar mai exista o lume spirituală, dincolo de lumea văzută.

De aici şi sincretismul - una din trăsăturile societăţii în decadenţă, pentru care ceea ce contează este confortul şi prosperitatea. Convingerile şi recunoaşterea adevărului provoacă adeseori nelinişte şi pot tulbura o viaţă confortabilă.

Mântuitorul Hristos ne face atenţi la împărăţia lui Dumnezeu şi la imperativul desăvârşirii omului. Lucrarea acestei desăvârşiri ţine de dorinţa omului de a găsi împărăţia lui Dumnezeu din „lăuntrul" său. Pentru a ajunge acolo, cheia constă într-o transformare a conştientizării. Dacă nu ne transformăm mintea, Dumnezeu ne va rămâne inaccesibil.

Realitatea credinţei e de multe ori percepută la nivel declarativ, şi nu existenţial. Astfel, credinţa nu ar trebui să fie cea pe care o mărturisim într-un mod intelectualist, ci credinţa pe care o transformăm, fie şi inconştient, într-un mod de viaţă.

Mântuitorul ne invită la nuntă/împărăţie facându-ne conştienţi de importanţa ieşirii din „timpul cronologic" si regăsirea timpului mesianic/împărăţiei, care aşază lucrurile în ierarhia lor adevărată.

Parabola nunţii fiului de împărat ne pune în faţa conştiinţei realitatea „timpului împărăţiei", care este timpul depăşirii imediatului imperativ spre timpul descoperirii experienţei bucuriei şi a libertăţii. Sărbătorescul devine un model şi pentru viaţa pământească.

Conectaţi la realitatea virtuală, oamenii pierd treptat contactul cu realitatea fizică. Specialiştii afirmă că tehnologia e un fel de „opium" care a generat o nouă sclavie, faţă de care omul se supune din voie proprie şi, uneori, chiar cu o anume voluptate.

Adoptând principiul „Trăieşte-ţi viaţa!", omul nu mai are timp să gândească, devine un soi de marionetă amăgită şi de faptul că globalizarea acestui fenomen e o formă de solidaritate. Să nu ne amăgim: socializarea nu este solidaritate, ea instituie reţele între imagini virtuale, şi nu relaţii între oameni reali. Cum nici ignorarea sinelui nu este lepădare de sine spre asumarea propriei cruci (Elena Solunca Moise).

Criza de sens se resimte şi în pierderea conştiinţei binelui şi a răului, ca şi a responsabilităţii care obligă la raportarea faţă de oameni reali.

Intre societate şi comunitate există o diferenţă considerabilă. O societate este înfiinţată conştient, deliberat şi cu un ţel recunoscut de toţi membrii ei. Societăţile sunt fragile pentru că forţa care le uneşte e slabă, iar când ţelurile sunt eliminate, sau îşi pierd puterea de convingere, grupul se destramă.

Comunităţile sunt mai rezistente, în măsura în care continuă să poarte încărcătura afectivă derivată din experienţa lor primară. Societăţile se adresează minţii, comunităţile se adresează sufletului.

Problema societăţii contemporane, pe care o analiza inspirat Paul Johnson în cartea „Duşmanii societăţii", se referă la faptul că în lumea creştină de azi creştinii nu mai sunt o comunitate de credincioşi animată de un impuls extern, ci au devenit o mulţime de universuri personale separate, fiecare rotindu-se în jurul propriei axe doctrinare şi morale. Prin urmare s-a pierdut ecclisia.

Pe lângă acest fenomen secularist, există chiar o antipatie dusă până la repulsie faţă de creştinism, exprimată prin libertăţile pe care ni le luăm împotriva tradiţiei lui. Se pare că această repulsie a devenit aproape unicul conţinut spiritual al modernităţii noastre. Ne place spontan numai ce pune creştinismul într-o lumină proastă. Orice nu e creştin suscită spontan simpatia şi aproape tot ce îl afirmă e suspectat şi pus la colţ.

Viaţa lumii e organizată în jurul anumitor patimi omeneşti, iar viaţa duhovnicească este marginalizată şi de multe ori imunizată din lipsa interesului şi a înţelegerii ei. Ca şi creştini, mărturisitori ai credinţei, ar trebui să schimbăm această ordine punând viaţa duhovnicească în inima vieţii noastre.

Viaţa noastră bisericească şi liturgică ne oferă pregustarea împărăţiei lui Dumnezeu. Credinţa adevărată trăieşte prezenţa lui Dumnezeu şi pregustarea împărăţiei Sale, lar această trăire defineşte modul de viaţă al credinciosului care transmite astfel celorlalţi ceea ce trăieşte.

Tare mă tem că părintele Justin Popovici avea dreptate când spunea că noi mărturisim public şi eclesial o credinţă (ortodoxă) care nu mai are acoperire în modul nostru de viaţă. Teoretic sau ideatic suntem ortodocşi, dar practic ne arătăm eterodocşi şi eretici.

Toţi avem nevoie de Biserică, în chip imperativ şi disperat, trăind în tragica noastră societate asocială şi cu oamenii ei deconectaţi, amputaţi şi singuri, şi toţi îi căutăm pe cei care vor încerca să alcătuiască Biserica. Pentru că, din nefericire, sunt numai oameni care caută Biserica şi aproape nimeni nu e dispus să o alcătuiască pentru aceştia care o caută. Nicăieri nu se văd cei dispuşi să ia parte la aventura arderii de sine, care este necesară spre a alcătui Biserica.

Toţi aşteptăm fapta de la ceilalţi, în timp ce noi ne limităm la cuvinte (pr. Filotheos Faros).

Biserica ne încredinţează o misiune: aceea de a-i face pe alţii să creadă în Evanghelie, oferindu-le modelul nostru, văzând ceea ce facem, cum ne comportăm, ce spunem, care ne sunt sentimentele, cum iubim. Suntem chemaţi să-l însoţim pe aproapele ca să creadă în Vestea cea Bună a Domnului. Aceasta e haina noastră de nuntă!

Părintele Sofronie îndruma mereu spre a găsi pricini pentru a fi cu Dumnezeu. Starea noastră de veghe ţine de atitudine. Nu poţi lua parte la însoţirea finală cu împărăţia, dacă eşti prizonier în „aici" şi,„acum", preocupat obsesiv spre rezolvarea treburilor curente. Trebuie să fii mereu pregătit, gata să schimbi haina pământească cu cea a sărbătorii, în definitiv, trebuie să te integrezi în atmosferă. Să intri în comuniune cu ceilalţi participanţi la banchet. A răspunde chemării la ospăţ e a reacţiona prompt şi responsabil prin participare. Iar această participare ar fi fericit să fie firească, naturală, pentru că nimic nu-l slăbănogeşte lăuntric pe om mai mult ca lipsa autenticităţii.

Cred că cel mai nimerit model al participării noastre la invitaţia pe care Mântuitorul ne-o face necontenit de a participa la Ospăţul mesianic o găsim la Sf. Isaac Sirul: „De nu te linişteşti cu inima, linişteşte-ţi măcar limba. Şi dacă nu poţi pune rânduială în gânduri, pune rânduială măcar în simţuri. Şi de nu eşti singur în cugetul tău, fii singur măcar în trupul tău. Şi de nu poţi lucra cu trupul tău, întristează-te măcar în cugetul tău (pentru acest fapt). Şi de nu poţi sta la priveghere, priveghează măcar şezând pe patul tău, sau chiar întins pe el. Şi de nu poţi posti două zile, posteşte măcar până seara. Şi de nu poţi până seara, păzeşte-te măcar să nu te saturi. De nu eşti curat în inima ta, fii curat măcar în trupul tău. De nu plângi în inima ta, îmbracă-ţi în jale măcar faţa ta. De nu poţi milui, vorbeşte măcar (osândindu-te) ca un păcătos. De nu eşti făcător de pace, fii măcar neiubitor de tulburare. De nu poţi fi sârguincios cu fapta, fii măcar în cugetul tău netrândav. De nu eşti biruitor (asupra păcatelor) măcar să nu te mândreşti faţă de cei vinovaţi".

Păcat că am devenit nepăsători faţă de propria mântuire. Să fim conştienţi că nu putem purta ideea vieţii veşnice (în mintea noastră) decât dacă această veşnicie a pătruns în viaţa noastră/sufletul nostru.

Să fim atenţi la mesajul Mântuitorului care ne lasă să înţelegem că acel ce trăieşte prezentul doar ca prezent, fără dimensiunea seminală a timpului mare, fără o referire constantă la timpul împărăţiei, încetează să mai fie o prezenţă, adică îşi lasă prezentul nelocuit.

Pr. Cristian Muntean

Ortodoxia romantică, Andreiana - Arhiepiscopia Sibiului

Cumpara cartea "Ortodoxia romantică"

Pe aceeaşi temă

28 Noiembrie 2016

Vizualizari: 2117

Voteaza:

Haina de nunta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact