Imaginatia divina

Imaginatia divina

Imaginatia divina

Am spus, de cateva ori, ca exista un "organ" pentru perceperea lumilor intermediare si ca organul acesta e din familia imaginatiei. Adaug imediat ca nu de imaginatia comuna e vorba, cea care produce vedenii, care delireaza, uneori sarmant, alteori smintitor, cea de care uzeaza si abuzeaza frecvent artistii, mincinosii si betivii. E vorba de imaginatio vera, o facultate creatoare, structurata si structurata, definita de multi autori ca net diferita de imaginatia obisnuita. Voi aminti, de pilda, reflectiile Sfantului Grigorie Palama (secolul al XIV-lea), care opune imaginatiei "omenesti", legata de conformitatea sufletului cu trupul, si deci marcata fiziologic, o alta specie a imaginatiei pe care o numeste divina, libera de amprenta corporalitatii, orientata nu spre eludare si substitutie arbitrara a realului, ci spre instaurare de realitate. Iata un text caracteristic din tratatul Despre sfanta lumina: ".

imaginatia (phantasia) dumnezeiasca se deosebeste mult de imaginatia noastra omeneasca. Caci aceea se intipareste in latura noastra cu adevarat cugetatoare si netrupeasca.

Imaginatia omeneasca insa se desfasoara in latura sufletului nostru apropiata de trup. Ceea ce primeste intiparirea acolo este cea mai din varf parte a sufletului rational; pe cand dincoace este aproape ultima parte a puterilor sufletesti. Aceasta se intipareste in miscarile simturilor; acolo, de vrei sa afli cine produce intiparirea in puterea cugetatoare a proorocilor, asculta pe Marele Vasile care zice: "Proorocii au vazut prin aceea ca Duhul Se intiparea in partea conducatoare a lor" [la Proorocul Isaia]. Deci Duhul cel Sfant este Cel ce se asaza in mintea proorocilor si, folosindu-se de intelegerea lor ca de o materie, povesteste in ea prin Sine cele viitoare, intai lor si prin ei noua." Pentru contemplarea celor nevazute, mintea are nevoie de imaginatie, spune si Calist Catafygiotul, cu conditia ca aceasta sa fie povatuita de credinta.

Spuneam adineauri ca imaginatio vera e o facultate instauratoare de realitate, cu alte cuvinte ca ea poate produce lumi consistente. Prin aceasta, ea este, intr-un anumit sens, de aceeasi natura cu inzestrarea creatoare a lui Dumnezeu si ca atare infinit mai productiva decat stricta fantezie omeneasca. Dati-mi voie sa recurg din nou la virtutile limbii germane. Exista, in germana, doi termeni pentru "imaginatie": Einbildung si Vorstellung. Primul pune accentul pe componenta strict subiectiva a procesului. Produci, in limitele interioritatii tale, o forma fara corespondent exterior. Sich etwas einbilden e "a-ti inchipui ceva". (Romanescul "inchipuire" echivaleaza riguros cu ein-bilden.) Cu Vorstellen, lucrurile se schimba: avem, de data aceasta, un prefix, vor-, care trimite in afara, in fata, si un verb, stellen, care inseamna "a aseza", "a pune". Accentul cade, prin urmare, pe o operatiune ofensiva, "obiectivanta", pe o pro-punere. Actul creator despre care se vorbeste in Geneza nu e de tipul Einbildung, nu e o reverie privata a Creatorului.

Facerea lumii e ceva de tip Vorstellen, e o "propunere": Dumnezeu "imagineaza" lumea in sensul ca o asa-za dinaintea Sa, ca pe ceva cu totul distinct de Sine. "Interiorul" dumnezeiesc (un fel de-a spune, caci nu putem compartimenta astfel transcendenta Sa) se "cosmicizeaza". Orice act creator adevarat "imita" aceasta "manevra" originara. Iar aproprierea imaginarului e, din acest punct de vedere, un act creator, un fel de a "vizualiza" trans-vizualul, un efort de a gandi nu concepte, ci imagini, nu forme stabile, ci metamorfoze. (Intelligere - spunea Giordano Bruno – est phantasmata speculari.) Una din functiile ingerului -ca fiinta intermediara - e, nu intamplator, si aceea de a vizualiza nevazutele, de a conferi deneganditului pregnanta intuitiva. ingerul e ghidul optim in voiajul sufletului catre lumea sa, catre universul imaginal.

"Cosmicizarea" inferioritatii relativizeaza, in chip semnificativ, nu numai distinctia comuna dintre vazut si nevazut, ci si pe aceea, definitorie pentru traditia europeana, dintre "gandire" si "existenta". Fireste ca putem gandi lucruri care nu au corespondent "real" si ca, pe de alta parte, exista realitati care nu pot fi gandite pana la capat. Dar obiceiul nostru de a aseza mereu fata-n fata gandirea si existenta, de a le situa dihotomic, nu face decat sa pietrifice un malentendu. E ca si cum ar fi vorba de doua lumi cu totul diferite, a caror co-prezenta ne condamna la o fatala schizofrenie epistemologica. Or, in lumea imaginala, gandirea si existenta coincid. De indata ce gandesc un lucru, lucrul pe care il gandesc exista. Si tot ce exista e alcatuit din substanta gandirii mele. In acest sens am invocat facerea dumnezeiasca a lumii: un act in care "a gandi" e simultan cu "a infiinta", in care simplul fapt de a gandi instituie fiinta.

Cred ca sunteti in plina indigestiune metafizica. Am exagerat, poate, livrand intr-o singura prelegere informatii atat de numeroase, de diverse si - din unghiul deprinderilor mentale curente - destul de curioase. Data viitoare voi fi, sper, mai ponderat si mai digerabil. Voi vorbi despre ingerul pazitor al fiecaruia. Si, intr-un fel, ma felicit ca v-am plimbat prin zone atat de ne-conforme, incat, anuntand ca trecem la problema ingerului pazitor, sa avem cu
totii sentimentul ca ne intoarcem pe pamant, ca revenim la "realitate".

Andrei Plesu

.
Pe aceeaşi temă

02 Mai 2012

Vizualizari: 2747

Voteaza:

Imaginatia divina 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact