Imaginatia divina

Imaginatia divina

Imaginatia divina

Am spus, de cateva ori, ca exista un "organ" pentru perceperea lumilor intermediare si ca organul acesta e din familia imaginatiei. Adaug imediat ca nu de imaginatia comuna e vorba, cea care produce vedenii, care delireaza, uneori sarmant, alteori smintitor, cea de care uzeaza si abuzeaza frecvent artistii, mincinosii si betivii. E vorba de imaginatio vera, o facultate creatoare, structurata si structurata, definita de multi autori ca net diferita de imaginatia obisnuita. Voi aminti, de pilda, reflectiile Sfantului Grigorie Palama (secolul al XIV-lea), care opune imaginatiei "omenesti", legata de conformitatea sufletului cu trupul, si deci marcata fiziologic, o alta specie a imaginatiei pe care o numeste divina, libera de amprenta corporalitatii, orientata nu spre eludare si substitutie arbitrara a realului, ci spre instaurare de realitate. Iata un text caracteristic din tratatul Despre sfanta lumina: ".

imaginatia (phantasia) dumnezeiasca se deosebeste mult de imaginatia noastra omeneasca. Caci aceea se intipareste in latura noastra cu adevarat cugetatoare si netrupeasca.

Imaginatia omeneasca insa se desfasoara in latura sufletului nostru apropiata de trup. Ceea ce primeste intiparirea acolo este cea mai din varf parte a sufletului rational; pe cand dincoace este aproape ultima parte a puterilor sufletesti. Aceasta se intipareste in miscarile simturilor; acolo, de vrei sa afli cine produce intiparirea in puterea cugetatoare a proorocilor, asculta pe Marele Vasile care zice: "Proorocii au vazut prin aceea ca Duhul Se intiparea in partea conducatoare a lor" [la Proorocul Isaia]. Deci Duhul cel Sfant este Cel ce se asaza in mintea proorocilor si, folosindu-se de intelegerea lor ca de o materie, povesteste in ea prin Sine cele viitoare, intai lor si prin ei noua." Pentru contemplarea celor nevazute, mintea are nevoie de imaginatie, spune si Calist Catafygiotul, cu conditia ca aceasta sa fie povatuita de credinta.

Spuneam adineauri ca imaginatio vera e o facultate instauratoare de realitate, cu alte cuvinte ca ea poate produce lumi consistente. Prin aceasta, ea este, intr-un anumit sens, de aceeasi natura cu inzestrarea creatoare a lui Dumnezeu si ca atare infinit mai productiva decat stricta fantezie omeneasca. Dati-mi voie sa recurg din nou la virtutile limbii germane. Exista, in germana, doi termeni pentru "imaginatie": Einbildung si Vorstellung. Primul pune accentul pe componenta strict subiectiva a procesului. Produci, in limitele interioritatii tale, o forma fara corespondent exterior. Sich etwas einbilden e "a-ti inchipui ceva". (Romanescul "inchipuire" echivaleaza riguros cu ein-bilden.) Cu Vorstellen, lucrurile se schimba: avem, de data aceasta, un prefix, vor-, care trimite in afara, in fata, si un verb, stellen, care inseamna "a aseza", "a pune". Accentul cade, prin urmare, pe o operatiune ofensiva, "obiectivanta", pe o pro-punere. Actul creator despre care se vorbeste in Geneza nu e de tipul Einbildung, nu e o reverie privata a Creatorului.

Facerea lumii e ceva de tip Vorstellen, e o "propunere": Dumnezeu "imagineaza" lumea in sensul ca o asa-za dinaintea Sa, ca pe ceva cu totul distinct de Sine. "Interiorul" dumnezeiesc (un fel de-a spune, caci nu putem compartimenta astfel transcendenta Sa) se "cosmicizeaza". Orice act creator adevarat "imita" aceasta "manevra" originara. Iar aproprierea imaginarului e, din acest punct de vedere, un act creator, un fel de a "vizualiza" trans-vizualul, un efort de a gandi nu concepte, ci imagini, nu forme stabile, ci metamorfoze. (Intelligere - spunea Giordano Bruno – est phantasmata speculari.) Una din functiile ingerului -ca fiinta intermediara - e, nu intamplator, si aceea de a vizualiza nevazutele, de a conferi deneganditului pregnanta intuitiva. ingerul e ghidul optim in voiajul sufletului catre lumea sa, catre universul imaginal.

"Cosmicizarea" inferioritatii relativizeaza, in chip semnificativ, nu numai distinctia comuna dintre vazut si nevazut, ci si pe aceea, definitorie pentru traditia europeana, dintre "gandire" si "existenta". Fireste ca putem gandi lucruri care nu au corespondent "real" si ca, pe de alta parte, exista realitati care nu pot fi gandite pana la capat. Dar obiceiul nostru de a aseza mereu fata-n fata gandirea si existenta, de a le situa dihotomic, nu face decat sa pietrifice un malentendu. E ca si cum ar fi vorba de doua lumi cu totul diferite, a caror co-prezenta ne condamna la o fatala schizofrenie epistemologica. Or, in lumea imaginala, gandirea si existenta coincid. De indata ce gandesc un lucru, lucrul pe care il gandesc exista. Si tot ce exista e alcatuit din substanta gandirii mele. In acest sens am invocat facerea dumnezeiasca a lumii: un act in care "a gandi" e simultan cu "a infiinta", in care simplul fapt de a gandi instituie fiinta.

Cred ca sunteti in plina indigestiune metafizica. Am exagerat, poate, livrand intr-o singura prelegere informatii atat de numeroase, de diverse si - din unghiul deprinderilor mentale curente - destul de curioase. Data viitoare voi fi, sper, mai ponderat si mai digerabil. Voi vorbi despre ingerul pazitor al fiecaruia. Si, intr-un fel, ma felicit ca v-am plimbat prin zone atat de ne-conforme, incat, anuntand ca trecem la problema ingerului pazitor, sa avem cu
totii sentimentul ca ne intoarcem pe pamant, ca revenim la "realitate".

Andrei Plesu

.
Pe aceeaşi temă

02 Mai 2012

Vizualizari: 2769

Voteaza:

Imaginatia divina 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact