Impotriva “spitalizarii” Bisericii

Impotriva “spitalizarii” Bisericii

Sunt multe voci astazi care sunt de parere ca Biserica ar trebui sa-si revizuiasca atitudinea, si “sa se puna pe treaba” in scopul prioritar al ajutorarii semenilor: saracilor, bolnavilor, copiilor neajutorati etc. “Vocile” i-ar permite Bisericii si rugaciunea si viata liturgica, dar in plan secund, in paralel cu “misiunea sa” cea mare si adevarata.

Care ar fi deci, dupa acesti “binevoitori”, aceasta “misiune” pe care o traseaza Bisericii? Sa aduca bunastarea lumeasca acolo unde ei si statul nu pot si nu vor s-o faca. Sa faca Biserica ceea ce ar trebui sa faca ei in imediata lor apropriere, si statul la nivelul intregii tari. Faptul ca nici ei si nici statul nu fac aceste lucruri, este motivul pentru care aceste voci sunt pline de ipocrizie, de fatarnicia celor care nu-si vad barna din ochii proprii, dar se pretind vindecatori ideologici ai problemei paiului din ochii tuturor celorlalti.

Vocile ridica insa o problema interesanta in ce priveste relatia dintre Biserica si oameni. Problema este interesanta pentru ca in aceasta privinta sunt doua abordari. Prima abordare este a credinciosilor, adica a membrilor Bisericii, care vad in Ea pe Maica lor, Corabia mantuirii care are ca scop sa-i duca la “liman”, in viata vesnica. Pentru ei, lumea in care traiesc este trecatoare, si toti oamenii sunt muritori si doar “pelerini” prin viata catre un scop mai inalt. A doua abordare este a necredinciosilor (inclusiv a celor cvasi-credinciosi), pentru care Biserica este doar o institutie in fond ca oricare alta. In Biserica ei vad doar o abominatie istorica, un clericalism amagitor ridicat la proportii mondiale. Pentru ei, lumea este scopul imediat, real si concret. Viata de zi cu zi, sanatatea, ajungerea la ziua de maine, indepartarea bolilor, a frigului si a foamei sunt realitatea cea mai inalta si singurul scop pentru care merita sa lupti.

De aici si conflictul in care se afla, totdeauna, Biserica si lumea. Ele sunt, asa cum spunea Parintele Rafail Noica, intr-o tensiune permanenta, pana la sfarsitul lumii. Biserica doreste, ca si Dumnezeu, “ca toti oamenii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina”, considerand ca “aceasta este viata vesnica”: cunoasterea lui Dumnezeu si a lui Iisus Hristos. Ca atare, Biserica incearca din rasputeri sa se extinda in sufletele tuturor necredinciosilor, a celor ce, constinent sau inconstient, refuza prezenta ei.

De cealalta parte, lumea doreste si ea sa se extinda si sa inghita in ea Biserica, sa o introduca in marele ei malaxor in care toate nazuintele, toata spiritualitatea, toata constiinta omeneasca se indreapta inevitabil catre un singur scop final: lumea insasi. Pentru ca in ultima analiza, daca se dezlipeste de Dumnezeu (si s-a dezlipit!), lumea nu mai poate avea alta ratiune de existenta intrinseca decat existenta ei insasi, supravietuirea ei in aceasta forma. De aici si filosofia ei fundamentala care nu poate fi alta decat hedonismul, divinizarea placerii, a saturarii pantecelui, a incalzirii trupului, a traiului imbelsugat si cat mai lung.

Realitatea acestei filosofii este motivul pentru care necredinciosii sunt atat de radical contra Bisericii, intrucat ea este un scandal, o nebunie: pentru ea nici satisfacerea foamei, nici incalzirea trupului si nici viata lunga nu sunt scopuri valide. Ea pe toate acestea le subsumeaza mai inaltului scop al eliberarii omului tocmai de aceste necesitati. La adevar, ea tocmai impotriva acestora lupta. Ea ii cinsteste pe unii care nu mancau cate o saptamana, pe altii care au trait zeci de ani pe stalpi, iar la baza credintei sale se afla Unul care, complet nevinovat si fara sa fie silit de cineva, de bunavoie si-a dat viata in cele mai groaznice chinuri pentru “fratii Lui mai mici”, care sunt chiar membrii Bisericii si ai omenirii.

De aceea Biserica trebuie sa pastreze un echilibru foarte clar intre misiunea ei adevarata si lucrarile ei lumesti, asa cum a facut si Sfantul Vasile cel Mare, cel care a fost intemeietorul primelor spitale si azile organizate (“Vasiliada”, despre care – sic! – niciuna dintre aceste “voci” nu mentioneaza nimic), dar care a prioritizat totdeauna lupta pentru Ortodoxie, pentru marturisirea adevarului, chiar impotriva puterii lumesti la cel mai inalt nivel imaginabil (Imparatul Imperiului Roman).

Desigur, Biserica trebuie sa faca – si face – cat mai multe pentru cei aflati in suferintele de tot felul. Dar trebuie sa faca si mai mult pentru cei aflati in suferintele sufletesti, pentru ca ea este, in realitate, un “spital duhovnicesc”, asa cum au numit-o Sfintii Parinti din cele mai vechi timpuri. In ea, doctorii lucreaza cu uneltele duhovnicesti: rugaciune, cuvant, fapta buna. Toate, cu administrarea harului divin care coboara prin lucrarea Duhului Sfant si fara de care toate actiunile doctorilor nu sunt decat maimutareli formaliste. Iar daca nu isi pastreaza incordarea si concentrarea fizica si duhovniceasca la dobandirea si pastrarea acestui har, Biserica se usuca cu totul si din ea dispare tocmai sursa existentei ei. Pierzand Duhul Sfant, degeaba isi va umple curtile bisericilor cu spitale, ea isi va fi pierdut menirea ei adevarata; transformandu-se intr-o fundatie cartabila mai mare, pentru ea si pentru lume Dumnezeu nu va mai fi o realitate, ci cel mult o amintire.

De aceea Biserica trebuie sa reziste acestei ispite lumesti. Ea trebuie sa faca ajutorare dupa modelul Sfantului Vasile, care lucra la Vasiliada zi si noapte, pana la epuizare, mobilizand in sprijinul nevoiasilor toata Capadocia. Dar daca Vasiliada nu ar fi insemnat si viata bisericeasca autentica, daca in acele spitale si azile nu s-ar fi auzit mai mult vocea lui Dumnezeu decat cea a medicului, cu siguranta Marele Vasile ar fi inchis-o, oricat de draga i-ar fi fost. Pentru ca nu exista suferinta mai mare decat ca durerea si nevoia fizica sa inabuse si sa anihileze aspiratia si lucrarea duhovniceasca. Fara aceasta din urma, fiinta noastra aluneca, in culmea sanatatii trupesti, catre neant.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

23 Aprilie 2014

Vizualizari: 2755

Voteaza:

Impotriva “spitalizarii” Bisericii 4.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Ciprian Negoita Postat la 2014-03-14 11:29

    Frumos si la obiect spus. Felicitari!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact