Iubirea vazuta ca slabiciune

Iubirea vazuta ca slabiciune

Iubirea este mai tare decat Raul si chiar decat Moartea. Ea biruieste orice Rautate si merge chiar dincolo de Mormant. Pentru ca "Dumnezeu Dragoste este", de aceea Dragostea este si ramane cea mai mare Putere pe care o poate dobandi Omul.

Unii, chiar crestini, s-au intrebat: Pot dauna Poruncile lui Hristos? In special, Porunca Iubirii. Se poate, oare, ca Iubirea fata de Vrajmasi sa fie daunatoare? Se poate, oare, sa existe cazuri in care Iubirea sa faca mai mult Rau decat Bine, adica sa inmulteasca puterea Raului? Unor astfel de intrebari, Sfantul Siluan Athonitul le raspunde astfel: "Domnului ii este mila de toti. El atata a iubit oamenii, ca a luat asupra-Si povara intregii lumi. Si de la noi El voieste sa iubim pe fratele."

Porunca Iubirii, puterea lui Dumnezeu

Iisus Hristos spune: "Porunca noua dau voua: Sa va iubiti unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, asa si voi sa va iubiti unul pe altul. Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii fata de altii" (Ioan 13, 34-35).

"Nu va impotriviti celui rau; iar cui te loveste peste obrazul drept, intoarce-i si pe celalalt. Celui ce voieste sa se judece cu tine si sa-ti ia haina, lasa-i si camasa. Iar de te va sili cineva sa mergi o mila, mergi cu el doua. Celui care cere de la tine, da-i; si de la cel ce voieste sa se imprumute de la tine, nu intoarce fata ta" (Matei 5, 39-42).

"Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va blestema, faceti bine celor ce va urasc si rugati-va pentru cei ce va vatama si va prigonesc, ca sa fiti fiii Tatalui vostru Celui din ceruri, ca El face sa rasara soarele si peste cei rai si peste cei buni si trimite ploaie peste cei drepti si peste cei nedrepti. Caci daca iubiti pe cei ce va iubesc, ce rasplata veti avea? Au nu fac si vamesii acelasi lucru? Si daca imbratisati numai pe fratii vostri, ce faceti mai mult? Au nu fac si neamurile acelasi lucru? Fiti, dar, voi desavarsiti, precum Tatal vostru Cel ceresc desavarsit este" (Matei 5, 44-48).

Iubirea nu poate fi numita slabiciune !

Urmeaza o selectie din scrierile Cuviosului Sofronie Saharov.

"Daca veti socoti un lucru daunator a raspunde omului rau cu binele, Cuviosul Siluan se va nedumeri cum, crestini numindu-va, socotiti ca a se purta potrivit poruncii lui Hristos ar putea naste vreo dauna. Poruncile lui Hristos erau pentru el o lege de o desavarsire absoluta - si singura cale spre a birui raul din lume si catre vesnica lumina. Paza lor nu poate decat sa fie de folos; de folos si celui ce urmeaza lor, si celui fata de care se-mplinesc."

"Nu este si nu poate fi vreun caz cand urmarea poruncilor lui Hristos ar putea pricinui vatamare, daca vom judeca vatamarea nu ca pe o paguba vremelnica si exterioara, ci in planul adevaratei si vesnicei vieti, caci porunca lui Hristos este manifestarea binelui absolut."

"Intr-o zi, un ieromonah a zis Cuviosului Siluan ca daca toti vor face asa cum spune el (adica sa iubeasca neconditionat), atunci vrajmasii se vor folosi si raul va birui. In acea clipa, Cuviosul a ramas tacut, pentru ca cel ce i se impotrivise nu era in stare sa primeasca cuvantul; dar, mai apoi, a zis - nu lui, ci altuia: "Oare duhul lui Hristos poate gandi cuiva rau? Oare catre aceasta suntem noi chemati de catre Dumnezeu?"

"Experienta de zi cu zi ne arata netagaduit ca pana si cei ce primesc in suflet porunca lui Hristos pentru dragostea catre vrasmasi, in viata lor nu o infaptuiesc. De ce? Mai intai de toate pentru ca, fara har, noi nu putem a iubi vrajmasii; dar, daca cei ce inteleg ca aceasta le depaseste puterile firesti ar cauta de la Dumnezeu ajutorul harului, precum zice Cuviosul, fara indoiala l-ar primi."

"Din nefericire, precumpaneste fenomenul contrariu: nu numai necredinciosii, ci si cei ce se marturisesc crestini se tem a se purta fata de vrajmasi dupa poruncile lui Hristos. Ei presupun ca aceasta va folosi numai vrajmasilor; ca vrajmasii care, priviti prin prisma neagra a urii, se infatiseaza de obicei ca neavand nimic bun, se vor folosi de "slabiciunea" lor si vor raspunde iubirii fie prin a-i rastigni, fie prin a-i calca nerusinat in picioare si a-i robi; iar atunci, raul, a carui personificare de obicei se inchipuie a fi vrajmasul, va birui."

"Gandul despre "slabiciunea" crestinului este total gresit. Sfintii au indeajunsa putere spre a stapani asupra oamenilor, dar merg pe calea contrarie: ei insisi se robesc fratelui, si astfel dobandesc o dragoste ce in esenta sa e nepieritoare. Pe aceasta cale ajung la biruinta care ramane in veci, pe cand biruinta prin putere nu este niciodata statornica, fiind, prin firea ei, nu atat slava, cat ocara omenirii."

"Luptandu-se cu raul ce se manifesta pana si fizic, oamenii alearga catre forta fizica. Pe aceasta cale se afla chiar si crestini. (...) Biserica a mers totdeauna pe calea urmarii lui Hristos cel Rastignit, Carele a luat asupra-Si povara lumii."

"Cuviosul Siluan avea o adanca si limpede constiinta ca raul nu se biruieste decat cu binele; ca lupta prin silnicie nu duce decat la inlocuirea unei tiranii cu alta. El spunea: "In Evanghelie este spus limpede: Cand samarinenii nu au voit sa-L primeasca pe Hristos, Apostolii Iacov si Ioan au voit sa aduca foc din cer spre a-i pierde, insa Domnul i-a oprit, zicand: Voi nu stiti ai carui duh sunteti... Eu nu am venit sa pierd pe oameni, ci sa-i mantuiesc (Luca 9, 52-56). Si noi datori suntem sa avem numai acest gand - ca toti sa se mantuiasca."

*

Iubirea vrajmasilor apare multora drept "slabiciune".

Omul singur, fara Dumnezeu, nu poate trai aceasta "slabiciune".

"Slabiciunea" crestinului in fata raului este aparenta.

In fapt, aceasta "slabiciune" este cea mai mare Putere.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

17 Iulie 2014

Vizualizari: 4924

Voteaza:

Iubirea vazuta ca slabiciune 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact