Cand nu intelegem poruncile lui Dumnezeu

Cand nu intelegem poruncile lui Dumnezeu

Ascultarea de poruncile lui Dumnezeu nu trebuie sa fie conditionata de cunoasterea sau intelegerea ratiunii (rostului) acestora. Mintea noastra poate cunoaste ratiunile poruncilor dumnezeiesti numai in masura in care aceasta este curata, iar curatia mintii se poate face numai prin implinirea poruncilor lui Dumnezeu. Cunoasterea este conditionata de implinirea poruncilor, insa implinirea lor nu trebuie sa fie conditionata de cunoasterea ratiunii lor, aceasta survenind in chip firesc.

Implinirea poruncilor lui Dumnezeu nu trebuie privita ca pe un lucru datorat lui Dumnezeu, ci ca pe cea mai inalta datorie a noastra fata de noi insine. Astfel, nu Poruncitorul beneficiaza de pe urma poruncilor, ci noi, cei care le implinim cu credinta si cu dragoste. Sunt insa oameni care, neintelegand acest lucru, vad in porunci o povara greu de purtat, ca pe un lucru savarsit pentru altcineva, iar nu pentru ei insisi. Referindu-se la unele porunci dumnezeiesti, chiar si unii crestini, gandesc astfel: "Cum sa implinesc porunca aceasta?! Nu are logica, e prea grea, nu o voi implini inca."

Cand nu intelegem poruncile lui Dumnezeu

In urma caderii in pacat, inima omului s-a invartosat, iar mintea i s-a intunecat. Astfel, omul a ajuns sa nu mai inteleaga cu adevarat rostul lucrurilor din lume si al vietii sale. Cand mintea omului a fost inrobita de duhurile cele necurate (patimi), acestea din urma au pus in ea o intelepciune lumeasca, straina si potrivnica lui Dumnezeu: "Zicand ca sunt intelepti, au ajuns nebuni" (Romani 1, 22). Drept urmare, omul patimas a inlocuit lucrurile cele adevarate cu lucruri mincinoase, poruncile lui Dumnezeu ajungand sa fie ignorate sau batjocorite.

Implinirea poruncilor nu urmeaza atat cunoasterii lui Dumnezeu, cat dorintei de a-L cunoaste pe Dumnezeu. De aceea, este gresit a iscodi poruncile lui Dumnezeu si a le pune la indoiala, avand mintea inca neluminata de harul dumnezeisc, care vine in urma implinirii poruncilor Sale.

Pentru aceasta, omul este dator sa caute sa se mantuiasca incepand cu o viata practica, in care sa nu caute direct la tainele lui Dumnezeu, neputand face aceasta, din pricina intunecimii pacatelor sale, ci mai intai la poruncile Lui, ca prin acestea sa se curateasca si sa-L poata vedea. Astfel, pe Dumnezeu il putem cunoaste numai in masura in care implinim poruncile revelate de El, cuprinse in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie.

Sfantul Marcu Ascetul afirma urmatorul lucru: "Dumnezeu este ascuns in poruncile Sale, iar cei ce-L cauta pe El, il gasesc pe masura implinirii lor". Temeiul principal al acestui cuvant este cuvantul Mantuitorului, care zice: "Cel ce are poruncile Mele si le pazeste, acela este care Ma iubeste; iar cel ce Ma iubeste pe Mine, va fi iubit de Tatal Meu si-l voi iubi si Eu si Ma voi arata lui. Daca Ma iubeste cineva, va pazi cuvantul Meu, si Tatal Meu il va iubi, si vom veni la el si vom face locas la el. Cel ce nu Ma iubeste, nu pazeste cuvintele Mele" (Ioan 14, 21-24).

Intelegerea rostului fiecarei porunci va urma implinirii acesteia, precum spun Sfintii Parinti. Astfel, cel care nu il va ura pe aproapele sau, acela va intelege rostul poruncii de a-l iubi pe tot omul; cel care se va pazi curat de orice desfranare, acela va intelege rostul poruncii de a nu savarsi desfranare; cel care va avea gandul smerit, acela va intelege rostul poruncii de a nu fi mandru; cel care isi va pune nadejdea in Dumnezeu, acela va intelege rostul poruncii de a ne feri de duhul grijii de multe.

Parintele Ghelasie de la Frasinei, vorbind despre faptul ca, pentru a intelege ce este pacatul si viata cea adevarata, trebuie sa pornim de la o credinta statornica in Iisus Hristos, deopotriva Fiul lui Dumnezeu si Fiul Omului, spune: "Noi, cei de azi, cu credinta imputinata, primim mai greu legile morale asa, ca ascultare neconditionata de cunoasterea ratiunii lor. Ca sa intelegem bine ce e pacatul, trebuie sa ne raportam clar si hotarat la Chipul Omului, ca pacatul e tocmai falsificarea acestui chip care ne da identitatea si orientarea spre Viata. Orice pacat este impotriva firii, impotriva propriului Chip, prin care suntem in relatie cu Izvorul Vietii Dumnezeu si, de aceea, prima consecinta a pacatului este desfigurarea, ascunderea si dezorientarea omului in relatia sa cu Dumnezeu."

La randul sau, parintele Rafail Noica, aratand cum trebuie intelese poruncile lui Dumnezeu, spune: "Porunca lui Dumnezeu nu este atat o porunca pe care trebuie sa o facem, cat o descoperire a cine este Dumnezeu, fiindca Dumnezeu ne da ca porunca chipul Lui, ca intr-acel chip sa ne asemanam. Daca Dumnezeu a dat ca prima porunca: sa ne amintim de porunca sa iubim pe Dumnezeu, asta nu inseamna nimic altceva decat ca Dumnezeu ne iubeste pe noi asa cum ne-a poruncit noua sa-L iubim pe El. Porunca lui Dumnezeu nu este porunca morala, sa devenim oameni ceva mai buni, ci porunca lui Dumnezeu, ca descoperire a ceea ce este Dumnezeu, este si energie pentru noi, pentru ca sa devenim acelea ce ne sunt poruncite. Porunca lui Dumnezeu nu este ceva care Dumnezeu asteapta moralmente sa o implinim, fiindca El stie ca noi nu o putem implini, fiindca nu este porunca morala, ci este descoperire a ccea ce este Insusi Dumnezeu. Porunca lui Dumnezeu este viata dumnezeiasca pe care noi nu o putem in nici un fel atinge, dar putem sa strigam: "Doamne! Doamne, iubesc porunca ta, dar tu vezi ca nu pot s-o traiesc. Vino, Tu, si salasluieste Tu intru mine, si lucreaza Tu intru mine cele cu neputinta omului." Deci porunca lui Dumnezeu este descoperire dumnezeiasca pentru a ne imbata, pentru a ne indulci cu frumusetea chipului Lui, pentru a ne atrage catre Imparatia Lui."

Cu cat se va instraina omul mai mult de Viata si de Chipul lui cel adevarat, cu atat el va accepta mai greu poruncile lui Dumnezeu, pe care le va vedea irationale, absurde sau chiar daunatoare, iar cu cat va implini omul poruncile sfinte, cu atat el va intelege mai bine ratiunile acestora si minunata lucrare a harului lui Dumnezeu, care vine prin ele.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

01 Decembrie 2024

Vizualizari: 10202

Voteaza:

Cand nu intelegem poruncile lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 9 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • lorena savinPostat la 2012-05-11 09:15

    Articolul acesta face referire la o intrebare care ma sacaie de ceva vreme: "Cum sa te iubesc Doamne, daca nu stiu cine esti cu adevarat? Daca nu te cunosc? Daca multe din Biblie, nu le inteleg..?" Cu rabdare, in timp, sper sa reusesc sa mai si postesc din cand in cand si sa ma rog mai mult, Dumnezeu ma apropie de El. Slava Lui!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact