Juridic, medical sau relational. Cum ne raportam la Dumnezeu?

Juridic, medical sau relational. Cum ne raportam la Dumnezeu?

Perspectiva juridică sau legalistă vede în păcat o încălcare a Legii divine, adică o fărădelege. Precum în pilda datornicului nemilostiv (Matei 23-35), accentul cade nu pe propria-mi persoană, nici pe cea a lui Dumnezeu, ci pe ceea ce se află între noi. E ca şi cum am avea un contract prin care El ne-a încredinţat o serie de bunuri spre administrare (inclusiv viaţa noastră, cu trup şi suflet), despre care ne va cere ulterior socoteală. Dacă suntem harnici şi fideli Lui, vom auzi: „Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune” (Matei 25, 23). Dacă vom îngropa însă talantul (darul) lui Dumnezeu, atunci acesta se va lua de la noi la „vremea socotelilor” şi vom fi aruncaţi în „întunericul cel mai din afară” (Matei 25, 30). În veşnicie, nu ne vom putea bucura de prezenţa şi lumina dumnezeiască, ci vom fi lăsaţi acolo unde ne-am poziţionat noi înşine, în „cercul strâmt” al egoismului şi al indiferenţei. Pentru cei ce se raportează la Dumnezeu prin prisma acestei perspective juridice, împărtăşania este mai degrabă un semn că le-au fost iertate datoriile către Dumnezeu şi o răsplată pentru efortul depus în împlinirea poruncilor Lui.

Perspectiva ce uzează terminologia medicală consideră păcatul ca fiind o îmbolnăvire a fiinţei umane, care provoacă răni ontologice. Aşa cum ne învaţă şi pilda samarineanului milostiv (Luca 10, 30-37), Hristos este adevăratul Vindecător. În acest caz, accentul cade pe mine şi pe rănile mele, pe nevoia mea de vindecare. Mântuitorul „a luat asupră-Şi durerile noastre şi cu suferinţele noastre S-a împovărat” (Isaia 53, 4), iar „prin rănile Lui noi toţi ne-am vindecat” (Isaia 53, 5). Biserica este un Spital, iar omul este pacientul ce se încredinţează unui duhovnic. Acesta din urmă este medicul care tratează boala, Dumnezeu fiind Cel ce vindecă. Noi putem refuza această vindecare şi putem alege a ne complace în boală şi în suferinţă: „Căci inima acestui popor s-a învârtoşat şi cu urechile aude greu şi ochii lui s-au închis, ca nu cumva să vadă cu ochii şi să audă cu urechile şi cu inima să înţeleagă şi să se întoarcă, şi Eu să-i tămăduiesc pe ei” (Matei 13, 15). Iadul este, pentru cei ce refuză vindecarea, asemenea unei boli ce nu se mai termină. În interiorul acestei viziuni terapeutice asupra relaţiei om-Dumnezeu, credincioşii se raportează la împărtăşirea cu Sfintele Taine ca la supremul medicament ce poate fi administrat spre vindecarea întregii lor fiinţe.

În Evanghelii ni se relatează numeroase situaţii în care „aduceau la El pe toţi cei ce se aflau în suferinţe, fiind cuprinşi de multe feluri de boli şi de chinuri, pe demonizaţi, pe lunatici, pe slăbănogi, şi El îi vindeca” (Matei 4, 24). Oare vindecarea sau eliberarea de sub stăpânirea duhurilor diavoleşti – lucru de dorit, de altfel – să fie un scop în sine? Sau e ceva mai înalt aici? Să ne amintim că atunci când suntem într-o mare suferinţă, modul în care relaţionăm cu cei din jur este afectat: suntem centraţi pe propria durere şi nu avem dispoziţia necesară de a intra în comuniune cu aproapele, ba chiar ne mâniem foarte uşor pe acesta, suntem iritabili şi fără nici un chef de viaţă. Mântuitorul „vindeca toată boala şi toată neputinţa din popor” şi scotea demonii pentru ca oamenii să se poate bucura nestingheriţi de prezenţa Lui. Aici se deschide perspectiva relaţională, al treilea mod de a ne raporta la Dumnezeu. Accentul cade nu pe mine, nu pe cele încredinţate mie de Dumnezeu, ci pe dorul de a fi cu El, pe iubirea Lui, pe relaţia mea cu El. Păcatul este cel ce ridică o barieră între mine şi El, îmi obturează vederea Lui. Chiar şi pe semenii mei îi percep greşit când sunt pătimaş (cel stăpânit de desfrânare va privi adesea la celălalt din perspectiva sexualităţii). Lupta de a lepăda păcatul este dusă din dorinţa de a elimina orice barieră dintre mine şi Dumnezeu. Această barieră nu poate fi însă ridicată decât de El, noi suntem cu totul neputincioşi. Putem ridica ziduri, dar nu le mai putem dărâma apoi. Dacă avem însă bunăvoinţă şi deschidere spre El (adică pocăinţă), Hristos face din păcat loc de întâlnire cu noi. Domnul coboară până în iadul nostru cel mai de jos spre a ni Se arăta, iadul nefiind altceva decât neputinţa de a iubi şi de a fi iubit. Cel ce caută să cultive această relaţie de iubire cu Dumnezeu vede în actul împărtăşirii cu Trupul şi cu Sângele Domnului împlinirea unui dor, un moment de maximă intimitate cu Cel drag lor.

Aşadar, ar exista aceste trei „formule” în care se poate cuprinde lucrarea dumnezeiască de mântuire a omului: 1) Dumnezeu este Stăpânul, în timp ce omul, rob dominat de frica de pedeapsă, caută iertare. 2) Dumnezeu este Vindecătorul, iar omul este pacientul ce are credinţă în tămăduire. 3) Dumnezeu este Tatăl către Care omul se îndreaptă cu dragoste fiască, dobândind împăcarea. În care dintre cele trei variante vă regăsiţi mai mult?

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

09 August 2016

Vizualizari: 1122

Voteaza:

Juridic, medical sau relational. Cum ne raportam la Dumnezeu? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact