Mai intai a fost ucis Ioan

Mai intai a fost ucis Ioan

S-a scris şi comentat foarte mult pe marginea atacului de la Paris, de la sediul publicaţiei Charlie Hebdo. Aproape că au fost epuizate toate perspectivele, de la o extremă la cealaltă. De la cei ce nu văd decât barbaria unor crime (ce nu pot fi justificate, cu adevărat, de absolut nimic) până la cei ce afirmă, tranşant, că ziariştii/ caricaturiştii respectivi au primit ceea ce au căutat prin publicarea de imagini blasfemiatoare şi jignitoare la adresa religiei islamice (deşi nici creştinismul nu a fost menajat în paginile acestui săptămânal; am văzut unele desene care m-au oripilat şi pe care mi-e greu şi să le descriu în cuvinte). Încât, iniţial, nu mi-am propus a scrie pe această temă. Dar am încercat, aşa cum procedez adesea, să văd dacă pot găsi în Sfânta Scriptură o cheie de interpretare a acestei tragedii petrecute în "oraşul luminilor".

Şi mi-am adus aminte imediat de un pasaj în care Domnului Iisus Hristos i se aduce la cunoştinţă un eveniment similar cu cel din capitala Franţei. Iată fragmentul din Evanghelia după Luca: "Şi erau de faţă în acel timp unii care-I vesteau despre galileienii al căror sânge Pilat l-a amestecat cu jertfele lor. Şi El, răspunzând, le-a zis: Credeţi, oare, că aceşti galileieni au fost ei mai păcătoşi decât toţi galileienii, fiindcă au suferit aceasta? Nu! zic vouă; dar dacă nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel"(Luca 13, 1-3).

Sf. Efrem Sirul comentează acest episod şi ne explică de ce a comis Pilat acele crime ce seamănă izbitor cu cele întâmplate în Paris pe 7 ianuarie, când în calendarul ortodox este prăznuit Sf. Proroc Ioan Botezătorul. Se pare că Pilat, ucigându-i pe acei galileeni, a vrut să-i dea o lecţie lui Irod, cel care, la cererea fiicei Irodiadei, l-a ucis pe Înaintemergătorul Domnului, pe Ioan. Iată cum ne relatează acest moment Sf. Evanghelist Matei: "Prăznuind Irod ziua lui de naştere, fiica Irodiadei a jucat în mijloc şi i-a plăcut lui Irod. De aceea, cu jurământ i-a făgăduit să-i dea orice va cere. Iar ea, îndemnată fiind de mama sa, a zis: Dă-mi, aici pe tipsie, capul lui Ioan Botezătorul. Şi regele s-a întristat, dar, pentru jurământ şi pentru cei care şedeau cu el la masă, a poruncit să i se dea. Şi a trimis şi a tăiat capul lui Ioan, în temniţă. Şi capul lui a fost adus pe tipsie şi a fost dat fetei, iar ea l-a dus mamei sale" (Matei 14, 6-11). Or, problema era că Irod nu avea acest drept, nu putea executa pe cineva fără acordul lui Pilat, cel care a văzut în acest gest o sfidare a autorităţii romane. Şi astfel s-a răzbunat pe acei galileeni, supuşi de-ai lui Irod, care au făcut imprudenţa de a aduce unele jertfe (de altfel) interzise atunci de romani.

Irod este simbolul omului de azi, care ucide vocea conştiinţei sădită de Dumnezeu (întruchipată de Ioan, pe care-l ştia "bărbat drept şi sfânt", pe care "ascultându-l, multe făcea şi cu drag îl asculta" - v. Marcu 6, 20). Un astfel de om nu mai crede în Dumnezeu, ci ridică "libertatea de exprimare" la rang de idol; aşa cum lui Irod nu i s-a părut neruşinată ideea de a-şi urmări nepoata dansând lasciv în faţa mesenilor, ci o mai şi recompensează pentru asta, tot aşa şi omul "liber" de azi crede că poate sfida toate regulile, inclusiv cele ale bunului simţ, aşteptând şi recompense pentru "meritul" de a fi spart tabuuri. Numai că, prin aceasta, el se plasează într-o logică a conflictului. Pilat nu i-a ucis pe galileeni de dragul lui Ioan Botezătorul, ci pentru că s-a simţit ofensat de execuţia în sine, făcută fără aprobarea sa. Tot aşa, ucigaşii celor din redacţia "Charlie Hebdo", deşi s-au declarat ofensaţi de caracterul blasfemiator al unor desene, nu pot avea nimic în comun cu o credinţă religioasă autentică. Nici unii, nici alţii nu sunt nici martiri, nici eroi. Sunt victime şi combatanţi ai unor lupte duse în numele unor idoli plăsmuiţi de mintea omenească, ce nu au nici o legătură cu Dumnezeul iubirii, al Celui ce respectă cu sfinţenie libertatea omului, inclusiv libertatea de a-L refuza.Cei care-i judecă pe ziariştii francezi se aseamănă celor care au primit, acum două mii de ani, de la Domnul această usturătoare replică: "Credeţi, oare, că aceşti galileieni au fost ei mai păcătoşi decât toţi galileienii, fiindcă au suferit aceasta? Nu! zic vouă; dar dacă nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel". E un îndemn la a vedea care este partea noastră de sminteală adusă în această lume, care sunt păcatele de care trebuie să ne lepădăm spre a ne pocăi - adică a ne întoarce cu toată fiinţa noastră către Dumnezeu.

Şi un ultim aspect. Ştiţi când s-au împăcat Pilat şi Irod? Atunci când Mântuitorul a primit să pătimească şi S-a dat pe mâinile celor ce voiau să-L omoare. Iisus a fost trimis de la unul la celălalt, fiecare dintre ei declinându-şi competenţa de a judeca în favoarea celuilalt. "Şi, în ziua aceea, Irod şi Pilat s-au făcut prieteni unul cu altul, căci mai înainte erau în duşmănie între ei" (Luca 23, 12). Toată această escaladare a violenţei din lume (iar cuvântul sau imaginea pot răni, uneori, mai mult decât gloanţele) nu poate fi stopată decât prin asumarea jertfei Celui ce a preferat, din iubire, să moară pe cruce pentru a aduce în lume viaţă şi împăcare. Adevăraţii martiri sunt cei care se aseamănă cu Hristos, care aleg să sufere şi să moară în numele Dumnezeului Care "este iubire" (I Ioan 4, 8). Aceştia îi binecuvintează pe vrăjmaşii lor, nu îi batjocoresc sau ucid. Rana acestei lumi, la care au contribuit, acum, şi crimele de la Paris, nu poate fi vindecată decât de o astfel de iubire.

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

11 Ianuarie 2015

Vizualizari: 2037

Voteaza:

Mai intai a fost ucis Ioan 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact