Mantuirea in Vechiul Testament

Mantuirea in Vechiul Testament

Mantuirea in Vechiul Testament

 

Sf. Ioan Gura de Aur, in Omilii la Evanghelia dupa Matei sustine, atunci cand explica versetul "N-am venit sa stric Legea, ci s-o implinesc", ca dreptii care au trait in perioada Vechiului Testament mergeau dupa moarte in imparatia Cerurilor. "Acum, dupa venirea lui Hristos, Vechiul Testament nu mai duce pe nimeni in imparatia cerurilor, dar i-a dus pe toti cei care, inainte de venirea lui Hristos au trait dupa legile Lui. Ca "multi vor veni, spune Hristos, de la rasarit si de la apus si se vor odihni in sanurile lui Avraam, Isaac si Iacov", iar saracul Lazar se bucura de mari rasplatiri, fiind in sanurile lui Avraam. Deci toti care au stralucit intr-un chip deosebit in timpul Vechiului Testament, toti au stralucit prin poruncile Vechiului Testament. In sfarsit, Hristos nu l-ar fi implinit in intregime, cand a venit pe pamant, daca ar fi fost rau si strain. Ca daca ar fi facut aceasta numai ca sa atraga pe iudei si nu ca sa arate ca este inrudit si asemanator Noului Testament, atunci pentru ce n-a implinit si legiuirile si moravurile elenilor, ca sa-i atraga pe eleni?"

 

Plecand de la aceasta afirmatie a Sfantului Ioan Gura de Aur, m-am intrebat cu privire la modalitatea formarii invataturii despre locuirea dreptilor Vechiului Testament in iad, pana in momentul invierii Mantuitorului (idee redata mai ales in Evanghelia apocrifa a lui Nicodim, care istoriseste cu lux de amanunte pogorarea la iad a Mantuitorului si scoaterea de acolo a dreptilor). Dupa ce am parcurs mai multe texte biblice care s-ar lega de acest subiect, am realizat ca problema este mult mai complexa. Am realizat acest impas in care ma aflam atunci cand am gasit pasaje in cartile Vechiului Testament din care nu poate reiesi ceea ce credem noi astazi despre soarta celor care au trait inainte de intruparea Mantuitorului. Din pacate, nu ni s-au pastrat scrieri care relateaza experientele mistice ale dreptilor din Vechiul Testament si, ca atare, nu putem decat sa ne imaginam felul in care acestia traiau in Dumnezeu si vorbeau cu El "fata catre fata". Unele pasaje din capitolele l si 58 de la Isaia ne relateaza fapte pe care ne-am astepta sa le intalnim in scrierile ascetice ale Sfintilor crestini (roadele iubirii, postul cel adevarat, iertarea pacatelor si transfigurarea trupului).

 

Din cauza lipsei unei literaturi ascetice a Vechiului Testament (desi am putea considera cartea Psalmilor ca pe o adevarata comoara de scrieri de acest fel) nu putem trata exhaustiv viata in Dumnezeu a celor care au trait inainte de intruparea Fiului lui Dumnezeu.

 

Se pare ca autorii sfinti ai Vechiului Testament nu aveau constiinta faptului ca sunt in afara Duhului sau ca le este destinat iadul. Ei scriau, spre exemplu: "Ca nu vei lasa sufletul meu in iad, nici nu vei da pe cel cuvios al Tau sa vada stricaciunea. Cunoscute mi-ai facut caile vietii; umplea-ma-vei de veselie cu fata Ta, si la dreapta Ta de frumuseti vesnice ma vei satura." sau "Jertfa de lauda Ma va slavi si acolo este calea in care voi arata lui mantuirea Mea" - zice Domnul". "Ca nu este intru moarte cel ce Te pomeneste pe Tine. Si in iad cine Te va lauda pe Tine?" Sigur ca avem drept raspuns la aceasta viziune modalitatea de interpretare a iadului pentru acea perioada ca fiind un loc de asteptare, si nu de chin, cum il vedem astazi, dar nu cred ca acest fel de a vedea lucrurile indreptateste in vreun fel aruncarea dreptilor in alta parte, decat in "sanul lui Avraam".

 

Mantuitorul Iisus Hristos a vorbit in duhul profetilor si nu i-a depasit pe acestia in ceea ce priveste discursul teologic, vorbirea despre vietuirea desavarsita, urmand voia lui Dumnezeu. Predica Mantuitorului porneste, in mare parte, si de la citarea scrierilor vetero-testamentare, de unde rezulta cat de mult le pretuia El.

 

Ar putea fi oare pusa la indoiala doctrina despre hristocentrismul vietii crestine, in cazul in care s-ar vorbi despre mantuire inainte de intruparea, in cadrul istoriei materiale, a lui Iisus Hristos? S-ar putea intelege ca a existat candva mantuire fara Hristos? Cred ca este necesara o fundamentare a raspunsului la aceasta reala provocare pe scrierile Sfintilor Parinti, deoarece ei au "simtit" acelasi Duh Care i-a inspirat pe autorii biblici si ca ar trebui analizat modul in care intelegeau evreii din vechime notiunile de iad, rai sau mantuire si in ce masura erau ei influentati, in privinta acestor concepte, de popoarele vecine. In ce masura jertfa de mantuire era considerata intr-adevar eficace, atunci cand era facuta din inima curata? Simplul fapt ca in Vechiul Testament nu se dezvolta notiunea de "rai" (viata in comuniune cu Dumnezeu, dupa moartea trupeasca) nu inseamna neaparat ca raiul nu exista, ci poate doar faptul ca nu se specula pe marginea existentei acestuia. Este posibil, totodata, sa nu aflam niciodata in mod cert cum erau intelese expresiile "s-a adaugat la poporul sau" sau "a trecut la parintii sai". Notiunea de timp liturgic, atat de mult dezbatuta si, cum se crede, inteleasa, nu este traita. Bisericile noastre sunt, pentru foarte multi, simple teatre, unde se produc opere dramatice. Tocmai de aceea cred ca au aparut atatea superstitii legate de slujbele bisericesti: noi nu intelegem discursul post-inviere al cantarilor liturgice. Superstitiile au semnificatie clara pentru noi, pe cand cantarile (in continutul lor tainic)... nu sunt luate in seama.

 

Obisnuim, in virtutea notiunilor despre lume si istorie pe care ni le-am asumat, sa demarcam printr-o linie imaginara perioada vietuirii in trup a Mantuitorului, linie pe axa istoriei care stabileste hotarul de inceput al mantuirii. Vreau sa amintesc, legat de nedumerirea mea, o cantare a Utreniei, care consider ca trece peste aceasta linie de demarcare temporala si care evidentiaza libertatea harica a celor ce traiesc in Dumnezeu, indiferent de momentul "efectiv" al trecerii lor prin viata: "Pre tinerii cei binecredinciosi, in cuptor, nasterea Nascatoarei de Dumnezeu i-a mantuit; atunci fiind inchipuita, iar acum lucrata". Deci, spre stupoarea noastra, Mantuitorul I-a mantuit din cuptor pe tinerii prieteni ai lui Daniel inca inainte de a se naste! Putem intelege, cu mintea noastra scolastica, astfel de minune?

 

In iconografie, conform erminiei bizantine, singura reprezentare "admisa" a minunii invierii Domnului este aceea care arata invierea descrisa in Evanghelia lui Nicodim. Dar cand s-a stabilit aceasta practica si ce anume a impulsionat perpetuarea ei, ramane de cercetat.

 

Sa fi ajuns dreptii Vechiului Testament in preajma diavolilor cu care s-au luptat atat de aprig in timpul vietii lor pamantesti? Ce s-a intamplat cu Enoh si Ilie? Cum se face ca Moise, "robul Domnului", cel caruia ii stralucea fata ca soarele, dupa ce vorbise cu Dumnezeu, a ajuns in iad dupa ce a murit? Sau proorocul Elisei, a carui viata parca ar fi desprinsa din Evanghelii si ale carui oseminte au inviat un mort, sa fi avut aceeasi soarta cu a lui Ahab?

 

Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile ce isi asteapta raspunsul. Este adevarat ca nu putem patrunde tainele mantuirii, dar as vrea sa fiu sigur ca acestea sunt cu adevarat mistere si nu doar o simpla lipsa de informare in ceea ce priveste Scriptura si scrierile Sfintilor Parinti.

As fi bucuros sa starnesc cu aceste ganduri macar curiozitatea cuiva. Aceste creionari nu pot explica exhaustiv problema in cateva pagini.

 

Eugeniu ROGOTI

 

 

 

 

Pe aceeaşi temă

31 Ianuarie 2014

Vizualizari: 9606

Voteaza:

Mantuirea in Vechiul Testament 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact