Mostenirea pustnicului

Mostenirea pustnicului

In viata civila, se obisnuieste ca dupa moartea unui om sa se imparta bunurile adunate de acesta, in timpul vietii, cum am spune noi, impartirea mostenirii. De aici, apar tot felul de discutii, dispute si conflicte intre mostenitori: unii multumiti pentru ceea ce au primit, altii, din contra, nemultumiti. In viata monahala, randuiala este bine stabilita: tot ce a agonisit un monah ramane manastirii sau episcopiei. Ce se intampla, de fapt, cu averea pustnicului? In acest caz, lucrurile stau altfel, in sensul ca pustnicul nu are avere materiala, ci toata mostenirea lui e duhovniceasca. Ceea ce ramane in chilia unui pustnic dupa ce pleaca la Domnul, nu se poate raporta la o mostenire strict materiala.

Care ar fi acele cateva lucruri care raman in urma unui pustnic? Niste carti, cateva icoane, o cruce, o candela, un suport de lumanari, matanii.

De curand, a plecat la Domnul Iisus Hristos, una dintre putinele pustnice care mai sunt in monahismul romanesc, cinul pustnicesc fiind considerat de Biserica Ortodoxa, varful de lance, crema ortodoxiei. Este vorba despre plecarea la Cer a schimonahiei Elisabeta (fosta monahia Teodora), pustnica Giumalaului, la varsta de 44 de ani. La prima vedere, ar parea ca ceva nu e in regula, pentru ca atunci cand se pomeneste numele de pustnic, imediat mergem cu gandul la un batranel cu barba alba si cu multa intelepciune. Aici trebuie sa avem in vedere, pe de o parte, faptul ca singura, unica si marea bucurie a pustnicului este plecarea din aceasta lume si intalnire cu Iisus Hristos, acesta este obiectivul lui in drumul spre tinta principala care este mantuirea, pe de alta parte, judecata oamenilor nu este aceeasi ca a lui Dumnezeu, ca atare, El ia pe cine vrea si cand vrea din aceasta lume pamanteasca.

Care ar fi mostenirea pe care a lasat-o pustnica Elisabeta? Trebuie sa amintim faptul ca ea a fost ucenica batranului Zosima, pustnic in masivul Rarau-Giumalau, care a trait 128 de ani, care primise de la Dumnezeu mari daruri duhovnicesti, printre care si acela de a fi prezent, in acelasi timp, in mai multe locuri, lucru dovedit de cei care l-au cunoscut. In plus, maica Elisabeta a beneficiat de un bonus monahal, petrecand de trei ani la Asezamantul Monahal Romanesc de la Sfantul Mormant din Ierusalim, perioada in care s-a „intalnit” in mare taina cu Sfantul Ioan Iacob Hozevitul, acesta dandu-i in dar centura sa. Apoi, maica a stiut sa conserve o buna parte a experientei pustnicilor din masivul Rarau-Giumalau si nu numai, sa aduca contributia sa intr-o viziune originala.

La randul ei, schimonahia Elisabeta, datorita smereniei practicate, iubirii hristice pe care a impartasit-o, in egala masura, oamenilor, animalelor, plantelor etc., jertfei de sine in lupta neobosita cu patimile omenesti, cultivarii virtutilor crestine, daruirii totale lui Dumnezeu, din mila lui Hristos, maica a primit mai multe daruri duhovnicesti, printre care acela al vedeniei, dar si cel de a „calatori cu Duhul” ( momente in care sufletul iese din trup, dupa care revine).

Unicul si maretul dar pe care l-a lasat schimonahia Elisabeta mostenitorilor, tuturor celor care au cunoscut-o, este acesta: dorul dumnezeirii. Dorul nebun dupa Hristos a patruns-o inlauntrul sau, incat orice persoana cu care se intalnea era „contaminata” de acesta si se manifesta printr-o dorinta vie si lucratoare pe calea mantuirii, iar cei care luau lucrurile ca atare, beneficiau de un real progres duhovnicesc. Dorul dupa Cer era asa de puternic ca persoana respectiva era in stare sa devoreze rafturi intregi de carti religioase: biblie, ceaslov, acatist, psaltire, rugaciuni etc., fara a simti aceasta ca pe o povara sau o oarecare oboseala trupeasca. Intalnirea cu maica era, practic o nastere din nou, o nastere spirituala.

In ceea ce ma priveste, pot spune ca am perceput, inca de mic, dorul acesta dupa Cer, contemplarea maretiei Creatorului, poate ca o absenta a animatiei (asa zisului viu cum il consideram eu) si am fugit de ea, in loc sa ma afund in meditatie si contemplare. Cand am intalnit-o pe maica Teodora, mi-am zis: cred ca a venit timpul sa explorez mai mult contemplarea Cerului pentru ca “dintre toate stiintele, Dumnezeu a ales contemplatia”, spune un sfant Parinte.

Dorul dupa Dumnezeu, mostenirea schimonahiei Elisabeta nu este altceva decat o tainica, linistita si plina de iubire cufundare in Dumnezeu, a carei caldura patrunde sufletul de dragoste. Si, intr-adevar, contemplatia este o stiinta a iubirii. Sufletul incarcat cu dorul dupa Hristos e un suflet tandru, bland si rabdator. Cand ajungi sa cunosti, sa simti si sa traiesti dorul dupa Iisus, nici-o glorie a pamantului, nici cel mai bun prieten, nici cea mai mare iubire, nimic din toate aceste lucruri nu mai prezinta importanta pentru tine, deoarece atunci traieste Hristos in tine.


Asadar, schimonahia Elisabeta a primit ca mostenire dorul dupa dumnezeire si iubirea hristica de la Iisus Hristos si o imparte, in dar, tuturor celor care sunt aprinsi de dorul iubirii crestine ortodoxe autentice si celor care vor sa puna mana pe Imparatia Cerurilor. Amin!

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi, pacatosii! Amin!

Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
515 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

08 Iunie 2014

Vizualizari: 1769

Voteaza:

Mostenirea pustnicului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

calugaria monahismul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact