Monahismul protestant

Monahismul protestant

Atunci cand ne referim la Reforma Protestanta din perspectiva ortodoxa, tindem sa percepem acest eveniment crucial al istoriei Bisericii, ca pe unul ce ne ramane exterior, intrucat nu ne-a privit in mod direct. Atat cauzele cat si meritele sunt disputate intre romano-catolici si protestanti, noua ortodocsilor, cuvenindu-se, cel mult, rolul de "arbitru”.

Nu trebuie sa uitam insa ca Reforma Protestanta nu a insemnat numai o reactie la starea cazuta a Bisericii Romano-Catolice, caracteristica acelor vremuri, ci si o abatere, de la Traditia Bisericii, asa cum a fost aceasta pastrata si marturisita peste veacuri, in Biserica Ortodoxa.

Reforma a insemnat asadar nu numai ruptura de Catolicism, ci si de Ortodoxie, chiar daca intr-un mod indirect, in masura in care nu a facut decat sa adanceasca si totodata sa inmulteasca, diferentele dogmatice si pe cele de cult, deja existente intre cele doua mari Biserici.

Reforma protestanta prin proclamarea cunoscutelor sintagme "sola fide” si "sola Scriptura” a insemnat, fara indoiala, o ruptura de trecut, de Sfanta Traditie.

Or, o componenta esentiala a vietii Bisericii si a Traditiei este monahismul.

Reforma Protestanta si respingerea monahismului

Noua atitudine teologica rezultata din Reforma, a vazut in monahism o deformare a crestinismului autentic. Luther insusi, apostaziat din monahism si casatorit cu o calugarita, marturisea ca imbratisarea voturilor monahale este echivalenta cu lepadarea de Hristos si cu abandonarea adevaratei credinte.

De ce a pus Martin Luther "in acelasi sac”, monahismul catolic probabil decazut, al vremii sale, cu idealul monastic, insemand unire cu Dumnezeu prin rugaciune, prin smerenie, prin saracie, prin ascultare, prin vederea continua a pacatelor proprii, prin renuntare la valorile acestei lumi, prin castitate, prin dragoste pentru intreaga creatie si pentru Dumnezeu, asa cum a fost practicat de Sfintii Parinti ai Bisericii?

Un posbil raspuns il constituie intelegerea subiectiva a Epistolei catre Romani si a celei catre Galateni ale Sfantului Apostol Pavel, mai ales in ceea ce priveste doctrina despre credinta si indreptare (mantuirea numai prin credinta nu si prin fapte). Aceasta noua intelegere a Scripturii a condus la respingerea monahismului manifestata in Reforma.

Respingerea monahismului a urmat firesc dupa intelegerea mantuirii ca dar gratuit al lui Dumnezeu. Aceasta pozitie este justificata (inteleasa din perspectiva doctrinei lor) insa intelegerea specifica este in intregime contrara aceleia din Biserica primara. Faptul ca mantuirea este darul lui Dumnezeu iar ca omul se indreapta prin credinta nu a constituit niciodata o problema in Biserica primara. Dar din perspectiva lui Luther orice tip de "fapte”, cu atat mai mult cele ale monahilor in lupta lor ascetica, erau considerate ca fiind in contradictie cu natura gratuita a harului si cu mantuirea vazuta ca dar.

Daca cineva era intr-adevar indreptat prin credinta , atunci – in intelegerea lui Luther - omul nu se poate indreapta prin "fapte”.

Pentru Luther "indreptarea prin credinta” reprezinta o justificare exterioara, o indreptare total independenta de orice schimbare in profunzimea vietii spirituale a persoanei. Pentru Luther, "a indrepta” insemna sa declare pe cineva drept sau just, nu sa-l si "faca” drept, sa-l transforme interior.

In acest sens, Luther a creat un legalism chiar mai grav decat cel pe care el l-a intalnit in gandirea si practica Bisericii Romano-Catolice din vremea sa.

Nicaieri nu exista marturia "faptelor” atat de evidenta ca in monahism. Atunci, monahismul a putut fi respins si respins a si fost.

Potrivit parintelui Georges Florovsky atitudinea lui Luther se intemeiaza pe acea al lui Pavel care se afla in controversa cu Iudaismul in special in Epistola catre Romani. Era vorba de "cuvantul legii”, adica legea asa cum era inteleasa, interpretata si respectata de catre iudei in vremea Sfantului Pavel. Luther a identificat acest lucru cu situatia de decadere a Bisericii Romano Catolice din vremea sa. Astfel, a incercat sa salveze adevarata natura a mantuirii, harul dumnezeiesc. Va pierde insa din vedere celalalt aspect, participarea libera la acest dar .

Dumnezeu este Cel care cheama pe toti la mantuire dar si Cel ce desavarseste chemarea, Cel care mantuieste. In acest sens mantuirea este un dar. Omul insa este cel care trebuie sa raspunda duhovniceste prin credinta si fapte acestui dar.

Acest adevar este trait si marturisit neintrerupt inca de la inceputurile Bisericii, nu numai de monahismul ortodox, ci si de intreaga viata a Bisericii Ortodoxe (mireni si monahi). In monahism - fara a fi o regula - efortul ascetic este insa, de obicei, mai evident decat in viata mirenilor.

Monahismul protestant


Atitudinea lui Luther este motivul esential pentru care nici in secolele urmatoare, incercarile ce s-au facut in randul diferitelor culte protestante si neoprotestante, de a injgheba o renastere a duhului monastic au ramas timide si infructuoase.

Monahismul in traditia protestanta incepe de la John Wycliff, care a organizat "Ordinul Preotilor Saraci”, pentru a promova ideile sale reformatoare. Chiar si cativa dintre protestantii luterani aveau sa urmeze viata monahala. Abatia Loccul si Abatia Amelungs sunt manastirile luterane cu cea mai indelungata traditie. In sec. XIX – XX s-a constatat o reinviere a vietii monastice in randul protestantilor. Multi dintre ei au revenit la invataturile si practicile monahale din Biserica Romano Catolica.

Despre acest aspect IPS Bartolomeu Anania marturiseste: "De cateva decenii, lumea crestina asista la aparitia unui fel de ordine calugaresti protestante, ivite in tari deosebite, independente unele de altele, ca si de ierarhia oficiala a Bisericii. Promovate de initiative particulare, de multe ori fara sa fi avut, de la inceput, o viziune completa si clara a modalitatilor lor de organizare, aceste nuclee s-au dezvoltat pe tacute, in anonimat, asa incat de existenta lor nu s-a luat act decat foarte tarziu.

De asemenea, exista expresii ale unui "monahism ecumenic”, evidente in Comunitatea fratilor din Taizé, in Comunitatea Monahala de la Bose si in comunitatile miscarii "Noul Monahism” provenind din evanghelismul protestant.

Faptul ca in protestantism, in ciuda eforturilor initiale, nu s-a putut renunta definitiv la viata monahala, chiar daca aceasta a imbracat peste secole forme diverse, arata ca monahismul este o necesitate a vietii crestine.

Nu trebuie sa ne batem cu pumnul in piept, intr-un mod triumfalist, referindu-ne la monahismul ortodox actual sau la cel romano-catolic, in raport cu cel protestant. Raul s-a inmultit in lume intr-o asemena masura, incat nu exista suficienti monahi si adevarati crestini, nici de-o parte, nici de alta, care sa poate schimba in bine fata acestei lumi. Intr-un sens, poate si monahismul ortodox constituie numai umbra celui de odinioara.

Dar acest fapt, nu inseamna sa nu afirmam importanta Sfintei Traditii alaturi de Sfanta Scriptura in viata Bisericii si responsabilitatea pe care o avem in a le pastra si marturisi, intr-un mod cat mai autentic.

Protestantii au renuntat candva la Sfanta Traditie, pentru ca in ultimele veacuri sa manifeste interes in cautarea comorilor ei.

Multi dintre acestia au descoperit –prin lucrarea lui Dumnezeu- aceasta bogatie in Ortodoxie, unde au cunoscut ca morala legalista, pe care mai inainte au afirmat-o, mai degraba a influentat decisiv societatea prin capitalism - asa cum arata Max Weber -, decat sa o transforme launtric prin asceza si monahism.

Radu Alexandru

.

03 August 2012

Vizualizari: 3973

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact